کشف یک تونل مربوط به جنگ جهانی دوم در زیر محوطه راه آهن اهواز/  قابلیت جذب گردشگر دارد

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، مجتبی گهستونی فعال مدنی و از کارشناسان حوزه گردشگری خوزستان با اشاره به ساخت و قدمت این تونل گفت: در زیر محوطه راه‌آهن اهواز تونلی از زمان شکل‌گیری راه‌آهن با ارتفاع حدود 3 متر و عرض 2 متر وجود دارد که با برخورداری از راهرو، اتاق و سالن، قابلیت احیا و تبدیل آن به موزه راه‌آهن و هرگونه کاربری فرهنگی دیگری وجود دارد.  

او بیان داشت: بنا به گفته برخی از افراد آگاه، تونل در بخش‌هایی با دو مسیر به سمت رودخانه کارون و بیمارستان رازی تقسیم می‌شود که البته بخش‌هایی از مسیر تونل به دلیل ملاحظاتی مسدود شده، اما قابلیت بازگشایی دارد.

این فعال میراث‌فرهنگی و گردشگری به ضرورت مرمت و احیا تونل مورد نظر اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نقش و اهمیت راه‌آهن در اهواز طی حدود یکصد سال اخیر و نردیکی راه‌آهن به رودخانه و تعلق بیمارستان رازی به راه‌آهن که نام راه‌آهن هم از همین مکان گرفته شده، مشاهده بخش‌هایی از تونل زیرزمینی در محدوده‌ای از راه‌آهن‌ نشن می دهد که این تونل می تواند برای انتقال و سرعت بخشی در دسترسی افراد به بیمارستان و برعکس جانمایی شده باشد.  

 

images (2)

مجتبی گهستونی در ادامه افزود: با وجود ثبت جهانی راه‌آهن و قدمت و ارزش راه‌آهن جنوب، مرمت و احیا این تونل زیرزمینی که به بیرون از محوطه راه‌آهن دسترسی دارد باید در اولویت قرار بگیرد تا به عنوان بخشی از تاریخ یک میراث جهانی نه تنها مورد بازدید عموم، بلکه در پژوهش های دانشگاهی و کارشناسی از آن استفاده گردد.

 

گهستونی با تاکید براین موضوع که در حال حاضر تونل و تمامی اتاق‌های آن متروک مانده اند، گفت: ورودی بنا آجری و راهرو آن با دیوارکوب چوبی و سقف آن با دیوار کاذب تزئین شده است و تاکنون نه تنها از این اتاق ها استفاده ای نشده، بلکه به حال خود رها شده اند.

وی درباره کاربری این تونل نیز افزود: در پیش از انقلاب از این مکان به عنوان دفاتر ستادی و در دوران جنگ تحمیلی به عنوان محلی برای بایگانی اسناد، کارگزینی و پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

او ادامه داد: از تونلی که به سمت رودخانه کارون هدایت می‌شود نیز در دهه‌های نخست شکل‌گیری راه‌آهن و دوره‌های بعد و به خصوص در دورانی که کشتی‌رانی در کارون رونق داشت برای انتقال ادوات نظامی و تونل دسترسی به بیمارستان رازی (راه‌آهن) برای انتقال مجروحین مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

گهستونی درباره مصالح به کاررفته در بنا یادآور شد: وردی بنا آجری و راهرو آن با دیوارکوب چوبی و سقف آن با دیوار کاذب تزئین شده است. در صورت بهره‌برداری صحیح از بنگله‌های مسکونی و بهره‌برداری از تونل زیرزمینی، راه‌آهن جنوب نقش قابل توجه‌ای در حفظ میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری ایفا خواهد کرد.

download (1)

اهواز از جمله شهرهای ایران است که دو ایستگاه مرکزی راه‌آهن دارد. در ایستگاه «کارون» قطار به سمت شرق خوزستان و ایستگاه «امانیه» به سمت جنوب خوزستان و شمال ایران می‌رود.

اداره کل راه آهن جنوب در حال حاضر دارای سه محور اهواز - اندیمشک (‌تا ایستگاه هفت تپه)، محور اهواز - بندر امام خمینی (ره) – ماهشهر، محور اهواز - خرمشهر – شلمچه  است.

این اداره کل در مجموع دارای ۱۸ ایستگاه است و طول خطوط اصلی موجود ۴۷۴کیلومتر و طول خطوط فرعی (مانوری و صنعتی – تجاری) حدود ۱۹۸کیلومتر می‌باشد .همچنین شبکه ریلی استان خوزستان جمعاً حـدود ۶٪ درصـد طول شبـکه ریلی کشـور را تشکیل می‌دهد. راه‌آهن جنوب از نظر جابجایی بار و از نظر جابجایی در زمره استان‌های برتر قرار دارد.

 

photo_2023-11-25_09-06-13

photo_2023-11-25_09-06-07

گزارش و گفتگو: بهنام رضایی مالمیر

آیا این خبر مفید بود؟