سالانه 250 تا 500 هزار سقط جنین در کشور /

 ۹۳ درصد سقط‌ها از سوی زوجینی است که ازدواج رسمی و دائم دارند

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، محسن ذاکریان در جلسه شورای اداری استان مرکزی، افزود: طبق مطالعات صورت گرفته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، 90 تا 93 درصد سقط‌ها از سوی زوجینی که ازدواج رسمی و دائم، قانونی و شرعی دارند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله سقط در واقع یک مسئله شبکه‌ای است. مسائل اقتصادی، فرهنگی، قانونی، روحی و روانی، اجتماعی و اعتقادی، در واقع شبکه‌ای از مسائل منتهی به سقط است. امروز اعتقاد و استنباط مخاطب از سقط، مانند برداشتن یک لیوان آب است.

رئیس قرارگاه نفس در کشور اظهار داشت: فاصله تصمیم تا سقط، چند ساعت است و افراد به راحتی به امکان سقط و ابزارهای سقط دسترسی دارند. از یک سو زوجینی هستند که به راحتی دست به سقط می زنند و از سوی دیگر در دنیا بیش از یک میلیارد زوج نابارور وجود دارد که در آرزوی فرزند هستند.

ذاکریان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از سقط باید فعالیت‌های فرهنگ سازی و آموزشی و ... و حمایت همه‌جانبه با هدف تأمین مالی خانواده‌ها برای انصراف از سقط و نجات فرزند را پیگیری کرد و بر این اساس باید منع از سقط را به عنوان یکی از برترین موارد نهی از منکر پیگیر شد.

وی بیان داشت: با بیان اینکه مسئله سقط یکی از چالش‌های جمعیتی در کشور به شمار می‌رود. موضوع سقط جنین موضوعی است که باید فرامرزی شود و در این راستا باید در قبال حتی یک مورد سقط در هر جای جهان واکنش نشان داد.

رئیس قرارگاه نفس در کشور تأکید کرد: هر زمان که مسائل را به مردم سپردیم نتایج مثبتی را دریافت کردیم. باید موضوع سقط را نیز به خود مردم بسپاریم تا در این راستا بتوانیم به منتیج مورد انتظار برای جلوگیری از سقط در کشور برسیم.

ذاکریان ابراز داشت: در این راستا مسلماً با اقناع نسبت به رزاقیت خداوند، تسریع وام ازدواج، بسته‌های معیشتی، کمک به اشتغالزایی، کاهش هزینه‌های درمانی و زایمان، تسهیلات قرض‌الحسنه و ... می‌توان از سقط جلوگیری کرد.

وی به فعالیت‌های مرکز نفس در راستای جلوگیری از سقط اشاره داشته و اضافه کرد: مرکز نفس از اردیبهشت ماه 1400 فعالیت خود را در کشور آغاز کرد و در 2 سال اخیر در 160 شهرستان و 31 استان فعال شده و تا امروز بیش از 2700 مورد، موفقیت در انصراف از سقط ثبت شده است.

رئیس قرارگاه نفس در کشور با بیان اینکه آمار ناباروری بسیار بالاست و با میانگین جهانی فاصله محسوسی داریم، گفت: از اواخر دهه 60 با سقوط نرخ باروری در کشور روبرو هستیم و امروز پایین‌ترین نرخ باروری را در بین کشورهای اسلامی کسب کرده‌ایم.

ذاکریان افزود: از 3.9 درصد نرخ رشد جمعیت در سال 1365 به کمتر از یک درصد در سال 1398 رسیده ایم. از سال 1394 تا 1399 موالید از یک میلیون و 600 هزار نفر به حدود یک میلیون نفر رسیده است. بر این اساس عملاً به سمت سالمندی در حرکت هستیم و با این روند، جمعیت ایران در سال 2100 به 32 میلیون نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: طی 70 سال اخیر میانه سنی در کشور 2 برابر شده است. بیش از 80 درصد مردم دارای 2 فرزند یا تک فرزند، بدون فرزند یا مجرد هستند، همچنین سن ازدواج در دختران به حدود 25 سال و مردان 29.5 سال رسیده است. 

 

کدخبر: 965687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟