ترک های عمیق فرونشست بر در و دیوار تمام خانه های روستای کولسه سردشت + فیلم

 

 

خبرنگار اجتماعی رکنا در جریان بازدید از روستای کولسه سفلی در استان کردستان دریافت که اغلب منازل مسکونی و سازه ها و بناهای دیگر دچار ترک خوردگی های بزرگ و غیرعادی هستند. پیگیری های خبرنگار رکنا از اهالی این روستا نشان داد که مردم این منطقه به شدت با معضل فرونشست درگیر هستند و حتی برخی از خانواده ها به دلیل غیر ایمن بودن برخی از بناهای قدیمی در روستا اجازه حضور خانواده خود در این بناها را نمی دهند.

خبرنگار رکنا در جریان این بازدید با خانواده ای آشنا شد که به دلیل فرونشست فرزند خود را از ادامه تحصیل بازداشتند. پدر این خانواده در توضیحات خود به خبرنگار رکنا می گوید: من به دلیل افزایش تبعات ناشی از فرونشست و احتمال بروز حادثه برای فرزندم از او خواستم که به مدرسه نرود.

این مساله در حالی عنوان می شود که طبق داده های موجود در سامانه مدیریت اطلاعات مکانی در سایت زمین شناسی کشور هنوز برای این منطقه اطلس فرونشست تهیه نشده است اما گسل های متعددی در ابعاد 1000k و 2000k در لایه های زمین شناسی این منطقه وجود دارد که با توجه به کوهستانی بودن منطقه و برداشت های بی رویه از آبهای زیرزمینی و همچنین کوهستانی بودن این منطقه می توان پیش بینی کرد که در صورت تهیه اطلس فرونشست سکونت گاه های انسانی در این منطقه از شرایط مطلوبی برخوردار نباشند.

خبرگزاری رکنا نمی تواند با توجه به اظهارات پدر این خانواده وخامت وقوع فرونشست را در این منطقه تایید کند اما مشاهدات خبرنگار رکنا نشان می دهد که در روستای کولسه سفلی، دیوار اغلب خانه ها به دلایل نامعلومی دچار ترک خوردگی های عمیق شده و در برخی موارد نیز تخریب بناهای مسکونی به دلیل آنچه از سوی مردم این منطقه فرونشست خوانده می شود، باعث ایجاد خسارت هایی در این منطقه شده است.

کدخبر: 939688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟