کانال آشوراده بازگشایی شد + فیلم

 

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کانال آشوراده امروز یکم آذرماه احیا  شد. با بازگشایی این کانال سطح آب خلیج گرگان به صورت چشم گیر و محسوس افزایش خواهد یافت.

استاندار گلستان در خصوص این خبر گفت: حجم آبی که بعد از احیای این کانال تبادل می شود یک و نیم میلیارد متر مکعب است. اگر این پروژه انجام نمی شد یک کانون ریزگرد غریب بر 58هزار هکتاری ایجاد می شد و سلامتی و کشاورزی و محیط زیست منطقه را تحت شعاع و خطر قرار می داد.

وی تاکید داشت: "در کنار راه اندازی این کانال ، به زودی اسکله گردشگری نیز  در این منطقه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که قابلیت تردد شناورهای سبک و اتوبوس های دریایی گردشگری را خواهد داشت و خلیج به سمت اکوسیستم طبیعی که داشت حرکت خود را آغاز کرده است."

گفتی است که برای احیا و بازگشایی این کانال عبدالجلال ایری نماینده مجلس تلاش گسترده داشت و این پروژهتوسط موسسه مکین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اجرایی شد.

کارشناسان اقتصادی در خصوص بازگشایی این کانال معتقدند که درکنار ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی گلستان در بخش گردشگری، جاذبه‌های طبیعی آشوراده گویای یک بهشت عظیم برای این صنعت بزرگ و درآمدزاست.

این منطقه برای صیادان و فعالان و تاجران عرصه شیلات بهترین موقعیت برای صید و ماهیگیری است. آشوراده تنها جزیره ایرانی است که درمقاطعی در گذشته مرکز معاملات تجاری و فعالیت‌های مختلف اقتصادی بوده است که هم‌اکنون خالی ازسکنه است و هرساله گردشگران برای بازدید ازاین جزیره منحصر به فرد به بندرترکمن سفرمی‌‌‌کنند و با قایق خود را به جزیره می‌‌‌رسانند. قایقرانان قبل از لایروبی برای حرکت به سمت «آشوراده» مجبور بودند قایق‌های خود را درآب هل دهند، اما حالا می تواند با  لایروبی و ورود بخشی از آب حاصل از آن، تردد شناورها، راحتر خواهد بود.

و اما حفاظت ازخلیج گرگان و جزیره آشوراده و میانکاله جزو مصوبات شورای عالی محیط‌زیست است.ثبت خلیج گرگان درسال ۱۳۵۴ به همراه تالاب «میانکاله» و «لپو زاغمرز» در استان مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب‌‌‌های بین‌المللی جهان درفهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر، ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر، در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

 

 

 

 

کدخبر: 948755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟