دانشجویان دانشگاه آزاد بخوانند؛ برگزاری کرسی آزاداندیشی، میزگرد و مناظره در روز دانشجو

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «سیاست‌های ابلاغی ۱۶ آذر (روز بزرگداشت دانشجو)» را به رؤسای استان‎‌های دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد. 

در این دستورالعمل آمده است: شایسته است مطابق بسته‌کاری «ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی» از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی (برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی ۱۴۰۰-۱۴۰۵)، بند ۴۶ راهکنش «طراحی نقشه راه اقدامات ترویجی و تبلیغی»، برای بزرگداشت هر چه باشکوه‌تر ۱۶ آذر، برنامه‌های متنوع و خلاقانه متناسب با مقتضیات بومی برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد. 

براساس بندهای این دستورالعمل، لازم است با توجه به اهمیت و ضرورت حضور فعال و مشارکت مؤثر دانشجویان و به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی، برنامه‌های مرتبط با بزرگداشت روز دانشجو (۱۶ آذر)، با محوریت نهادهای دانشجویی صورت پذیرفته و از برگزاری برنامه‌های صوری، مدیریتی و نمایشی اجتناب شود. همچنین انتظار می‌رود شوراهای فرهنگی و هیات‌های نظارت بر تشکل‌ها بر فاخر و غنی بودن در عین جذابیت برنامه‌ها تاکید کنند. 

در این دستورالعمل تأکید شده است که برگزاری برنامه‌ها در قالب‌های کرسی آزاد اندیشی، میزگرد، مناظره، با حضور استادان و صاحب نظران به منظور ایجاد فضای گفتمانی، رعایت عدالت میان تشکل‌های مختلف دانشجویی در اعطای امکانات و ارائه مجوزها و همچنین زمان و مکان برگزاری مراسم در نظر گرفته شود. 

در این دستورالعمل آمده است: از ظرفیت کلاس درس و اساتید همیار فرهنگ برای تبیین عالمانه وقایع ۱۶ آذر، تبیین چرایی استکبارستیزی، تبیین وقایع غزه و دو جریان سازش و تسلیم در کرانه باختری و مقاومت و عزت در نوارغزه و… استفاده شود. همچنین از نخبگان دانشجویی اعم از آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی و تشکیلاتی تجلیل شود. 

برگزاری نمایشگاه کتاب، عکس، پوستر و نمایش فیلم‌های سینمایی و مستند با موضوع ۱۶ آذر، ظلم‌ستیزی، آزادی‌خواهی و عدالت‌جویی دانشجویان همچنین ارائه دستاوردهای علمی و نمایش اقتدار ملی موردتوجه قرار گیرد. 

در این دستورالعمل تأکید شده است که از فضای مساجد و نمازخانه‌ها و همچنین مزار شهیدان گمنام دانشگاه به‌عنوان محورهای فعالیت دینی و انقلابی در دانشگاه، استفاده مطلوب به عمل آید. 

براساس بندهایی از این دستورالعمل، لازم است دعوت از خانواده معظم شهیدان و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس، شهدای انقلاب اسلامی و به‌ویژه مدافعان حرم و جریان مقاومت در منطقه و همچنین شهدای فتنه اخیر برای حضور در دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی و یا انجام هماهنگی و همکاری‌های لازم برای حضور دانشجویان در محضر خانواده‌های معظم شهیدان و قرائت وصیت‌نامه و بیان سیره شهیدان در اولویت قرار گیرد. 

همچنین صدور بیانیه تحلیلی و عالمانه توسط تشکل‌های اسلامی انعکاس رسانه‌ای آن‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است. همچنین حضور اساتید و اعضای تشکل‌ها در مدارس، نماز جمعه، شبکه‌های استانی و ایراد سخن برای تبیین مفاهیم مندرج در روز بزرگداشت دانشجو مورد تاکید است.

 

کدخبر: 950646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟