لاله های واژگون را نچینید، به سرعت میمیرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از دوازده هزار گونه گیاهی شناخته‌شده در ایران لاله واژگون است، گل زنگوله‌ای درشت که بیشتر به رنگ نارنجی مایل به قرمز و رنگ‌های متنوع دیگر دیده می‌شود و در زمره میراث طبیعی ایران قرار دارد. در فصل بهار انتظار‌ها به‌سر می‌رسد و بستر مناسب برای رشد و شکوفایی این گل مهیا می‌شود.

چیدن لاله های واژگون منجر به مرگ فوری آنها می شود.علت مرگ لاله‌های واژگون زاگرس بلافاصله بعد از چیدن ممکن است به دلایل مختلفی باشد، اما یکی از عوامل مهم می‌تواند سرعت تبخیر آب از برش‌های پایه گیاه باشد. زمانی که لاله‌ها از ریشه خارج شده و به آب دسترسی نداشته باشند، آب در برش‌های پایه گیاه به سرعت تبخیر خواهد شد و گیاه نمی‌تواند از آب کافی برای حفظ خودش استفاده کند که منجر به مرگ آن می‌شود.

اجازه چرای دام را در محدوده رویشگاهی لاله‌های واژگون داده نمی شود و از گردشگران هم انتظار می رود هنگام حضور در طبیعت هوای این گونه‌های کمیاب را داشته باشند و به هیچ عنوان لاله واژگون نچینند.

مردم باید خودشان از این سرمایه طبیعی حفاظت کنند و مانع انقراض این گونه گیاهی شوند. مسوولین نیز باید اهتمام جدی برای حفاظت از این گونه گیاهی داشته باشند.

 این گل بیشتر از یک هفته دوام نمی‌آورد، لذا چیدن آن به هیچ عنوان به گردشگران توصیه نمی‌شود. بهترین کار این است که طبیعت گردان بجای چیدن این گل‌های کمیاب فقط با آنها عکس یادگاری بگیرند. 

 

 

کدخبر: 993465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟