ساخت هتل ۴۳ طبقه ولنجک روی گسل!/مدیران شهری طبق معمول تکذیب کردند

به گزارش رکنا به نقل دیده بان ایران، روز گذشته سه بیل مکانیکی در محل هتل ۴۳ طبقه ولنجک بدون هیچ پروانه و مجوز قانونی به صورت نامحسوس شروع به کار کرده‌اند و تهران را در عمل انجام شده قرار دهند. پس از انتشار خبر به کارگیری دو بیل مکانیکی که در زمین هتل 43 طبقه ولنجک، یک بیل مکانیکی دیگر به آن اضافه شد، تا این پروژه با سرعت بیشتری پیش برود. ساخت این هتل در محله ولنجک در حالی انجام می‌شود که یک هتل با مجوز کمیسیون ماده 5 و در چارچوب ضوابط و مقررات در این محل و دقیقا روبروی مرکز خرید ولنجک در حال ساخت است.

روز گذشته سه بیل مکانیکی در محل هتل ۴۳ طبقه ولنجک بدون هیچ پروانه و مجوز قانونی به صورت نامحسوس شروع به کار کرده‌اند و تهران را در عمل انجام شده قرار دهند. پس از انتشار خبر به کارگیری دو بیل مکانیکی که در زمین هتل 43 طبقه ولنجک، یک بیل مکانیکی دیگر به آن اضافه شد، تا این پروژه با سرعت بیشتری پیش برود. ساخت این هتل در محله ولنجک در حالی انجام می‌شود که یک هتل با مجوز کمیسیون ماده 5 و در چارچوب ضوابط و مقررات در این محل و دقیقا روبروی مرکز خرید ولنجک در حال ساخت است.

این ملک قرار است در 6 طبقه پارکینگ، 6 طبقه تراکم منفی (تجاری) یک طبقه لابی و 30 طبقه روی آن ساخته شود. قصه این هتل تقریبا دو سال است که به طول انجامیده است. زمین هتل 43 طبقه ولنجک طی قراردادی از سازمان زمین شهری گرفته شده و این قرارداد مشروط بوده و به صراحت اعلام کرده که در صورت داشتن کاربری «هتل» این زمین انتقال داده می‌شود. ضمن آن که در هیچ یک از بندهای متن این قرارداد داشتن 6 طبقه تجاری یا ساخت ۴۳ طبقه تراکم قید نشده است. افزون بر آن، کارشناسان شهری بر این عقیده‌اند که قرارداد مالک با سازمان زمین شهری باید مورد بازبینی قرار گیرد چرا دادستان تهران از بازداشت 19نفر از مدیران این سازمان به جرم اختلاس، رشوه و... خبر داده و به دلیل فساد برخی از مدیران – که بازداشت شدند – تمام قراردادهایی که در زمان آنها منعقد شده باید مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آخرین روزهای بهمن سال 1400 این پرونده در کمیسیون ماده 5 شهر تهران مطرح و باعث کدورت بین علیرضا زاکانی، شهردار تهران و فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون ماده 5 شد. چرا که زاکانی به دنبال گرفتن مصوبه برای این ملک بود و مالواجرد آن را مغایر با ضوابط شهرسازی می‌دانست. اما این پرونده به شرط و شروط‌های بسیار این صورتجلسه از کمیسیون ماده 5 خارج شد. این در حالی است که ملک مذکور دارای تثبیت آموزشی بوده و طبق اعلام رسمی - و در مکاتبات - شورای‌عالی شهرسازی و معماری به شهرداری به صراحت تاکید شده که تا سال 1405 کاربری تثبیت شده قابل تغییر نیست. 

صورتجلسه کمیسیون ماده ۵ نباید ابلاغ شود

هفدهمین روز فروردین 1401 مالواجرد طی نامه‌ای به زاکانی رسما اعلام که این ملک روی پهنه گسلی قرار گرفته، تثبیت آموزشی دارد و با توجه مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری باید طبق ضوابط عام استقرار ساختمان‌های بلند ساخته شود. اما هدف اصلی از این نامه این بود که زاکانی دستور دهد صورتجلسه کمیسیون ماده 5 ابلاغ نشود. این صورتجلسه به تایید مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشروط شده که خارج از وظایف کمیسیون ماده 5 است و این کمیسیون تنها وظیفه مغایرت یا همراستا بودن ساخت و ساز درخواست شده با قوانین و ضوابط شهری را بر عهده دارد. با وجود تمام این شرط و شروط‌ها که زاکانی به آن استناد می‌کند، شهرداری سعی داشت این صورتجلسه را ابلاغ کند. با انتشار این تخلف در رسانه‌ها و با فشار اذهان عمومی فعلا پروانه‌ای برای این ملک صادر نشده است. اما طبق شنیده‌ها پیش‌نویس پروانه این هتل 43 طبقه در ارتفاع 1800 متر بالاتر از سطح دریاها آماده شده است. از سوی دیگر این مصوبه با سه امضا از کمیسیون ماده 5 خارج شده در حالی که برای هرگونه اقدامی نیاز به 4 امضا دارد در غیراینصورت قابل اجرا نبوده و غیرقانونی تلقی می‌شود.

از سوی دیگر شهرداری تهران تابع مقررات قانون‌گذار بوده و بی‌شک درپی برآورده ساختن تصمیمات مراجع مختلف دولتی ذیربط و من‌جمله مفاد تصمیمات و قراردادهای ارکان سازمانی وزارت‌خانه راه و شهرسازی بوده است فارغ از بحث تراز ارتفاعی که معاون شهرسازی و معماری و رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ باید جوابگو مردم، دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران و... باشند.

پاسخگویی زاکانی در مجلس

ابهامات و مغایرت‌های قانونی بسیاری که در پروژه هتل 43 طبقه ولنجک وجود دارد، زاکانی را به عنوان شهردار تهران در مقام پاسخگو به نمایندگان کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس قرار داد اما توضیحات زاکانی و معاونانش در این جلسه مورد قبول نمایندگان مجلس نبود و ابهامات بسیاری که مطرح شد، زاکانی را بر آن داشت تا برای خلاصی از شرایط در آخر اعلام کند؛ «اگر این هتل بالای 1800 متر باشد استعفا می‌دهد.» این در حالی است که هتل 43 در ارتفاع 1860 قرار گرفته است.

photo_2023-11-16_11-49-24

درست است که زاکانی در نشست خبری 20 خرداد اعلام کرد که نباید به طرح تفصیلی - که شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور به آن پایبند است - تن دهند، اعلام کرد: «طرح تفصیلی امروز با دخالت‌های نابجای شورای‌عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه‌ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود. در دوره قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد. در دوره نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند و در دوره حناچی این محدودیت‌ها را اعلام می‌کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعه‌ای ایجاد شده است.

اطلاعات درباره گسل‌ها تغییر کرده است؟

پس از آن که این جلسه رسانه‌ای شد مدیران شهری طبق معمول در مقام تکذیب برآمدند و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران آخرین ضربه را به واقعیت زده و اعلام کرد که این ملک در پهنه گسلی قرار ندارد. این در حالی است که به استناد سامانه اطلاعات مکانی طرح تفصیلی شهر تهران و همچنین نقشه‌های گسل ارسالی مرکز تحقیقات راه و ساختمان وزارت راه ملک موصوف در متن اصلی گسل قرار دارد. با این حال اطلاعات ‌خلاف واقعی در این دوره از مدیریت معاونت شهرسازی و معماری به دست مدیران سطح ارائه می‌شود. در این مورد بد نیست آقای چمران از پسرش که در «نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران» فعالیت می‌کند استعلام می‌کرد تا اطلاعاتی درست را به دست آورد.

دور کردن ذهن‌ها از استعفای زاکانی

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ شهرداری در واکنش به جمله زاکانی مبنی بر این که «استعفا می‌دهم» نیز اعلام کرد که شهردار تهران اینطور موضوع را بیان نکرده است، در حالی که نمایندگان در جلسه این کمیسیون هنوز هم در مجلس هستند و صدای شهردار تهران نیز در جلسه این کمیسیون ضبط و ثبت شده است. به نظر می‌رسد شهرداری در تکذیبیه‌ها و خبرهایی سعی کرده که به نحوی اذهان را به نحوی از موضوع «استعفا زاکانی» دور کند. در حالی که برخی از نمایندگان مجلس منتظر تغییر رویه شهرداری در حوزه شهرسازی یا استعفای زاکانی هستند.

اثبات ساخت و ساز در ارتفاع 1800 سهل است

در نامه احسان متولیان، مشاور سابق شهردار تهران – در دوره زاکانی - در امور مجلس، مورخ 93.2.20  معاون وقت خدمات شهری (عبداللهی) و حتی نامه مسجد جامعی (رئیس وقت شورای شهر) به صراحت اعلام شده است ملک مذکور در محدوده تراز ارتفاعی بیش از ۱۸۰۰ متر واقع است. این روزها با پیشرفت تکنولوژی و چنین موضوعاتی قابل اثبات است و با یک جستجو در سایت جهانی Elavation Finder واقعیت‌ها کاملا مشخص می‌شود.

حتی قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید (قبل از فروردین ۱۳۹۱) شهرداران وقت مناطق یک و ۴ به اراضی واقع در تراز ۱۸۰۰ متر و بالاتر از آن که در داخل محدوده قانونی شهر نیز واقف بودند. از سوی دیگر بازدید مقام معظم رهبری و توصیه‌های مؤکد و ابلاغی ایشان در سال های ۸۴ و ۸۵ که توسط سازمان بازرسی کل کشور نیز کرار پیگیری و‌ مکاتبات متعدد (اعم از محرمانه و غیرمحرمانه) در سوابق شهرسازی موجود است و بر همین مبنا در شهرداری منطقه یک بدون استعلام از حوزه معاونت شهرسازی شهرداری تهران و اداره کل شهرسازی... پروانه‌ای صادر نمی‌شد. اگر پروانه‌ای صادر شده صرفا برای افراد افراد خاص بوده و مسئولان وقت سازمان بازرسی و حراست شهرداری کاملا در جریان آن قرار داشته‌اند.

photo_2023-11-16_11-49-13

مطابق طرح تفصیلی قدیم شهر (تا پایان سال ۱۳۹۰)، احداث بنای غیربلندمرتبه، در حد فاصل تراز ۱۸۰۰ متر تا خط محدوده قانونی شهر - خط محدوده ۲۵ساله - مجاز بود و اساسا محدودیت ساخت و ساز در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر (در منطقه ۱ و ۲ شهرداری)، تابع نقشه طرح تفصیلی قدیم بوده و خط محدوده شهر در این مناطق، عمدتا بالای خط تراز ارتفاعی ۱۸۰۰ متر قرار دارد. در ابلاغیه «ساماندهی کوهپایه» و بخشنامه رئیس شورا و شهردار تهران درباره عدم جواز ساخت و ساز در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر مستلزم طی شدن فرآیندهای قانونی و طرح موضوع مانند اصلاح نقشه و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی در این محدوده‌هاست و باید به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده پنج شهر تهران برسد.

نیت شهرداری از چراغ سبز به ساخت هتل 43 طبقه

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ شهرداری تهران بر این واقف است که این ساخت و ساز مغایر ضوابط شهرسازی است. اما با توجه به آن که نزدیک به نزدیک به هزار میلیارد عوارض از مالک اخذ کرده و تصمیم ندارد این پول را به مالک بازگرداند، به دنبال آن است که ساخت این هتل 43 طبقه دوباره انجام شده و توسط قوه قضائیه متوقف شود تا مسئولیت توقف کار را به متوجه دستگاه عدلیه کند.

چرا که دادستان و سازمان بازرسی کل کشور طی دستورهای جدایی حکم توقف کار را صادر کرده‌اند و شروع به ساخت در این زمین چیزی جز بی‌اعتنایی و بی‌اعتبار کردن حکم دستگاه قضای کشور نیست

بازدید رئیس قوه قضا از هتل 43 طبقه ولنجک

اخبار درباره تخلف در هتل ولنجک به حدی حساسیت دستگاه قضا را برانگیخت و  محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه شخصا از محل این پروژه بازدید کرده و به موضوعات شهری آن واکنش نشان داد. حتی پس از دستگیری فرزندان معاونش نیز تاکید کرد: «کدام مدیری فسادش ثابت شده و با او برخورد نشده است؟ فرزندان معاون اول قوه قضاییه خلاف کردند و برخورد شد. این مقابله با فساد جزء افتخارات نظام است و هیچ ابایی در برخورد نداریم و هیچ تبعیضی نداریم.»

 

با توجه به پرونده‌هایی که از تخلفات شهرداری در دوره علیرضا زاکانی در رسانه‌ها منتشر شده، شهروندان تهرانی منتظرند تا با متخلفان در شهرداری برخورد شود. هر چند که از دفتر زاکانی گرفته تا سازمان بازرسی زیر نظر قوه‌قضائیه و دیگر نهادهای نظارتی است و بازداشت‌هایی صورت گرفته اما برخی از این بازداشت‌ها هنوز رسانه‌ای نشده و مردم به دنبال آن هستند که سرمنشا این تخلفات نیز در زمره بازداشت‌ها قرار گیرند.

 

 

کدخبر: 946931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نور آذر
آیا این خبر مفید بود؟