رونمایی از ۲۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی جدید؛ بزودی

دکتر سید حیدر محمدی در نشست خبری دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: سال گذشته نمایشگاه با هدف به اشتراک گذاشتن داشته‌هایمان در حوزه سلامت با ذینفعان و مخاطبان برگزار شد. به اعتقادم نمایشگاه سال گذشته به خوبی برگزار شد و توانستیم از شرکت‌های دانش بنیان دعوت کنیم و آخرین دستاوردها و محصولات را برای بازدیدکنندگان نمایش دهیم. خوشبختانه استقبال از نمایشگاه قبلی خوب بود.

وی افزود: چند گروه مخاطب داریم که مسئولین و مقامات یکی از گروه‌هایی هستتد که شاید فرصت نکنند در جاهای دیگر محصولات را مشاهده کنند؛ اما این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا دستاوردها را ببینند. سال گذشته ۹۰ شرکت در نمایشگاه حضور داشتند. اقدامات حاشیه نمایشگاه مانند پنل‌ها و نشست‌ها یکی از نکات مثب بود. یکی از انتظارات ذینفعان ارتباط گرفتن با مسئولین مرتبط است که به غرفه‌های آنها می‌رفتند و مشکلات و وضعیت را بررسی می‌کردند و این فضا بستر دسترسی را برای شرکت های دانش بنیان فراهم کرد.

محمدی بیان کرد: امسال نمایشگاه با شرایطی بهتر برگزار می‌شود. تا این لحظه ۱۶۶ شرکت در نمایشگاه حاضر هستند و رشد خوبی نسبت به سال قبل داشتیم.

وی افزود: یک اتفاق مهم در کنا این رویداد رونمایی از محصولات جدیدی است که به همت دانشمندان از پارسال تا اکنون تولید شده است. این اقلام تعداد زیادی دارد که برگزیده‌ها انتخاب شده‌ است.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: از سال قبل بیش از ۱۷ دارو به سبد دارویی اضافه شدند که ۱۱ دارو در این نمایشگاه رونمایی می‌شود و ۲ دارو هم در حیطه طب سنتی است. همچنین از ۳۳ قطعه و ملزومات پزشکی جدیدی که داشتیم قرار است از  هفت قطعه رونمایی شود. در کل ۲۰ قلم دارو و تجهیرات پزشکی در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

محمدی تاکید کرد: سرعت تولید دانش ما هرسال نسبت به قبل بیشتر می‌شود. محصولاتی که به سبد دارویی اضافه شده با تایید کمیته دارویی وارد فهرست دارویی شدند که اثر بخشی آنها به اثبات رسیده است و کم کم وارد بازار دارویی می‌شوند.

به گفته وی، مزیت دیگر این نمایشگاه میز خدمت تمام وقت این رویداد است که در طول سه روز در خدمت بازدید کنندگان است و مسئولین غذا و دارو پاسخگوی آنها خواهند بود.  

وی افزود: شرکت دانش بنیان اختصاصا صادراتی نداریم. همه شرکت‌های دانش بنیان که بیش از هزار شرکت هستند امکان صادرات دارند اما صرفا و تنها به کار صادرات مشغول نیستند.

به گفته وی، در حاشیه نمایشگاه، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی حضور دارند و پنج نشست تخصصی در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: دبیرخانه دانش بنیان داریم که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به ما در این رابطه مراجعه کنند. بحث واردات زمانی انجام می‌شود که تولید داخل کفایت نکند. اگر تولید حتی در صورتی که دانش بنیان نباشد به اندازه میزان نیاز ما باشد، دیگر واردات نداریم و این بستگی به نوع شرکت ندارد؛ البته الگوی مصرف دارو وابسته به شرایط مختلفی مانند فصل، منطقه و.... است. اگر احساس نیاز کنیم ابتدا به تولید کننده اعلام می‌کنیم که اگر بتواند، تولید می‌کند و اگر نتواند اقدام به واردات می‌شود که مشکل و کمبود پیش نیاید. ما همواره هدفگذاری میزان نیاز داریم که از ظرفیت تولید شرکت‌ها مطلع می‌شویم‌.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در رابطه با تخلف در موضوع دانش بنیان‌ها معاونت علمی ریاست جمهوری ارزیابی می‌کند و به ما اعلام می‌کنند. اینکه زمانی که شرکتی متعهد به تولید شود و به تعهد خود عمل نکند در هر نوع شرکتی ممکن است وجود داشته باشد که مصادیقی هم از آن وجود دارد؛ با این حال شرکت تامین نمی‌کند و بعد وقتی ما پس از گزارش کمبودها اقدام به واردات می‌کنیم می‌روند از ما شکایت می‌کنند درحالی که اگر بتوانند به اندازه نیاز تولید کنند ما واردات نخواهیم کرد. 

او تاکید کرد: وظیفه ما رگولاتوری است و نه تجاری‌سازی؛ اما معاونت علمی ریاتت جمهوری در این بخش به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند تا بیزینس پلن مشخص داشته باشند.

محمدی گفت: در مورد داروی بیماران SMA یک شرکت  مجوز تولید ماده اولیه را از ما گرفته ولی مجوز تولید محصول هنوز صادر نشده است. البته این به معنای تایید اثربخشی این دارو نیست.

وی درباره ضرب‌العجل مجلس شورای اسلامی برای برطرف کردن مشکلات دارویی، تصریح کرد: فرمایش رئیس مجلس شورای اسلامی درباره هزینه‌کرد منابع سلامت بود چون اعلام شد که منابع سلامت در جای خود کامل هزینه نشده است‌. ایشان به دیوان محاسبات دستور دادند بررسی کنند تا مشخص شود آیا منابع ارزی به صورت کامل تخصیص داده شده و یا نقدینگی در جای خود هزینه شده است یا خیر؟ که امروز با دیوان محاسبات جلسه داشتیم. الان نسبت به مدت مشابه در سال قبل بانک مرکزی ارز بهتری اختصاص داده است. مشکل برای چند ماه اول سال بود که از مرداد ماه مشکل رفع شد.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حال افزایش است تا شناسایی و تقویت شوند. الان در حوزه سلامت حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم. می‌خواهیم حوزه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را تقویت کنیم. در قیمت گذاری و صدور مجوزها هم به این شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌شود و مشمول بخشودگی مالیاتی هم می‌شوند.

گفتنی است دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از ۲۴ تا ۲۶ دی ماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

 

کدخبر: 962691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟