رضا دوست: با اتباعی که برای کشور فرصت نیستند باید خداحافظی کنیم و کشور را ترک کنند + فیلم

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پناهجویان و اتباع خارجی که بر اثر وقوع جنگ و نا امنی وارد کشور می شوند مانند مهمان های ناخوانده ای هستند که باید قبل از بهره مند شدن آنها از امکانات آن کشور، برای ادامه زندگیشان در خاکی که به آن مهاجرت کردند برنامه ریزی شود و  بدون برنامه بر سر «سفره معیشتی» مردم کشور مقصد نشینند. پناهجویان در کشور ایران ، در «یارانه ها» با  مردم شریک می شوند بدون اینکه «مالیات و عوارض»پرداخت کنند. به اعتقاد کارشناسان اگر «حاکمیت» بدون برنامه  مرزها را باز بگذارد تا پناهجویان بدون دریافت مجوز به کشور وارد شوند حیات سرزمین  به خطر می افتد.

بعد از سال 1400 که آخرین موج ورود مهاجران کشور همسایه « افغانستان » به کشور صورت گرفت تاکنون مردم علاوه بر "احساس ناامنی" و تورمی که ناشی از بالارفتن تقاضا به وجود آمده؛ "احساس نارضایتی" فراوانی دارند.

 «صادق رضا دوست» مدیر کل سابق امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید داشت: برای اولین بار طرح شناسایی مهاجرین افغان را اجرا کردم ولی بسیاری از مهاجران در این طرح شرکت نکردند. ساماندهی اتباع و مهاجران باید در اولویت اداره اتباع و مهاجرت باشد.در این طرح ظرفیت‌های مهاجران با جزئیات بررسی می‌شود و در موقعیت مناسب که به برای کشور فرصت ایجاد می‌کند به کار گرفته می‌شوند و  بنا به نیاز کشور شهر محل سکونتشان مشخص می شود.

مدیر کل سابق امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور افزود: در اجلاس سالانه ژنو اعلام کردم ما تنها کشوری هستیم که نگاه اعتقادی و دینی به پذیرش پناهجو‌ها داریم ولی اگر درست اجرا نشود معضلاتی برای کشور به وجود خواهد آورد.تا کنون با عدم تمایل اتباع در طرح ساماندهی نتوانستیم از ظرفیتشان استفاده کنیم. اتباع مالیات پیدا و پنهان کشور را مصرف می‌کنند و مالیات نمی‌دهند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: با اتباعی که برای کشور فرصت نیستند باید خداحافظی کنیم و کشور را ترک کنند . در حال حاضر افغانستان به ثبات رسیده و به اداره مهاجرت دولت طالبان گفتیم از این ظرفیت مهاجرین که سال‌ها پیش آمدند درس خواندند و پیشرفت کردند استفاده کنند و به سرزمین خودشان برگردانند.

سخنان تکمیلی صادق رضا دوست، مدیر کل سابق امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور را می توانید در فیلم مشاهده کنید.

 

 

 

 

کدخبر: 962183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟