جوانان امروزی دیگر نمی گویند" اپلای" می گویند "مهاجرت" و این بحران است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامان سلامیان ، روانشناس و فعال آموزشی در گفت و گو با رکنا گفت: اواسط دهه 80،  فارغ التحصیلان دانشگاه‌ ها، از اصطلاح "اپلای" و "پذیرش گرفتن" از دانشگاه‌های خارجی صحبت می کردند و الان تغییر این لغت به "مهاجرت" خود گویای تغییری عمیق در تفکر نسل جدید است. در واقع الان موضوع رفتن از کشور و درس خواندن و بازگشتن به وطن نیست؛ بلکه فقط "رفتن" مطرح است. 

جوانِ جهانی امروزی جهانی می اندیشد و استانداردهایش هم جهانی است

وی در ادامه افزود: نبود چشم‌اندازهای مثبت اقتصادی و اجتماعی  که جوانان در داخل تصور می‌کنند، در کنار جاذبه‌های ظاهری غرب و... تفاوت معناداری را در معنی مهاجرت نسبت به دو دهه قبل ایجاد کرده‌است‌. جوان امروزی، در سایه جهانی شدن به یاری فضای مجازی، جهانی می‌اندیشد، و استانداردهایش جهانی می‌شود. 

سامان سلامیان با اشاره به اینکه ممکن است شبکه‌های اجتماعی فیلتر باشند ولی نفوذ پادکست‌ها و رایج شدن شنیدن کتب صوتی در مترو ، اتوبوس، تاکسی و سرنشینان خودرو در ترافیک شهری چنان افزایشی یافته که منشاء تاثیرات زیادی در تفکر نسل جوان است، گفت: با این‌که سرانه مطالعه کتاب در کشور پایین است؛ اما از روی افرادی که پادکست ها و کتب صوتی را دنبال می‌کنند، می‌توان تا حدی به نفوذ آنها در جامعه پی‌برد. امروز دانشگاهی به نام یوتیوب ، به شدت در هدایت افکار عمومی نقش دارد. از نحوه پوست کندن انبه تا نحوه کاشت بذر و خواص چغندر برای کاهش فشار خون تا سخنرانی‌های علمی و سخنرانی های تد(TED) و آموزش های بی‌پرده جنسی و گپ و گفت‌های  نوجوانان داخلی با همسن و سالان خارجی‌شان همگی نشانه‌هایی از همفکری تقریبی و جهانی شدن ترند‌ها و مدها و افکار حکایت دارد.

او همچنین افزود: یوتیوبر شدن برای گروهی از نوجوانان، هدف جذاب شغلی با درآمد دلاری محسوب می‌شود که به تولید بیشتر گیمرها، جوکرها و بلاگرها دامن زده است. امروز دیگر مهاجرت مختص نخبگان نیست، نیروهای فنی برقکار، لوله کش، نانوا، قناد، کابینت‌ساز، پزشک و پرستار و... همگی دستمزد خود را بر حسب دستمزد جهانی با دلار مقایسه می‌کنند چراکه مخارج زندگی شان تابع قیمت دلار است. 

«مهاجرین اینجا مانده»؛ شیفتگان زندگی در کشورهای خارجی

این فعال حوزه آموزش در ادامه تاکید کرد: برخی افراد از جمله جوانان ایرانی اگر مهاجرت نکرده باشند و حتی اقدامی هم برای آن نکرده باشند، باز هم شیفته جاذبه های مهاجرت هستند که گویی «مهاجرین اینجا مانده‌» نام می گیرند. گاهی در صحبت با این افراد می‌توان دریافت که با اخبار داخل قطع رابطه کرده‌اند، صفحات اجتماعی و سایت‌های خبری تکنولوژی را دنبال می‌کنند، اخبار استارتاپ‌های خارج از کشور را پیگیر هستند. با بهتر شدن سطح یادگیری زبان انگلیسی در نسل جدید، ایشان موزیک، فیلم، اخبار تکنولوژی و سلبریتی‌ها و کتاب را به زبان انگلیسی را دنبال می‌کنند. جوان امروزی به سادگی محاسبه می‌کند که با حقوق ریالی خود از پس تهیه یک منزل مسکونی و یک اتومبیل و ملزومات اولیه و حتی ازدواج و فرزندآوری بر نمی‌آید و شاید با رفتن، حداقل دستاوردش، "امید به زندگی بهتر" باشد.

وی همچنین در پایان افزود: به زودی جنبه‌های منفی مهاجرت توده‌وار نیروهای متخصص، تاثیرات خود را نشان خواهدداد و روش‌های مکانیکی جلوگیری از مهاجرت مثل افزایش هزینه خرید سنوات تحصیل نمی‌تواند درمان و حتی مسکنی برای تصمیم تلخ رفتن افراد باشد. 

کدخبر: 969408 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟