راه اندازی مهمترین و ارزشمندترین کریدور شمال به جنوب (نستراک)

به گزارش اقتصادی رکنا، روز پنجشنبه 2 دی ماه 1400، جلسه راه اندازی مهمترین کریدور شمال جنوب ( نستراک ) توسط بخش خصوصی درتعامل با بخش دولتی با هدف هاب لجستیکی،ترانزیتی و صادراتی کردن کشور با محوریت منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

این جلسه با همت مهدی امجدی مدیر عامل هلدینگ بین المللی امجد پویش و مدیر اولین کنسرسیوم بین المللی نستراک و عضو اتاق بازرگانی ایران -روسیه و همچنین ایران -سوئد و انجمن سرمایه گذاران وکارآفرینان منطقه آزاد انزلی و اتحادیه ماکان کشتی ایران در دفتر تهران هلدینگ و با حضور عضو هیئت مدیره و معاونت بندری، دریایی و حوزه خلیج فارس منطقه آزاد انزلی دکتر امین افقی و رئیس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد آقای امانی و معاونین بازرگانی وحمل ونقل ترکیبی و عملیاتی کشیرانی جمهوری اسلامی و مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر و مسئول بندر سالیانکاه آستاراخان روسیه کاپیتان آبدار تفتی و آقای رمضان اوف از دفتر سن پترزبورگ کنسرسیوم و الکساندر شاروف از دفتر مسکو کنسرسیوم به صورت حضوری  و دکتر خلیلی دیلمی مسئول اتاق های بازرگانی اسکاندیناوی و رئیس اتاق سوئد ایران و به نمایندگی از دفتر استکهلم کنسرسیوم و آقای تیز هوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان و اتاق ایران و روسیه و آقای جلالی فر عضو هیئت مدیره ایران روسیه از خارج از کشور به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور تلویزیون اینترنتی اکو پارس و رسانه ها و خبرگزاری های معتبر کشور برگزار شد.

بندر انزلی کریدور شمال جنوب

کشورهای رقیب جای خالی ایران را در حوزه حمل و نقل و ترانزیت پر کرده اند

مهدی  امجدی عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در خصوص راه اندازی کریدور ترانزیتی شمال به جنوب کشور، گفت: با وجود ظرفیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک کشور نتوانسته ایم از موقعیت های موجود استفاده مناسب کنیم. اما کشورهای رقیب جای خالی ایران را در حوزه حمل و نقل و ترانزیت پر کرده‌اند.

امجد‌ی در ادامه گفت: حدود ۱۸ سال است که بحث پیاده سازی کریدورهای ترانزیتی جدید مطرح‌ می‌ شود، اما تا به حال محقق نشده است. با مشکلات اخیر در حوزه کانال سوئز و همچنین مشکلات امنیتی جاده ای در دو کشور افغانستان و پاکستان این ظرفیت وجود دارد که سه تا پنج درصد کالاهای عبوری از کانال سوئز از طریق کریدور جدید شمال جنوب ترانزیت شود.

همچنین با پایان یافتن کرونا و افزایش تقاضا و از سوی دیگر کمبود کانتینر بازرگانان کشورهای مختلف با افزایش شدید هزینه حمل و نقل در کریدورهای موجود رو به رو شده اند.

به گفته آقای امجدی عضو اتاق سوئد ایران، راه اندازی کریدورها در کشورمان و با محوریت منطقه آزاد انزلی و هاب ترانزیتی، لجستیکی و صادراتی شدن ایران در منطقه، می تواند کمک قابل توجهی باشد.

گفتنی است، بندر انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است و می‌تواند بخشی از ظرفیت ترانزیتی امارات متحده اگر به این منطقه منتقل شود کمک قابل توجهی به اقتصاد کشور نماید.

عضو انجمن سرمایه گذاران وکار آفرینان منطقه آزاد انزلی گفت: منافع اقتصادی مشترک ایران، روسیه و هند و همچنین۱۷ کشور دیگر در مسیر کریدور نوستراک می تواند آثار سیاسی،اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی برای ما داشته باشد.

از سوی دیگر با پیاده سازی کامل این کریدور همراه با جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در بخش زیر ساخت‌ ها کارخانه‌ تولیدی و یا توافقات تجاری و لجستیکی مشکلات مربوط به اشتغال و گردش اقتصادی را حل و توسعه کشور عزیزمان نیز شکل خواهد گرفت. 

رفع مشکلات و ابهامات اخیر حوزه تجاری ایران و روسیه 

از سوی دیگر، جلالی فر عضو هئیت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به مشکلات اخیر درباره ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه، گفت: این چالش‌ها ناشی از عدم توجه به بحث زنجیره تامین است.

برای رفع این مشکلات بایستی یک‌ مجموعه اقدامات اصلاحی انجام‌ شود. بر این اساس به زودی یک خط ریلی منظم از مسکو به آستارا راه اندازی خواهد شد. از این مسیر محصولات کشاورزی و غذایی به راحتی حمل خواهد شد.

همچنین یک‌ پایانه سرپوشیده ریلی نیز در آستانه افتتاح است. اقداماتی از این دست می تواند تا حدی مشکلات موجود در حوزه تجارت خارجی دو‌ کشور ایران و روسیه را مرتفع کند.

جلالی فر در ادامه گفت: در سفر پیش رو مقامات ایران به روسیه لایروبی رود ولگا از طرف آیت الله رییسی رییس جمهور، به ولادیمیر پوتین، پیشنهاد خواهد شد. باید از صد در صد ظرفیت حمل و نقل دریایی استفاده شود که با پیاده سازی این پیشنهاد به این موضوع نیز کمک خواهد کرد.

آماده سازی سه سردخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه نقطه مرزی روسیه با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰تن نیز از اقدامات دیگری است که می تواند به رفع ابهامات اخیر حوزه تجاری دو کشور کمک کند. 

وی افزود: تکمیل پروژه خط ریلی رشت آستارا و بندر کاسپین دیگر اقدامی است که می تواند بنادر جنوبی را به بنادر شمالی دریای خزر متصل کند. 

این فعال اقتصادی گفت: در طول نه ماهه ابتدای سال فقط در 10 گروه کالایی وارداتی، کشور روسیه حدود 80 میلیارد دلار از سایر نقاط جهان واردات داشته است، درحالی که صادرات ایران به این کشور 600 میلیون دلار بوده است. اما ظرفیت واقعی صادرات کشورمان در سه فصل ابتدایی سال 4 میلیارد دلار است.

پلتفرم "فیتینگ" در ایران وجود ندارد

در ادامه این نشست، الکساندر شاروف شریک تجاری کنسرسیوم گفت: ارسال کانیتنری کالا از چین به ایران و روسیه، با وجود مشکلات مختلف حوزه ترانزیت، پروژه سودمندی است. به عنوان مثال کانتینرهای رسوبی در مرز چین و قزاقستان در شش باند در صف انتظار  می‌ مانند.

این فعال اقتصادی روس افزود: مسیر و کریدور جایگزین کشورهای بالتیک در شمال اروپا می تواند یک راه حل مناسب برای رفع مشکلات هزاران کانتینر معطل باشد.

از نظر اقتصادی بهترین مسیر جایگزین از بندرعباس به منطقه آزاد انزلی و در نهایت کشور روسیه است تا این چالش تجاری منطقه ای مرتفع شود. توجه کنید که طی شدن این مسیر ترکیبی تنها یک هفته زمان خواهد برد.

وی با اشاره به برخی مشکلات حوزه ترانزیت در ایران افزود: تشریفات ‌گمرکی ترانزیت کالا حدود سه روز زمان می برد. به عنوان یک پیشنهاد می توان گفت، پلتفرم‌های جهانی به نام فیتینگ که‌ منجر به کاهش قابل توجه زمان تشریفات گمرکی و... می‌ شود در ایران وجود ندارد. 

همچنین آقای امانی رئیس انجمن سرمایه گذاران به ذکر سابقه تصمیمات راه اندازی کریدور نستراک و مشکلات آن اشاره نمودند. آقای افقی نیز گزارشی از روند فعالیت‌ های سازمان متبوع خود در توسعه و آماده سازی زیر ساخت‌های بندر کاسپین برای این اتفاق مهم پرداختند.

آقای تیز هوش تابان نیز ضمن تشکر از جلسه  و پیگیری این اتفاق مهم توسط هلدینگ امجد پویش، قول همه نوع همکاری در زمینه رفع مشکلات باقی مانده  را در چهار چوب مسئولیت های اتاق گیلان واتاق ایران روسیه دادند.

آقای دکتر خلیلی مسئول اتاق های بازرگانی اسکاندیناوی و رئیس اتاق سوئد ایران و به نمایندگی از دفتر استکهلم کنسرسیوم اعلام آمادگی کامل جهت هرنوع کمک و همکاری از طرف اتاق بازرگانی سوئد و رفع مشکلاتی احتمالی در کشورهای اسکاندیناوی را دادند.

کمیته پیگیری درخصوص مصوبات نهایی تشکیل شد

در پایان این نشست،‌ ضمن طرح مشکلات موجود در مسیر تکمیل این کریدور ترانزیتی، یک کمیته پیگیری  درخصوص مصوبات نهایی تشکیل شد.

بر این اساس،‌ آقای افقی، معاون بندری منطقه آزاد انزلی متعهد شد زیرساخت های بندر انزلی از نظر راه های دسترسی و همچنین آماده سازی سینی دوار (مخصوص جا به جایی ریل قطار) در کوتاه ترین زمان فراهم شود.

از سوی دیگر آقای تفتی، مدیر عامل کشتیرانی خزر، متعهد شد، تمام مشکلات زیرساختی بندر سالیانکا در  آستاراخان مرتفع شود و دو کشتی باری در مسیر جدید انزلی آستارا خان روسیه مستقر شود.

طرف روسی و شریک تجاری کنسرسیوم قول ارسال اولین محموله از کالا تحت مدیریت خود، از مسیر کانال سوئز و از طریق بندر آستاراخان به بندر کاسپین اعلام نمود.

در آخر مهدی امجدی، عضو اتحادیه مالکان کشتی و انجمن کارفرمایان دریایی ایران تاکید کرد: از هر ایرانی که نام و اعتلای پرچم ایران عزیز برای او اهمیت دارد، در هر پست وسمت اعم از دولتی وخصوصی وظیفه دارد در این کار مهم شرکت و کمک نماید تا ضمن راه اندازی این کریدور مهم و حیاتی کشور عزیزمان با محوریت منطقه آزاد انزلی ، به هاب لجستیکی، ترانزیتی و صادراتی کشور تبدیل شود.

کدخبر: 754579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟