سیستم درمانی به سوی قراضه شدن می رود/ خدمات پزشکی چنان گران شده که بیمار باید کل زندگی را بفروشد تا درمان شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روز‌ها بیمارستان‌های دولتی بسیار شلوغ است و همین شلوغی باعث شده است که خدمات درمانی به آن شکل که رضایت عموم را جلب کند، انجام نشود.  یکی از مهم‌ترین خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها در شیوه‌های نوبت دهی است که چند سالی است تمام بیمارستان‌های بزرگ مجهز به سیستم نوبت دهی سایتی شده‌اند و بیماران با مراجعه به سایت هر بیمارستان، درمانگاه و پزشک مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و طبق نوبت داده شده به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

به طور مثال ،بیمارستان «امام خمینی»یکی از بیمارستان‌های بزگ دولتی تهران بزرگ است که سایت نوبت دهی آن اکثرا مشکل دارد و به ناچار باید به صورت حضوری مراجعه و نوبت ویزیت دریافت کرد. همین موضوع باعث ازدحام بیش از اندازه بیماران در درمانگاه هاو ساعت ها معطلی و بلا تکلیفی است. در این میان همین حضور بیش از اندازه باعث انتقال بیماری‌ها دیگر به بیماران می‌شود؛ به قولی «با یک درد بیمارستان ‌می‌روند و باهزار درد دیگر بر می‌گردند».

دکتر حسین کرمانپور رئیس اورژانس بیمارستان سینا و مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص آشفتگی وضعیت بیمارستان های دولتی و خدمت رسانی ناکافی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: ظرفیت بیمارستان‌های دولتی با رشد جمعیت افزایش نیافته است، برای ایجاد یک تخت با در نظر گرفتن فضا و خدمات و پرسنل باید یک میلیارد تومان در نظر گرفت.بیمارستان‌های خصوصی هم به خاطر هزینه‌های کلان تعرفه‌هایش را بالا می‌برند و هزینه‌های بالای درمان در بیمارستان‌های خصوصی در توان پرداخت مردم نیست بنابر این به بیمارستان‌های دولتی مراجعه بیشتری دارند و این میزان ارتباط و تجمع در بیمارستان های دولتی با شاخص "فقرو فلاکت" ارتباط مستقیم دارد. این در حالی است که میزان مراجعات به بخش خصوصی هم بسیار کم شده است و هزینه‌های درمان در بخش خصوصی به گونه‌ای شده که برای درمان ، بیمار باید کل زندگیش را بفروشد. البته این بدان معنی نیست که بخش خصوصی گران است به این معنی است که خدمات خصوصی منطقی است ودرمان «گران» شده و بخش دولتی هم دیگر با این تعرفه پایین نمی‌تواند خدمات ارائه کند.

درگیری چندین ساله بیمه ها با بیمارستان ها

حسین کرمانپور با انتقاد از پوشش دهی نامناسب شرکت‌های بیمه گفت: چندین ساله بیمه‌ها با بیمارستان‌ها درگیر هستند که چه خدماتی را پوشش بدهند و چه خدماتی ندهند و در نهایت یک صورتحساب به بیمار می‌دهند و یک درصدی را برای خدماتی که در نظر دارند اضافه می‌کنند ولی باز هم دو طرف ناراضی هستند.

کشتی درمان به گل نشسته

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در واکنش به ادعای بسیاری از بیماران که از خدمات دهی بیمارستا‌های دولتی و دستگاه‌های قدیمی و تجهیزات نامناسب گلایه دارند گفت: کشتی درمان به گل نشسته، چرا که تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود، بنابراین دیگر هزینه‌ای برای خرید تجهیزات نوین پزشکی و به روز‌رسانی دستگاه‌ها نخواهد داشت.

تاثیر بحران اقتصادی بر عملکرد پزشکان

وی با انتقاد از حقوق و مزایای پایین پزشکان در بیمارستان‌های دولتی ادامه داد: اینکه جامعه پزشکان هم در حال حاضر از رفاه مناسبی برخوردار نیست و این فقر مالی روی عملکرد آنها نیز بی تاثیر نیست. چند رده شغلی داریم که باید از نظر مالی دغدغه‌ای نداشته باشند تا به درستی خدمات‌رسانی کنند یکی از آن مشاغل پزشکان و کادر درمان هستند. این قشر جان و سلامتی مردم را در کف دست دارند و باید در مدت ساعتی که در حال خدمت هستند آنقدر بی‌دغدغه باشند تا فقط به سلامت بیمارشان فکر کنند چون آنان خلبان سلامت هستند ولی مشکلات اقتصادی باعث شده است که  به جای اینکه برای یک بیمار ۲۰ دقیقه وقت بگذارند؛ ۵ دقیقه‌ای ویزیت را تمام می‌کند تا تعدا بیماران بیشتری ببیند.

تحریم ها دارد سیستم درمان را قراضه می کند

کرمانپور افزود: اقتصاد سلامت یک علم است و وزارت بهداشت نمی‌تواند با پزشکان مشکلات اقتصادی خود را حل کند و باید از متخصصان امر اقتصاد برای آن راه حل پیدا کند و گرنه سیستم درمان به سوی قرضه شدن پیش می‌رود.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا در مورد کیفیت خدمات درمانی در شهرستان‌ها می‌گوید: هر چه از تهران دور می‌شویم محرومیت‌های و مشکلات درمانی بیشتر می‌شود. بهترین پزشک را به مناطق دور افتاده می‌فرستیم ولی وقتی امکانات مقدماتی مثل سونوگرافی،‌ام آر آی و آزمایشگاه نباشد او چه کار می‌تواند بکند، این تجهیزات گران هستند و در شهرستان‌ها بازدهی اقتصادی ندارد برای همین خدمات نمی‌دهند و روز به روز وضعیت بدتر خواهد شد. در حال حاضر تحریم‌ها مانع تعمیر و تجهیز سیستم‌های درمان شده است، خیلی از نمایندگی‌های تجهیزات پزشکی از کشور رفته اند و برای تعمیر یک دستگاه، باید آن را به کشورهای همسایه بفرستیم و اینگونه هزینه تعمیر تجهیزات هم گران شده است.سیستم درمان به دلیل وابستگی شدیدش به صنعت جهانی از همه بیشتر در معرض خطر است همین الان در شهر تهران‌ام آر آی یک بیمارستا ن قطع می‌شود باید دست به دامان بیمارستان‌های دیگر شویم ولی تا چه زمانی می‌شود ادامه داد؟ بالاخره این ریسمان گسسته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 958061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟