مرگ گوزن های زرد در باغ وحش بهشهر/ از 9 گوزن دو قلاده جان دادند/7 گوزن دیگر همجوار کمپوست های زباله های شهری شده‌اند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 9 گوزن در باغ وحش پارک ملت بهشهر وجود داشتند. یکماه قبل یکی از گوزن ها باغ وحش به شاربن مبتلا شد و جان داد. بعد از چند روز به سازمان محیط زیست مازندران خبر داده شد که مابقی گوزن ها نیز باید به منطقه ایزوله انتقال یابند. نقل و انتقال این گوزن ها از مسیر تخصصی خارج شد و مدیران باغ وحش بدون توجه به پروتکل های دامپزشکی و سازمان محیط زیست با روشی نادرست اقدام به انتقال گوزن ها کردند که در این مسیر یکی دیگر از گوزن ها نیز جان داد.

تلخ تر اینکه محل کنونی ایزوله گوزن های زرد باقی مانده ، مکانی در کنار منطقه کمپوست زباله های شهری است.

گوزن های زرد باغ وحش بهشهر

منابع محلی خبرهایی می دهند که مسئولان تایید نمی کنند

گفتنی است ،برخی منابع محلی تاکید دارند که گوزن ها از ابتدا 11 قلاده بودند. سرنوشت دو گوزن مشخص نیست. از 9 گوزن دیگر، یکی مبتلا به شاربن شد و جان داد و در مسیر انتقال نیز 5 گوزن دیگر جان داده‌اند .منابع محلی تاکید دارند گوزن ها را به محلی منتقل کرده‌اند که  پیش از این سگ های ولگرد را به آن محل می‌بردند و اغلب سگ ها هم در آن وضعیت جان می باختند. البته اطلاعات منابع محلی را اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تایید نکرد و توضیحات دیگری را عنوان داشت.

گوزن های زرد باغ وحش بهشهر

توضیحات رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران

کوروس ربیعی مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد این ماجرا گفت: یازده گوزن نبودند. 9 گوزن زرد اروپایی بودند. دهه سوم آبان ماه باغ وحش اعلام کرد که یکی از گوزن ها تلف شده است. بعد از نمونه برداری اعلام شد که گوزن فوت شده مبتلا به شاربن شده بود. 8 گوزن دیگر باقی مانده بودند. سوم آذرماه به ما اعلام کردند که این 8 گوزن نیز به این بیماری مبتلا شده اند و باید از باغ وحش منتقل شوند. ما تاکید کردیم که باید ابتدا تایید دامپزشکی را در خصوص ابتلا 8 گوزن دیگر را دریافت کنید، اگر بیماری تایید شد، طبق مقررات  و پروتکل هایی که دامپزشکی برای نقل و انتقال  این گوزن ها به شما اعلام می شود ،صورت بگیرد.

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه چنین توضیح داد: همان زمان به ما اعلام کردند که در جلسه ای که برای انتقال این گوزن ها صورت گرفته است، دامپزشکی نیز حضور دارد. باز تاکید کردیم که طبق پروتکل پزشک دامپزشکی، انتقال صورت بگیرد و محل انتقال هم طبق پروتکل ها باشد. برای انتقال این گوزن ها طبق پروتکل باید یکسری هزینه از سوی شهرداری صورت می گرفت.

ربیعی تاکید داشت : درست است که گوزن غیربومی است ولی گونه وحشی غیربومی است به همین دلیل باید با روش بیهوشی  و داخل جعبه حمل، نقل و انتقال به محل ایزوله صورت می گرفت و این نقل و انتقال نیز باید صورت می گرفت زیرا باغ وحش پارک ملی بهشهر داخل شهر است و حیوان درگیری بیماری نباید در باغ وحش باقی می ماند.

مسئول حیات و حش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید به اینکه برای انتقال این گوزن ها مراحل تخصصی اعم از بیهوشی و نقل و انتقال با بیهوشی صورت نگرفت و بدون طی پروتکل های قانونی این حیوانات منتقل شدند به نکته دیگری اشاره داشت : در گفتگویی که با دامپزشکی داشتم آنها نیز تاکید کردند که ما این نوع نقل و انتقال تایید نکردیم و نمی کنیم و با این نوع نقل و انتقال به حیوانات آسیب وارد کردند. که در این فرایند آسیب یک گوزن زرد دیگر نیز تلف شدند. این روش شبیه حیوان آزاری بود.

ربیعی ادامه داد:7 گوزن دیگر را به محلی همجوار کمپوست ها در شهرداری بهشهر منتقل کرده اند. نحوه انتقال و محل نگهداری را نه دامپزشکی تایید کرده است و نه مورد تایید ما است. ضرورت جا به جایی گوزن های زرد از سوی سازمان محیط زیست، دامپزشکی و حتی فرمانداری تایید شده بود ولی اجازه انتقال با این شیوه داده نشده بود. روش کاملا غیرمجاز بود. شنبه نیز به طور جدی این مبحث را پیگیری خواهیم کرد شکایت سو مدیریت تنظیم خواهد شد.

مسئول حیات وحش ادراه کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود:درست است که این گوزن ها متعلق به باغ وحش بود ولی موظف بودند که رفتار مناسبی با گوزن ها داشته باشند.شهرداری باید توضیح بدهد که چرا با این ضرب العجل و بدون رعایت پروتکل ها این گوزن ها را منتقل کردند که دو گوزن هم در این مسیر جانباختند. حتی شهرداری اگر توانایی مالی این نوع نقل و انتقال اصولی را نداشت یا توانایی هزینه کرد برای بیهوشی و تهیه جعبه انتقال را ندارد نباید اقدام به تاسیس باغ وحش می کرد.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 953258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟