شرط استخدام  در کارگاه زوج جوان کرمانی داشتن سابقه زندان و اعتیاد است!+ فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمد ماهانی، جوان 29 ساله کرمانی و همسرش، نازنین صابری، 28 ساله، در شهرشان دست به اقدامی زده اند که به هموطنان آسیب دیده شان کمک کنند. این زوج جوان، مجموعه ای به نام «میخک» را در سال 1398 با هدف کارآفرینی اجتماعی شروع کردند. آنها این روزها چهار کارگاه دارند که 76 نفر پرسنل دارد.

از این تعداد 30 نفر از معتادان بهبود یافته که در کمپ های ترک اعتیاد پاک شده اند، کارتن خواب ها و معتادان متجاهر بهبودیافته هستند. 

محمد ماهانی که یکی از موسسان این کارگاه است به خبرنگار رکنا گفت: در این کارگاه، 14 دختر خودسرپرست، 26 زن سرپرست خانوار، 4 زن و 6 مرد زندانی رای باز داریم که اینها در کارگاه های ما کار می کنند که همگی از طرف کارگاه بیمه شده اند.

محمد ماهانی در تبیین شرایط کارگاهش گفت: ما در کارگاه مشاورانی داریم که به این افراد کمک می کنند تا ضمن باز اجتماعی شدن؛ مجددا وارد حوزه کار و اشتغال شوند.

ماهانی در ادامه در خصوص اینکه چرا این کار را شروع کرده است، گفت: من در رشته مکانیک و همسرم در رشته صنایع غذایی صنعتی تحصیل کرده ایم. ما قبلا در یک کارگاه با هم کار می کردیم که تمام امور کارگاه را به ما سپرده اند. آنجا یک کارگاه بسته بندی ادویه بود که از افراد تحت پوشش بهزیستی در آن استفاده می شد. ما آن کارگاه را که نیمه کاره بود را مجددا سرپا کردیم و به دلیل اینکه می خواستیم خودمان یک کسب و کار را شروع کنیم، آن کارگاه را تحویل دادیم.

وی افزود: ما یک کارگاه تولید شیرینی سنتی کرمان راه اندازی کردیم و یک شرط خاص برای استخدام در کارگاه در نظر گرفتیم؛ داشتن سوءسابقه!

محمد ماهانی گفت: وضعیت اعتیاد در استان کرمان خیلی وخیم شده است. در منطقه محروم قلعه گنج، خیلی از زنان هستند که همسرانشان یا به زندان افتاده اند یا دارای سوء سابقه هستند و این نشان از آن دارد که باید کار عمقی علیه آسیب های اجتماعی انجام شود. 

او تاکید کرد: این روزها ما خیالمان از کارگاه راحت است چون این افراد را سرپرست کار خودشان قرار داده ایم؛ یعنی فردی که تا دیروز حتی مورد توجه کسی واقع نمی شد وقتی در کارگاه ما مسئولیت گرفته است، سعی می کند به بهترین نحو، کار خودش را انجام دهد. خیلی وقت ها من و همسرم کارگاه را دست این افراد می سپاریم و برای انجام برخی کارهای اداری به شهرهای دیگر می رویم  و خیالمان کاملا راحت است.

محمد ماهانی افزود: با این وجود، روزهای اول خیلی مشکل داشتیم؛ گاهی وسایلمان گم می شد و بعضی وقت ها هم خودمان می ترسیدیم که اگر یکی از این افراد کاری را به درستی انجام نداد، ما باید چگونه با آنها برخورد کنیم؟ اصلا می توانیم چنین افرادی را با چنین روحیه ای را جریمه کنیم یا نه؟ بالاخره با کسب تجربه، توانستیم به این افراد کمک کنیم. بهترین کاری که می توان برای این افراد کرد این است که با استفاده از ظرفیت خودشان، برای خودشان کار شود. ما از در دوستی با این افراد وارد شدیم و حالا خودشان جواب این محبت را می دهند.

او در ادامه به یک فرد خاص در مجموعه اش اشاره کرد و گفت: ما در کارگاه پسر 17 ساله ای داریم که خیلی دوست دارد «آقا مهدی» صدایش کنیم. او از کانون اصلاح و تربیت به ما معرفی شده است. او در شهر کهنوج در عرض یک ماه، 16 موتورسیکلت دزدیده بود. پدرش معتاد بود و مادرش هم زندگی را رها کرد و رفت، برای همین او از 12 سالگی وارد بازار کار شده بود. به واسطه سن پایینش، نمی توانست کاری پیدا کند، برای همین وارد کار خلاف شده بود. او هر بار که آزاد می شد، برای اینکه به کانون اصلاح و تربیت بازگردانده شود تا مجددا بتواند دوستانش را ببیند، کار خلاف را ادامه می داد.

ماهانی گفت: با این وجود، الان «آقا مهدی» در کارگاه ما با وجود اینکه سنش از بقیه کمتر است؛ مسئولیت بیشتری و اداره یکی از کارگاه های ما، به طور کامل در دست اوست و کاملا به او اعتماد داریم. من خیلی تلاش کردم تا «آقا مهدی» درسش را هم ادامه بدهد؛ ولی او خیلی علاقه مند به درس خواندن نیست و بیشتر دوست دارد کار کند.

این جوان خیرخواه و کارآفرین در ادامه گفت: خیلی وقت ها شده است که مشکل مالی برایمان پیش آمده؛ ولی باید بگویم که «به مو رسیده ولی پاره نشده است.» حال برای توسعه کارهایمان، قصد داریم برای کارتن خواب ها نیز خوابگاه درست کنیم که حداقل جای خواب و یک وعده غذای گرم و همچنین کار داشته باشند. 

او در پایان افزود: ما برای اینکه افراد معتاد، مجددا به سمت اعتیاد باز نگردند به اینها مشاوره می دهیم. حتی اگر لغزشی هم وجود داشته باشد، ما دوباره آنها را به کمپ ترک اعتیاد می فرستیم. همچنین از آنجایی که پنجاه درصد نیروهای کار ما متاهل هستند، از ظرفیت اعضای خانواده شان نیز برای انجام کارهای بسته بندی و برچسب زدن روی محصولات استفاده می کنیم. 

کدخبر: 948404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟