امکان ایجاد مهدکودک در منازل مسکونی و مساجد فراهم شد! + ضوابط عمومی و اختصاصی

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سال 1399 به تصویب رسید.

بر این اساس تمام امور مرتبط با کودکان زیر 6 سال به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که ذیل وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، محول شد.

طبق اعلام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، متقاضیان تأسیس مهدکودک برای دریافت مجوز باید صلاحیت تربیتی داشته باشند و مؤسسان باید دارای دو دسته صلاحیت عمومی و اختصاصی باشند.

 صلاحیت عمومی شامل مواردی از جمله نداشتن برخی آسیب‌ها، نداشتن سوءپیشینه و شرط سنی بالای 24 سال است.

اولویت اعطای مجوز مهدکودک داشتن حداقل مدرک کارشناسی رشته‌های مرتبط با تعلیم و تربیت است اما اگر فردی صاحب تجربه و حسن سابقه باشد و مدرک مرتبط نداشته باشد، مشکلی نیست.

گذران دوره آموزشی به منظور دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای یکی دیگر از موارد برای دریافت مجوز مهدکودک است، دوره‌های آموزشی به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و افراد به صورت مجازی آزمون داده و گواهی صلاحیت دریافت می‌کنند.

هم‌اکنون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ضوابط مکان یابی فضا و تجهیزات کودکستان‌ها را اعلام کرده است.

طبق این دستور العمل، طراحی داخلی فضاهای تربیتی مهدکودک (اتاق، سالن، حیاط و ...) و چیدمان و وسایل در آنها باید به نحوی باشد که قابلیت اجرای انواع بازی‌ها و فعالیت‌های پرتحرک، کم‌تحرک و گفت‌و‌گو محور وجود داشته باشد.

در طراحی محیط در عین سادگی باید جذابیت دیوارها و تصاویر مورد توجه قرار بگیرد.

ترس کودک ممنوع

استفاده از هر نوع تصاویر و وسایلی که سبب ترس کودک شود و احساس امنیت او را مخدوش کند، ممنوع است.

استفاده از عناصر فرهنگ و هنر بومی و ملی مبتنی بر ارزش‌های ایرانی اسلامی در محیط کودکستان مشهود باشد.

تبلیغ و ترویج کالاها، خدمات و نمادهای ضدفرهنگی در کودکستان‌ها ممنوع است.

کجاها می‌توان مهدکودک تأسیس کرد؟

در احداث یا انتخاب ساختمان کودکستان‌ها باید این موارد مورد توجه باشد:

مهدکودک‌ها نباید در همجواری یا حریم شعاع خطر موثر مراکز آلوده و خطرناک از جمله مراکز محل جمع آوری زباله، کارگاه‌های تولیدی و صنعتی آلوده، روخانه، خطوط انتقال برق و گاز، کشتارگاه و پرتگاه‌ها باشند.

تأسیس کودکستان تا شعاع 500 متری مرغداری‌ها، دامداری‌ها، آرامستان‌ها و کشتارگاه‌ها مجاز نیست.

از تأسیس مهدکودک تا حریم 200 متری محل‌های آلوده کننده محیط از جمله تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، پساب‌ها، پسماندها و محل‌ تجمیع زباله‌های شهری خودداری شود.

مهدکودک‌ها ترجیحاً در جوار فضاهای سبز، تفریحی، آموزشی و مسکونی استقرار یابند.

مجوز ایجاد کودکستان در ساختمان‌های مسکونی

استقرار مهدکودک در ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی بلامانع است.

کودکستان برای انجام فعالیت‌های پرتحرک باید دارای فضای باز و ترجیحاً فضای سالنی باشند.

حداقل متراژ لازم فضای باز براساس استفاده یک کلاس 20 نفره، 50 مترمربع در نظر گرفته شده است.

از فضای باز مهدکودک حداقل باید 60 درصد مختص انجام بازی‌های حرکتی، دویدن، توپ بازی و مشابه آن بدون مانع و محدودیت باشد. موسس در صورت تمایل به نصب وسایل بازی پارکی ملزم به رعایت استانداردهای مصوب سازمان ملی استاندارد است.

استفاده از فضای باز مهدکودک به عنوان محل توقف خودرو در زمان حضور کودکان ممنوع است.

تهیه لوازم شخصی کودکان زیر سه سال مانند شیشه شیر، لوازم بهداشت شخصی کودکان، لوازم بهداشتی کودکان بالای سه سال، تجهیزات خواب مانند پتو و بالشت با ذکر برچسب نام کودک بر عهده والدین است.

استفاده از نیمکت فلزی مدرسه‌ای برای کودکان ممنوع است.

مصرف هر گونه مواد دخانی در مهدکودک و سرویس حمل و نقل کودکان ممنوع است.

استفاده از دوربین‌های مدار بسته الزامی است

استفاده از دوربین‌های مداربسته فعال در ورودی مهدکودک‌ها، فضاهای عمومی که پوشش کودکان و کارکنان باید در آنها رسمی باشد و سایر فضاهای کودکستان محل قرارگیری وسایل بازی پارکی (تاب، سرسره و مشابه آن) الزامی است.انتشار فیلم، عکس و هرگونه بازنمایی رسانه‌ای از حضور و فعالیت کودکان و نیروی انسانی کودکستان در فضای مجازی منوط به رعایت ملاحظات و شئون ارزشی، فرهنگی و تربیتی است.

در انتشار عمومی تصاویر مربوط به کودکان یا کارکنان، اخذ اجازه کتبی از اولیای کودک، رعایت حقوق کودک و به تناسب رضایت کتبی کارکنان الزامی است.

کودکستان‌های ادارات باید نزدیک محل کار مادر باشد

مهدکودک‌های واقع در ادارات باید در ساختمان اداره یا مجاورت آن باشد به نحوی که مراجعه مادر به کودکستان به سهولت و با اختصاص زمان کمی ممکن باشد.

این مهدکودک‌ها می‌توانند از فضای باز و فضای سبز موجود در سازمان یا نهاد خود با ایمن سازی، تجهیز و تفکیک از محیط کاری و کارمندان استفاده کنند.

مساجد در صورت داشتن فضای با متراژ بالای 100 متر می‌توانند با سازه‌های موقت ایمن و رعایت استانداردهای مربوطه فضای تفکیکی ایجاد کنند، در غیر این صورت مشمول ظرفیت یک اتاق خواهند شد.

 

کدخبر: 956869 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟