مسکن‌سازی چینی ها؛رهاسازی پول های بلوک سازی شده ایران است/ اختصاص ۲میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه ساخت مسکن

مجید گودرزی پژوهشگر حوزه مسکن ،  با اشاره به چالش قیمت‌گذاری در حوزه مسکن به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بخش قیمت‌گذاری مسکن در کشور هیچ متولی ندارد و این موضوع در کشور قفل شده است شاید با ورود چینی‌ها در حوزه ساخت مسکن دولت و مجلس شورای اسلامی مجبور شوند برای قیمت‌گذاری ورود کنند و این طور نباشد که این خدمات را بدون قیمت پایه به چینی‌ها واگذار کند.

هزینه ساخت هر مترمربع 12 میلیون تومان فروش هر متر مربع 77 میلیون!

گودرزی ادامه داد: دولت در این شرایط مجبور می‌شود در بحث قیمت‌گذاری‌ها ورود کند و با اقدامات صورت گرفته در این خصوص موضوع مسکن از بن بست ر‌ها شود.

گودرزی معتقد است: متأسفانه به خاطر مجهول بودن قیمت در بازار مسکن و نبود قانون در قیمت‌گذاری‌ها عایدی دولت از املاک بسیار پایین است. اکنون هزینه ساخت هر متر مربع ۸ تا ۱۲ میلیون اعلام شده ولی قیمت هر متر مربع مسکن در بازار میانگین به قیمت ۷۷ میلیون تومان است و این فاصله قیمتی نشان هزینه ساخت و فروش مسکن یکی از دلایل ایجاد تورم در این حوزه است.

مجید گودرزی

شانتاژ‌ها؛ در پی کاهش حاشیه سود

گودرزی اظهار می‌کند: انبوه سازان و سازندگان مسکن که نگران حاشیه سود خودشان از این بازار بدون قانون مسکن هستند با به راه انداختن شانتاژ‌های خبری به نگرانی‌های مردم در این حوزه دامن زده‌اند وتلاش دارند هر طور شده این فشار بر مردم صنعت ساختمان حفظ شود.

وی با رد بحث ورود زندانی‌های چینی در ساخت مسکن افزود: ورود زندانی‌های چینی به بخش ساختمان نشات گرفته از انحصار طلبی انبوه سازان است که می‌خواهند بازار را هر طور شده در وضعیت بحرانی و مصیبت بار نگه دارند و‌امیدوارم که دولت بر این فشار‌ها پایان بدهد و این مزیت‌هایی که از حضور چینی‌ها حاصل می‌شود نصیب مردم بشود و بتوانیم مافیای مسکن را یک قدم به عقب برانیم.ساخت مسکن  با تأمین مالی و تزریق ۲میلیارد دلار اعتبارات از صندوق توسعه ملی حمایت می‌شود تا کار ساخت و ساز مسکن در ایران و بخش مسکن ملی سرعت بیشتری بگیرد.

تحول ساخت مسکن با ورود تکنولوژی‌های جدید

این پژوهشگر در عین حال گفت: ورود تکنولوژی‌های جدید می‌تواند صنعت ساختمان ما را متحول کند هرچند که در این حوزه ادعا داریم که متخصصین بسیار زبده‌ای داریم و همین طور هم هست فقط بحث تورم و قیمت‌گذاری تمام شده مسکن را نتوانسته‌ایم مدیریت کنیم و همین موضوع باعث قفل شدن صنعت ساختمان شده است که تمام ذینفعان را با چالش مواجه کرده از جمله کارگران ساختمانی که به علت قیمت‌های مجهول معیشت شان با مشکل مواجه شده و در خطر قرار گرفته است.

بحران مالی پروژه‌های مسکن به دلیل عدم نقدینگی

وی با ابراز خوش بینی از ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان ادامه داد: این اتفاق بسیار خوبی است چرا که دولت در تأمین مالی پروژه‌های ساخت مسکن با چالش جدی مواجه شده و بانک‌ها به تسهیلات تکلیفی که موظف بوده پرداخت کند عمل نکردن و بیش از اکثریت بانک‌ها در این بخش پرداختی در حد صفر داشته‌اند و با بحران تأمین مالی در این حوزه مواجهیم.

گودرزی تشریح کرد: ازطرفی دارایی‌های ایران در چین بلوکه شده است و با ورو چینی‌ها در ساخت مسکن در غالب تهاتر و استفاده از منابع بلوکه شده می‌تواند ایجاد رکود در بخش مسکن را بشکند و باعث پویایی در این حوزه شود.

چینی ها برنده مناقصات بین المللی

وی افزود: دیگر اینکه چینی‌ها تکنولوژی‌های بسیار خوبی در حوزه مسکن دارند و در کل دنیا در پروژه‌های ساخت مسکن و مناقصات بین‌المللی برنده هستند و سازه‌های بسیار فاخری را در صنعت ساختمان و عمران دارند مانند پلی که بین هند و پاکستان است و تخصص آن‌ها ساختن خانه‌های ارزان در مدت بسیار کم است.

وی با تأکید بر اینکه اگر چینی‌ها وارد این حوزه شوند بحث تأمین مالی حل می‌شود ادامه داد: از طرفی هم ما در حوزه ساخت و ساز دچار ویرانگری شدیم و قدرت دولت در چانه زنی تنظیم قرارداد‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و مدام سازندگان برطبل افزایش قیمت‌ها و تعدیل قرار داد‌ها می‌کوبند.

وی با ابراز‌امیدواری از شکسته شدن قفل مسکن توسط چینی‌ها تأکید کرد:‌امیدوارم که دولت بتواند با این فشار‌ها، زیاده خواهی وانحصارگری‌ها مقاومت کند با ورود کشور‌های دیگر به صنعت ساختمان ایران تسهیل کند.

این در  حالی است که فرهاد بیضایی پژوهشگر دیگری در حوزه مسکن چندی پیش به رکنا گفت:

رکنا: فرهاد بیضایی ، پژوهشگر حوزه مسکن با تأکید بر اشتباه استراتژیکی شهرداری گفت: بخش مسکن‌سازی چین درگیر بحران‌های مالی است و شرکت‌های بزرگ چینی ابر بدهکاران بانکی در چین هستند و نتوانستند تعهدات مالی و تسهیلاتی که از بانک‌ها دریافت گرده‌اند را بپردازند. علاوه بر تمام اشکالات فنی که وجود دارد آن چیزی که چینی‌ها را مسر می‌کند تا از هر دری وارد شوند، یک روز از طریق وزارت خانه و یک روز با نفوذ در شهرداری و لابی‌گری در تمام شئونات حاکمیت، این است که با پول نفت ملت ایران بدهی‌های خود با بانک‌های چینی را تسویه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرنگار اجتماعی رکنا،  معاون زاکانی گفته « چینی ها را آوردیم در تهران خانه بسازند چون خودمان تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را نداریم» انگار بعد از خودروهای وارداتی بی کیفیت چینی این بار نوبت به مسکن های بی کیفیت چینی رسیده است.

مردم تا کی باید تاوان تحریم ها و بلوکه شدن درآمدهای نفتی را با خرید کالاهای بی کیفیت چینی بدهند از کفش و لباس و لوازم صوتی و تصویری گرفته تا مسکن! خبرنگار اجتماعی رکنا در پی طرح این سؤال از پژوهشگران حوزه ساخت و ساز مسکن با فرهاد بیضایی گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

بخش مسکن‌سازی چین درگیر بحران‌های مالی است و شرکت‌های بزرگ چینی ابر بدهکاران بانکی در چین هستند و نتوانستند تعهدات مالی و تسهیلاتی که از بانک‌ها دریافت گرده‌اند را بپردازند. علاوه بر تمام اشکالات فنی که وجود دارد آن چیزی که چینی‌ها را مسر می‌کند تا از هر دری وارد شوند، یک روز از طریق وزارت خانه و یک روز با نفوذ در شهرداری و لابی‌گری در تمام شئونات حاکمیت، این است که با پول نفت ملت ایران بدهی‌های خود با بانک‌های چینی را تسویه کنند.

چین رتبه اول فرو ریختن سازه در دنیا

فرهاد بیضایی با انتقاد از این اقدام شهرداری تهران و اشاره به اینکه چینی‌ها بیشترین آمار فروریختن سازه‌ها در دنیا را دارند. گفت: چند موضوع در ساخت مسکن توسط چینی‌ها مطرح است اول اینکه این قرارداد چطور اتفاق خواهد اقتاد وآن‌ها قرار است کجا مسکن بسازند، در حالیکه چینی‌ها در حوزه شهر‌سازی خیلی کشور موفقی نیستند و تجربه‌های شکست خورده زیادی در این حوزه دارند.

این پژوهشگر حوزه مسکن با اشاره به ناکارآمدی و نقاط قوت و ضعف چینی‌ها در ساخت مسکن ادامه داد: چینی‌ها خیلی به حوزه مسائل اجتماعی تراکم جمعیتی و طراحی شهری در حوزه ساخت مسکن توجه نمی‌کنند و فقط در سرعت تکنولوژی ساخت برتری دارند.

چین رتبه اول آلودگی هوا و مشکلات شهری در دنیا

این استاد دانشگاه می‌افزاید: چینی‌ها حتی در آلودگی هوا رتبه یک را در دنیا دارند و در این حوزه حتی از کشور ما آلوده ترهستند و مشکلات زیادی در ترافیک و طراحی شهری دارند.

بی توجهی چینی‌ها به مسائل اجتماعی شهرسازی

وی با اشاره به اینکه تا کنون چینی‌ها در حوزه ساخت و ساز در کشور ما وارد نشدند گفت: در خبری که مطرح شده وقتی می‌گویند چینی‌ها قرار است در بافت فرسوده برای ما شهرک‌سازی کنند مسأله یک مقدار فراتر از ساختمان‌سازی می‌شود مثلاً به مباحث فنی توجه کنیم و بگوییم آن‌ها تکنولوژی ساخت دارند و به مسائل اجتماعی توجه نکنیم شهرک‌سازی مسائل زیست محیطی و اجتماعی دارد که اصلاً برای آن‌ها مهم نیست.

تورم و قرارداد‌های دلاری به ضرر ایران

این استاد دانشگاه می‌گوید: نکته دیگر این است که ما در حوزه‌ هایتک می‌توانیم با چین همکاری داشته باشیم، درحوزه قطار‌های حومه‌ای از چین کمک بگیریم منفعت اقتصادی بیشتری برای کشور خواهد داشت، تا اینکه درحوزه پروژه‌های عمرانی شهرک با چین و یا هر کشور خارجی دیگری وارد همکاری شویم آن هم به این دلیل است که ما کشوری با تورم بالا هستیم و باید قرارداد‌ها را به صورت دلاری ببندیم و در این پروسه چینی‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه دارند پیمانکاری می‌کنند ودر این شرایط به نفع کشور نیست و با وجود تأخیر‌ها در تأمین نقدینگی وافزایش نرخ دلار بار مالی سنگینی به ما تحمیل می‌کند.

تجربه دیگری ما در قرارداد‌های تجاری وساخت وساز با شرکت‌های ترکیه‌ای ما دچار مشکلات زیادی شدیم وطولانی شدن آن مشکلاتی برای مردم به وجود آورد.

مشکل ما تزریق نقدینگی است نه تکنولوژی ساخت

وی با رد ادعای شهرداری تهران درباره اینکه در کشور تکنولوژی صنعتی ساخت مسکن نداریم ادامه داد: مسأله‌ای که ما در کشور در حوزه ساخت و ساز داریم وسرعت آن را کند کرده موضوع «تزریق نقدینگی» است نه «تکنولوژی ساخت ». اینکه پروژه‌های ساخت و ساز طولانی می شود به خاطر این است که پول به آن نرسیده است. کما اینکه  چینی‌ها در ساخت آزاد راه شمال نشان دادند هر چقدر هم تکنولوژی داشته باشند تا زمانی که پول به پروژه تزریق نشود سرعت تغییری نخواهد داشت.

تهاتردرآمد‌های نفتی با ساخت مسکن هدر دادن منابع است

وی با طرح پیشنهادی ادامه داد: نکته دیگر این است که اگر شهرداری دنبال این است که بدهی‌های نقدی که دولت دارد در این پروژه تهاتر بکند و از چینی‌ها در مسکن‌سازی استفاده کند یک اشتباه استراتژیک را در پیش گرفته است. اگر می‌خواهد درآمد‌های نفتی را تهاتر کند بهتر است با کالا‌های سرمایه‌ای و‌ هایتک و زیر ساختی این کار را انجام دهد. در آمد‌های نفتی در تهاتر با ساخت مسکن و ورزشگاه سرمایه‌ای برا‌ی کشور نمی‌افزاید و هدر دادن منابع مالی است که در چین بلوکه کردیم. کما اینکه تأمین مصالح این پروژه داخل کشور انجام می‌شود و داخلی است که آن هم بسته به نقدینگی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 973919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟