بسته های حمایتی پرستاران از جذب تا ارتقای شغلی/کمبود 6 میلیون پرستار در سیستم درمانی دنیا

به گزارش رکنا، دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مهاجرت کادر درمان یک موضوع جهانی است و تنها به کشور ما مربوط نمی باشد، مهاجرت  کادر درمان عوامل متعددی دارد.در دنیا 28 میلیون پرستار داریم در حالی که نیاز پرستاری در دنیا 34 میلیون است ، 6 میلیون پرستار در سیستم درمانی دنیا کمبود داریم. 

دکتر عبادی در ادامه افزود: در مقاله ای که در سال 1978 ذکر شده بود که 25 درصد از پزشکان ایرانی در خارج از ایران زندگی
می کنند، بر همین آمار اعلام شده این مقاله که در سالهای قبل از انقلاب قید شده بود مهاجرت و جابجایی  کادر درمان به هیج عنوان غیر عادی نیست .

وی در خصوص مطالعات انجام شده در این خصوص ادامه داد:مطالعات انجام شده در  این حوزه حاکی از این است که دلایل مهاجرت کادر درمان  توسط موسسات رصد خانه مهاجرت مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد.در این مطالعات که برروی گروه سلامت و همکارانی که تجربه مهاجرت داشته و مجدد به کشور برگشتن بررسی هایی صورت گرفته که در نتیجه در بررسی ها  برای علل مهاجرت تنوع دلایل داریم در سایر رده های شغلی هم وجود دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اظهار خرسندی از  افزایش ظرفیت جذب  پرستاران افزود: ارگانهای متولی باید شرایط شغلی و محیط کار را به گونه ای مهیا کنند که هموطنان و هم حرفه ای های من رغبت و تمایل بیشتری برای ماندن در کشور را داشته باشند.یکی از کارهای جدی  در این حوزه فراهم نمودن شرایط استخدام  برای همکاران است و بعد در حوزه نگهداشت و معیشت کادر در مان و حفظ کرامت آنان اقداماتی داشته ایم. 

عبادی ادامه داد: در حوزه معاونت پرستاری بسته ماندگاری پرستاری در حال تدوین است و تمرکز آن همزمان بر تامین معیشت و حفظ کرامت پرستاران است . اصلاح فرمول محاسبه اضافه کار پرستاران، که دغدغه خیلی از همکاران است در آن بررسی شده و برای همکارانی که در مناطق کم برخوردار هستند ضرایبی دیده شده که با تصویت هیات دولت و مجموعه نظام سلامت اجرا خواهد شد.

دکتر عبادی با اهمیت اسکان پرستاران افزود:در حوزه اسکان پرستاران دو موضوع مسکن ملی که بخشی به  پرستاران اختصای می یابد و دوم پانسیون های پرستاری است که خوشبختانه از سال گذشته در 31 منطقه شروع کردیم و خیلی از آن را اقدام به ساخت کردیم.در این بسته ادامه تحصیل همکاران در مناطق کم برخوردار پیش بینی های صورت گرفته که بتوانیم ضریب یا درصدی را اختصاص بدهیم که این عزیزان بتوانند ارتقا شغلی داشته باشند و سایر مقولات که بعد از تصویب اجرایی خواهد شد.

 

 

کدخبر: 971222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟