"پتروشیمی میانکاله" به تاریخ پیوست

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، نام پتروشیمی میانکاله نخستین بار در اسفند ماه سال 1400 در رسانه‌ها مطرح شد و با وجود توقف آن در سال 1401 با دستور دادستانی، تبعات آن و چالش‌های محیط‌زیستی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... که برای کشور ایجاد کرده بود، تا چند روز پیش همچنان ادامه داشت.

با وجود اینکه غیرقانونی بودن این پروژه به‌دلیل نداشتن "مجوز ارزیابی محیط‌زیستی" که لازمه احداث هر پروژه کلانی در کشور است، بر کسی پوشیده نیست اما تلاش‌های شخصیت‌های سیاسی و بانفوذ استان ادامه داشت و این افراد سعی داشتند از طریق دست‌آویز قرار دادن مصوبه سال 1397 هیئت وزیران دولت حسن روحانی (مبنی بر ایجاد پارک پروپیلن در امیرآباد میانکاله) عملیات عمرانی شبانه، تلاش برای تطمیع خبرنگاران و ... کار خود را پیش ببرند.

مسئولان استان مازندران مداوماً تکرار می‌کنند که هدف از ساخت این پروژه، "اشتغال‌زایی" برای مردم استان و در جهت تأمین منافع مردم است! اما بررسی ابعاد زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی پروژه که بارها توسط کارشناسان، اساتید دانشگاه و مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد، خلاف این ادعا را ثابت می‌کرد.

اصلی‌ترین موردی که متولیان پتروشیمی از طریق آن به ادامه اجرای پروژه ضد محیط زیستی خود اصرار داشتند، موافقت‌نامه وزارت نفت برای تولید پروپیلن و زنجیره پروپیلن شرکت صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران(پتروشیمی میانکاله) بود اما دو روز پیش انتشار نامه وزارت نفت خطاب به سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله نشان داد که این وزارتخانه موافقت خود با احداث این صنعت را باطل کرده است.

در متن این نامه که ناترازی گازی و عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پتروشیمی را به عنوان دلایل ابطال اعلام کرده، آمده است: "عطف به اعلام مورخ 1402/7/30 معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مبنی بر لغو موافقتنامه صادره برای آن شرکت و همچنین عطف به گزارش شماره 43858/1ـ1ص‌پ مورخ 1402/5/4 معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر عدم‌تمدید و ابطال موافقت مقدماتی طرح تبدیل گاز طبیعی به متانول، پروپیلن و زنجیره پروپیلن شرکت صنایع پتروشیمی گهر مازندران به‌‌دلیل عدم‌انجام تعهدات اصلی مندرج در موافقت مقدماتی صادره به‌شماره م‌ب372800 مورخ 1399/10/15 و همچنین ناترازی گاز طبیعی در کشور، به اطلاع می‌رساند موافقت مقدماتی صادره مذکور برای شرکت صنایع پتروشیمی گهر مازندران (صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران سابق) به‌شماره ثبت 563134 و شناسه ملی 14009358531 از درجه اعتبار ساقط و ابطال می‌گردد."

کشمکش‌های این پروژه، طی دو سال جامعه محیط زیست کشور را درگیر خود کرده بود و به دلیل مخالفت صریح و چندباره سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد این پتروشیمی به معنای پایانی بر حفاظت محیط زیست در کشور اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

کدخبر: 946610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟