سلاجقه: مردم سیستان نگرانی بابت تامین آب شرب نداشته باشند / بحث ریزگردها طبق برنامه انجام خواهد شد

به گزارش رکنا، علی سلاجقه ؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در حاشیه بازدید از تالاب هامون اظهار کرد: با توجه به شرایطی که مردم عزیز سیستان و بلوچستان دارند، تاکید رییس‌جمهور محترم همواره بر این است که حضوراً از مسائلی که در استان وجود دارد، بازدید کنیم و میدانی در محل حضور پیدا کنیم تا مشکلات احصا شده، در ادامه تامین اعتبار انجام شده و مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: ما در روزی از منطقه بازدید کردیم که یکی از روزهای حاد از نظر طوفان گرد و غبار در منطقه است و از نزدیک، مشکل و سختی که مردم با آن مواجه‌اند را مشاهده کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به دنبال این هستیم که مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود و انشالله هیئت همراه ما که نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول در خصوص گرد و غبار هستند نیز برای تحقق اهداف و رفع مشکلات همکاری کنند.

سلاجقه تصریح کرد: نمایندگان دستگاه‌های مختلف با حضور میدانی در اینجا، نتایج کار خود را دیدند و در واقع یک راستی‌آزمایی انجام شد‌. اگر قصوری بوده، کم‌کاری شده یا کاری نصف و نیمه رها شده است، امروز نمایندگان همه دستگاه‌ها به وضوح نتیجه آن را دیدند.

وی با اشاره به گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم گفت: مردم شریف استان سیستان و بلوچستان  توقع خاصی ندارند و دغدغه اصلی آنها نیز حفظ نظام است؛ وقتی می‌بینیم که مردم این استان علیرغم تمام مشکلات با رشادت‌ها و شجاعت‌های خود ایستاده‌اند و از نظام، انقلاب و کشور دفاع می‌کنند، مسئولیت سنگین خود را بیشتر حس می‌کنیم.

معاون رییس جمهور افزود: لذا از مسئولان توقع می‌رود که تمام کارهایی که می‌خواهند در این منطقه انجام دهند را تسریع کنند و با سرعت بیشتری انجام دهند.

سلاجقه با اشاره به بحث مذاکرات حقابه با کشور افغانستان توضیح داد: ما باید در ابتدا بحث مرطوب کردن هامون را دنبال کنیم چرا که اگر کف تالاب مرطوب شود، میزان گرد و غبار نیز کاهش پیدا خواهد کرد. حتی اگر شرایط آبی مناسب نباشد و دولت همسایه نیز بارها این موضوع را تکرار کند، بازهم باید حداقل به اندازه‌ای که کف هامون مرطوب شود، رهاسازی آب انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نشست‌های کارشناسی میان دو کشور انجام می‌شود و آخرین نشست هم 29 مرداد برگزار شد. این موضوع در قالب یک تقویم زمانی ادامه خواهد داشت. در بحث مذاکرات حضور جوامع محلی بسیار کارساز است.

سلاجقه افزود: طرف مقابل با رویکرد مناسبی به جلسات می‌آید؛ طرف مقابل به این نتیجه رسیده که اگر آبی باشد باید رهاسازی کند و در این مورد شبهه‌ای وجود ندارد.

وی بیان کرد: زمانی که بارش‌ها اتفاق بیفتد و حوضه آبریز بالادست ذخیره مناسبی داشته باشد، ان‌شاالله رهاسازی نیز انجام خواهد شد.

معاون رییس جمهور با اشاره به وضعیت چاه نیمه‌ها گفت: چاه ‌نیمه‌های سیستان شرایط مناسبی ندارد و حتی چیزی که مشاهده کردیم این بود که از حجم مرده چاه‌نیمه‌ها بهره‌برداری می‌شود. با این وجود خوشبختانه دولت تمهیدات عالی را در نظر گرفته و جایگزین‌هایی که برای شرایط اضطرار تعریف کرده است، بسیار مناسب است.

سلاجقه افزود: مردم خیالشان راحت باشد چرا که دولت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد مردم سیستان تشنه بمانند و امنیت آب خصوصا امنیت آب شرب کاملا برقرار است و تامین آب به نحو احسن انجام می‌شود.

وی گفت: حتی اگر شرایط خشک‌تر از این هم باشد بازهم نمی‌گذاریم مردم بدون آب بمانند. در این راستا بحث انتقال آب پایدار نیز انجام شده و زیرساخت‌ها فراهم شده است.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: بحث ریزگردها نیز، طبق برنامه زمان‌بندی شده انجام خواهد شد تا ان‌شاالله به نتایج مطلوبی برسیم.

 

کدخبر: 941982 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟