نامه شورای شهر آمل به رئیسی: مانع شکل گیری عمارت زباله ای جدید شوید / زیست مرال ها در خطر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  مکان دپوی زباله آمل در منطقه عمارت واقع در ۳۰ کیلومتری شهر آمل و در جاده هراز واقع است. که بیش از سه دهه محل دفن زباله هشت شهر مازندران است. و شیرابه‌های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمین‌های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است. به نحوی که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نیز وجود دارد چراکه پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق ۱۵۰ متری زمین نفوذ کرده است.

دستور ویژه رئیس جمهور

 

اوایل آبان ماه بود که رئیس جمهور در چهارمین نشست ویژه رفع موانع تولید دستور داد تا ظرف ١٥ روز آینده جانمایی و جابه‌جابی جدید محل دفن پسماندهای شهر آمل با پیگیری استاندار مازندران انجام شود و وزارت نیرو همزمان کار پاکسازی و ایزوله محل دفن فعلی و عملیات اجرایی تکمیل طرح سد هراز را آغاز کند.

حال تغییر این مکان زباله خود به جنجالی تازه در منطقه تبدیل شده است.

شورای شهر چه نظری دارد

حسن مجیدی کیا عضو شورای شهر شهرستان آمل در این خصوص گفته است:"وضعیت زباله در آمل وضعیت بغرنجی دارد،زهرابه‌های زباله به سمت رودخانه هراز می‌رود تا جایی که برخی از متخصصان پیش‌بینی نفوذ آن را به سفره‌های زیرزمینی داشتند، از طرفی بوی تعفن ایحاد شده توسط زباله و بحث معضل برای آب آشامیدنی نیز مطرح است. سوزاندن زباله باتوجه به اینکه که با شن و ماسه پوشانده می‌شود کار سختی بوده و احداث زباله‌سوز هم دو سه سال زمان می‌برد.

وی تاکید داشته است:در پایین‌دست زباله سدی وجود دارد که اگر آب‌گیری اتفاق بی‌افتد و آب بالا بیاید وحشتناک خواهد بود و از آن طرف برای آب‌گیری نیاز به جابه‌جایی سایت زباله است.

وی در ادامه گفته است :پس از ضرب‌الاجل ریاست جمهور بحث جابه‌جایی سایت به دو منطقه سنگ‌چالک و شوکا‌شور در آمل مطرح شد، اما اگر روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن زباله به این مناطق که جنگلی بوده و دارای تنوع‌زیستی هستند شاهد از بین رفتن موجودات زنده و حیواناتی در حال انقراض نظیر شوکا یا غزال و مرال خواهیم بود.پیشنهاد اعضای شورای شهر آمل، جلب حمایت رئیس جمهور، وزارت کشور و استانداری است تا زباله‌ها به‌جای انتقال به سایت جدید به نزدیک‌ترین زباله‌سوز همچون نوشهر که زباله برای سوزاندن کم دارد منتقل شود، اما اگر زباله را به مکان جدید ببریم معضل روی معضل خواهد آمد. اخذ تصمیم به این مهمی نیاز به برگزاری جلسه هم‌اندیشی و کار کارشناسی دارد.

محیط زیست چه می گوید؟

به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، این مسئله مربوط به حضور منابع طبیعی استان و شهرستان است و محیط زیست دخالتی ندارد.

نامه اعضای شورای شهر آمل به رئیس جمهور

همزمان در وقت‌های پایانی تعیین مهلت ۱۵ روزه رییس جمهور برای جانمایی محل دفن پسماندهای شهر آمل، گمانه زنی‌ها و گویا انتخاب مکان جدید از سوی مسؤلان شهرستان آمل در منطقه‌ای به نام‌ " شوکاشور" در دل جنگل و کیلومتر ۱۶ جاده هراز واکنش هایی را در سطح این شهرستان به همراه داشت.

در همین زمینه اعضای شورای اسلامی شهر آمل با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری که روابط عمومی این شورا آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده؛ آمده است، در پی ضرب الاجل ۱۵ روزه رییس جمهور مبنی تعیین محل دفن جدید و انتقال زباله منطقه عمارت به محل دفن جدید اعضای شورای اسلامی شهر آمل با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری مخالفت خود را اعلام کردند و در خصوص مساله پسماند شهرستان آمل با توجه به سابقه موضوع و مشکلات زیست محیطی محل دپوی فعلی زباله (منطقه عمارت) که در بالا دست سد در حال احداث هراز واقع است با عنایت به تاکید حضرتعالی برای حل این معضل، اینجانبان اعضای شورای اسلامی شهر آمل به نمایندگی از مردم شریف شهر آمل ضمن تاکید بر فریز کردن و بی خطرسازی محل دپوی فعلی زباله، خواهان تدبیر اساسی در این رابطه و جلوگیری از ایجاد یک عمارت جدید و مشکلات زیست محیطی تبعی آن هستیم.

خبرنگار : آزاده مختاری

 

کدخبر: 945773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟