برکناری ناگهانی رئیس کارآمد پارک ملی گلستان!/ محیط زیست:خطایی نداشت،دوره مدیریتش تمام شد/ مردم: به درخواست ما توجه نشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به طور ناگهانی رئیس پارک ملی گلستان برکنار شد و معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، با حفظ سمت، سرپرست مشهورترین پارک ملی ایران شد.این در حالی است که چندی پیش که زمزمهٔ کنار رفتن « مهدی تیموری » از ریاست این پارک ملی مطرح شده بود، جمعی از استادان دانشگاه و فعالان محیط زیست در نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ادامهٔ فعالیت مدیر فعلی شدند.

محیط زیست:  خطایی نداشت، فقط دوره مدیریت تیموری تمام شد

سعیدی- مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست کشور در خصوص علت برکنار مهدی تیموری از ریاست پارک ملی گلستان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: برکناری ایشان هیچ علتی نداشت جز اینکه دوره مدیریت شان  در منطقه تمام شده بود. سازمان قصد دارد از تجربیات خوب ایشان در مناطق دیگر استفاده کنند. با پایان یافتن سال تحصیل فرزندشان در خردادماه ، به حتم در حوزه ریاست از تبحر ایشان استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت ایشان در جذب همیاری جوامع محلی در حفظ محیط زیست منطقه و حیات وحش موفق بود و همراهی گسترده ای را از سوی مردم در بر داشت جا به جایی ایشان بیشتر از سود برای منطقه ضرر است گفت: سازمان قوانینی دارد و طبق این قوانین دوره مدیریت ایشان تمام شده بود و تاکید می شود که قرار از تبحر ایشان در مناطق دیگر استفاده شود.

شادی مردم به غم تبدیل شد

«مهدی تیموری» که از سال ۱۳۹۶ به‌عنوان مدیر پارک ملی گلستان از استان یزد به استان گلستان رفت، با حکم «حسن اکبری»، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جای خود را به «وحید خیرآبادی»، معاون اداره‌کل محیط زیست استان گلستان داد. خیرآبادی با حفظ سمت، به‌عنوان سرپرست این پارک ملی منصوب شده است. این در حالی است که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی دربارهٔ این انتصاب و تغییر مدیریت انجام نشده بود.

مردم: این برکناری شوک بود

شهروندان منطقه در گفت و گو با رکنا در واکنش به این جا به جایی گفتند: رابطه مهدی تیموری با جوامع محلی عالی بود. اینکه گفته می شود دوره مدیریت ایشان در منطقه تمام شده و باید جا به جا بشوند به نظر منطقی و به سود منطقه نیست زیرا مدیریت ایشان اثر مثبت خود را در منطقه نشان داده است . هدف اصلی محیط زیست باید جلب همیاری جوامعلی محلی باشد که با تدابیر ایشان شکل گرفته بود.  آنقدر فعالیت ایشان موثر و مثبت بود که وقتی زمزمه های برکناری ایشان مطرح شده بود ،جمعی از استادان دانشگاه و فعالان محیط زیست که شاهد کارنامه قبولی ایشان در منطقه بودند در نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ادامهٔ فعالیت وی در منطقه شدند. در یک مقطع زمانی کوتاه با این درخواست موافقت شد ولی در کمتر از یک ماه ، تصمیم برکناری اجرایی شد که مردم منطقه را شوکه کرد.

تیموری در حالی از سمت خود برکنار شد که سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد مشارکت مردمی برای حفاظت از   پارک ملی وی را در منطقه منصوب کرده بود. مهدی تیموری نیز  با تشکیل یک شورای مشورتی، متشکل از نمایندگان دستگاه‌های دولتی، نمایندگان اقوام مختلف حاشیه‌نشین پارک ملی و کارشناسان پیشکسوت موفق به شکل دادن این فضا شده است.

با انتصاب تیموری، جمعی از جامعه محلی به‌عنوان همیار محیط زیست به کار حفاظت پارک مشغول شدند و جمعی از کارشناسان مستقل نیز به طور مستقیم دربرنامه‌های سرشماری، ایش و حفاظت منطقه حضور داشتند. با این‌حال با تغییر دولت، زمزمه‌های تغییر مدیریت پارک نیز بالا گرفت و حال تغییر کرد. تغییری که با توجه به نارضایتی مردمی از این جابه جایی به نظر اثر مثبتی بر محیط زیست منطقه نخواهد داشت.

کدخبر: 977684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟