خوزستان پایتخت گردشگری زمستانی ایران است

به گزارش رکنا از خوزستان ،محبوبه ایزدی‌پناه گفت: باتوجه به ظرفیت‌های فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی خوزستان، استانی که هم برف دارد، هم دشت و نخل، بلوط، رودخانه، دریاچه، دریا، کوه، صحرا و ... را در یک مجموعه منسجم در خود جای داده است و به واقع همه ظرفیت‌های موجود در کشور را دارا است، باید قدر این داشته‌ها را دانست و به شکل درست از این داشته‌ها بهره کافی را برد.

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به قابلیت‌های آب و هوایی و بکر خوزستان در اواخر پائیز و زمستان، از این استان با عنوان پایتخت گردشگری زمستانی ایران یاد کرد و افزود: باتوجه به دمای هوای استان خوزستان در پائیز و زمستان، در واقع سفر به خوزستان برای مردم دیگر نقاط کشور به‌ویژه خطه شمال در این برهه زمانی، سفر از زمستان به بهار محسوب می‌شود و باید از این قابلیت بزرگ در راستای جذب گردشگر زمستانی بهره کافی را برد. برای رسیدن به این هدف، باید با ارتقای ظرفیت در پذیرش گردشگر اعم از بوم‌گردی، هتل، میهمان‌پذیرها، زیرساخت‌های تفریحی و شرایط حمل و نقل، پیشرفت‌های لازم را ایجاد کرد.

او ادامه داد: افزون بر این، باید برنامه‌های متناسب با این موارد در حوزه شرکت‌های غیردولتی تقویت شوند. انجمن‌های گردشگری، شرکت‌های سیاحتی موجود و هر ظرفیتی که وجود دارد باید به نوعی در راستای ایفای هرچه بهتر این نقش در زمستان سازماندهی شوند تا کارکرد مؤثری از خود نشان دهند.

ایزدی‌پناه افزود: در کنار این موارد، تعریف خطوط هوایی و زمینی ویژه، اتوبوس‌های مخصوص برای انجام رویدادهای مرتبط و فصلی هم باید در دستورکار قرار بگیرد. همچنین مجموعه‌کارهایی که باید به لحاظ زیرساختیِ فرهنگی و اجتماعی برای پذیرش از میهمانان فصلی برای اجرای هرچه بهتر رویدادهای زمستانی درنظر گرفته شود را نیز باید ایجاد کرد.

او ضمن تأکید بر جایگاه ویژه کشاورزی خوزستان و استفاده بهینه از این فرصت در راستای رشد حوزه گردشگری کشاورزی نیز گفت: خوزستان علاوه بر این‌که یک استان صنعتی و فنی شناخته می‌شود، به واسطه ماهیت آبرفتی و جلگه‌ای آن، یک استان کشاورزی با ظرفیت‌های ویژه نیز شناخته می‌شود؛ به ویژه این‌که در برخی از نقاط این استان باکیفیت‌ترین زمین‌ها را در اختیار داریم.

مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه افزود: اگر یک برنامه‌ریزی ویژه و یک هماهنگی بین‌بخشی میان میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی برای راه‌اندازی یک دبیرخانه دائمی مشترک گردشگری کشاورزی در خوزستان شکل بگیرد، ممکن است به اجرای رویدادهای فرهنگی مانند هفته‌ها، روزها و دوشبانه‌های فرهنگی، جشنواره‌های تخصصی، برنامه‌های شکرانه برداشت محصول مانند زعفران، چای ترش، برنج، گل نرگس، بلوط و... منجر شود.

او تأکید کرد: هماهنگی بیش از حد بین این دو دستگاه تخصصی، علاوه بر این‌که به برکت اقتصادی منجر خواهد شد، برکت اجتماعی و در نتیجه شادی و امید را در جامعه هدف دو چندان خواهد کرد. تا زمانی که جهاد کشاورزی به شکل مجزا جشنواره شکرانه برداشت چای و برنج و زعفران برگزار می‌کند و میراث در مقابل جشنواره‌های گردشگری را شناسایی، ثبت، ساماندهی و اجرایی می‌کند، باید نگران مغفول ماندن برخی از قابلیت‌های پیدا و پنهان در این دو حوزه بود.

ایزدی‌پناه یادآور شد: اتحاد ظرفیت‌ها بدون تردید خروجی موثرتری به‌دنبال خواهد داشت. نگاه ما باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر این‌که یک فرایندی را به لحاظ مأموریت دستگاهی به انجام می‌رسانیم، خیر و برکت این اتفاق سازمانی در حوزه اقتصادی و اجتماعی را به منصه ظهور بگذاریم.

گردشگری خوزستان


گردشگری خوزستان

کدخبر: 954910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟