حتی یک کودک ایرانی نباید بدون شناسنامه بماند /بیش از 100 هزار نفر بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موضوع افراد فاقد شناسنامه‌ در استان های مرزی ایران تبدیل به دردی کهنه شده است. دردی که چشم هر کودک را خیس و دل هر جوانی را که ایرانی است؛ اما فاقد هویت، به درد می آورد. طبق مطالعات یونیسف فقدان شناسنامه به معنای بدون هویت ماندن افراد است؛ افراد فاقد شناسنامه از حقوق اولیه انسانی محروم بوده و به احتمال زیاد با میلیون ها تبعیض و عدم دسترسی به خدمات اساسی نظیر سلامت و آموزش مواجه می شوند. افرادی که هیچگونه موجودیتی به لحاظ قانونی ندارند و از حداقل حمایتی که اوراق هویتی در مقابل ازدواج زودهنگام، کار کودک، سربازگیری در نیروهای ارتش و حتی قاچاق کودکان ایجاد می‌کند، برخوردار نیستند.

یک نفر کودک ایرانی هم نباید بدون شناسنامه و تحصیل بماند

فداحسین مالکی، نماینده سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: بچه های فاقد شناسنامه ما حتما باید تحصیل کنند و از درس عقب نمانند و در حاشیه قرار نگیرند. در سیستان و بلوچستان باید به دو موضوع توجه ویژه ای شود؛ نخست اینکه تاکید داریم حتما بچه های ایرانی شناسنامه دریافت کنند و در کمیسیون امنیت ملی هم در مورد آن بحث شده و من هم شخصا پیگیر این موضوع بوده ام و با مسئولان ذیربط صحبت کرده ام؛ یعنی باید به جایی برسیم که یک نفر بچه ایرانی بدون شناسنامه و تحصیل نماند. دوم اینکه می بایست وضع بچه هایی که تابعیتشان هنوز به طور کامل مشخص نشده است نیز در کمیسیون امنیت ملی مشخص شود. 

وی در ادامه افزود: آماری از اینکه چند نفر بی شناسنامه هستند نداریم؛ ولی بیش از 100 هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم.

بدون شناسنامه بودن موجب بازماندن از تحصیل می شود / آموزش و پرورش آمار بدهد

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به اینکه چقدر بدون شناسنامه بودن افراد موجب می شود که از تحصیل باز بمانند، گفت: طبیعتا این موضوع تاثیرگذار است و تعداد زیادی از بازمانده از تحصیل ها افراد بدون شناسنامه هستند که آموزش و پرورش می بایست آمار را به ما بدهد. در کمیسیون امنیت ملی در این خصوص از وزیر کشور سوال شده است. این که چگونه همه افراد می توانند شناسنامه دار شوند نیازمند این است که همه دستگاه های ذیربط پای کار بیایند.

کدخبر: 965371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟