مشکلات گذشته صنعت خودرو به فاطمی امین برنمی گردد/ آیا استیضاح وزیر صمت به صلاح کشور است؟

به گزارش رکنا، طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. این خبر عصر روز یکشنبه از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. هفته گذشته یعنی 24 خرداد نیز نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی امین پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت 5 ماه بایستی مشکلات این حوزه بخصوص خودرو حل می‌شد.

هنوز یک سال از تحویل یک وزارتخانه آشفته نگذشته است

نمایندگان مجلس، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد نقد و کم‌کاری قرار دادند که او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت. وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملاً در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگترین پردردسرهای این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بارها پای فاطمی امین را به هرم سبز، (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن) کشاند.قطعاً وزیر ابراهیم رئیسی چوب جادویی برای تغییر و حل مشکلات ندارد، لذا باید فرصت داد تا برنامه‌ها عملیاتی شود، از این‌رو اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟بهتر بود قبل از آنکه موضوع استیضاح مطرح شود، این سؤال پرسیده می‌شد که وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن سال گذشته چه شرایطی داشت؟

اول از همه به خودرو اشاره می‌کنیم. فاطمی امین صنعت خودرویی را تحویل گرفت که بیش از 170 هزار خودرو ناقص در پارکینگ داشت، خودروها با 90 درصد نقص قطعه تولید می‌شدند، تقاضاهای بی‌شمار مردمی برای خرید خودرو بی‌پاسخ مانده بود، روز به روز قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا می‌کرد، تیراژ تولید کاهشی بود، کیفیت در مسیر تنزل قرار گرفته بود و تولید خودروهای قدیمی ادامه داشت.

با شروع به کار دولت سیزدهم، تمام این موارد که به بحران تبدیل شده بود، حل شد و اکنون می‌توان ادعا کرد که صنعت خودرو از بحران جدی فاصله گرفته است. طی این مدت تعداد خودروهای کف پارکینگ 65 درصد کاهش یافته و به اذعان مدیران خودروسازی، تا شهریورماه به صفر می‌رسد.

به گفته اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از التهاب و نوسان قیمت خودرو در بازار به‌شدت کاسته شده است و مانند سال‌های گذشته به خصوص از سال 97 تا نیمه اول سال 1400، قیمت‌ها جهش‌گونه نیست. از سویی با ایجاد یک سایت واحد از سوی وزارت صمت، فروش خودرو چه در قالب قرعه کشی و چه غیر از این روش، ساماندهی پیدا کرده و دیگر امکان فعالیت‌های فسادزا در این حوزه وجود ندارد.

از سوی دیگر بعد از مدت‌ها و با فشاری که وزارت صمت وارد کرد، خودروسازان به سمت ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کردند و اکنون نمودارهای کیفیت نشان می‌دهد که سطح رضایت مردم نسبت به گذشته نسبت به خودرو داخلی بهتر شده است، هر چند که هنوز با معیارها فاصله معناداری دارد. نکته دیگر آنکه برای اولین بار و بدون آنکه توجیهی قابل قبول باشد، وزیر صمت از خودروسازان خواست که تولید خودرو قدیمی تیبا و پژو405 متوقف شود.

اتفاق دیگری که رقم خورد و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به آن توجه کافی نداشتند، رفع ممنوعیت واردات خودرو بود. دولت گذشته به جهت عدم تعادل ارزی، واردات خودرو را از سال 97 ممنوع کرد اما فاطمی امین از اسفند سال گذشته به مردم قول داد که واردات خودرو از سال‌جاری آزاد شود. دلیل اصلی این اتفاق هم به منابع ارزی کشور بر می‌گردد.

برخی امضاهای طرح استیضاح برای آذر سال گذشته بوده که با اقدامات یکی از اعضای هیأت رئیسه به عنوان امضاهای طرح جدید در نظر گرفته شده ، به همین دلیل طرح استیضاح فعلی اساساً غیرقانونی است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود چراکه طبق آیین‌نامه داخلی، اعلام وصول استیضاح باید پس از رأی مثبت کمیسیون تخصصی انجام شود

بنابر گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن تعداد امضاهای طرح استیضاح رو به کاهش است و با ادامه این روند این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود.

امیدواریم استیضاح وزیر صمت به صحن علنی نکشد/ تقابلی بین دولت و مجلس وجود ندارد

محمد حسینی درباره اعلام وصول استیضاح وزیر صمت اظهارداشت : موضوع استیضاح در کمیسیون مربوطه مطرح شده و اگر اعضای کمیسیون قانع نشوند استیضاح اعلام وصول می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیات رییسه مجلس موضوع استیضاح وزیر صمت را به کمیسیون صنایع ارجاع داده و امیدواریم اعضای کمیسیون صنایع قانع شوند و موضوع استیضاح پیگیری نشود.

معاون امور مجلس رییس جمهوری درباره مطالبه نمایندگان مجلس از وزیر صمت گفت: موضوع مورد پیگیری درباره صنعت خودرو است که آقای فاطمی امین در این باره شب گذشته مفصل توضیح داد و جامع‌تر از آن را در کمسیون ارایه خواهد داد که امیدوارم نمایندگان قانع شوند و استیضاح به صحن نکشد.

وی با بیان اینکه امیدوارم بحث نمایندگان مجلس از وزیر صمت مطالبات غیر منطقی نباشد، گفت: همواره روال این بوده که نمایندگان از وزرا سوال می‌کنند و وزرا هم پاسخگو بوده‌اند.

حسینی درباره تصمیمات مجلس برای تغییر اعضا کابینه با توجه به عملکرد دولت سیزدهم گفت: در تمام دولت‌ها این بوده که نمایندگان مجلس از وزرا و کابینه توضیح بخواهند و فردا هم وزیر بهداشت برای پاسخگویی به نمانیدگان در مجلس حاضر می شود و در تمام دولت‌ها هم این روال بوده و بحث تقابل مجلس و دولت نیست.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات درخصوص استیضاح وزیر صمت گفته بود که طبق آیین نامه داخلی مجلس با موافقت هیات رییسه استیضاح وزرا به کمیسیون مربوطه ارسال می‌شود و وزیر و نمایندگان ۷ روز فرصت دارند در مورد موضوعات استیضاح بحث و گفت و گو کنند.

وی خاطرنشان کرده بود در صورتی که تعداد امضاهای استیضاح کاهش پیدا کند، استیضاح از دستور کار خارج خواهد شد.

استیضاح وزیر صمت به صلاح نیست

محمدتقی نقدعلی، در خصوص استیضاح وزیر صنعت معدن تجارت گفت: در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر مشکلات زیادی وجود دارد، یله و رها بودن این صنایع پیشینه طولانی دارد که موجب شکل گیری مشکلات امروز شده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای بنده هنوز ثابت نشده است که مشکلات مربوط به صنعت خودرو به مدیریت آقای فاطمی امین بر می گردد زیرا هنوز زمان زیادی از وزارت ایشان نگذشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: استیضاح وزیر صنعت معدن تجارت به صلاح نیست اخیراً مجلس به وزیر کارت زرد داد و ایشان قصور ها و کوتاهی‌ها را اصلاح خواهد کرد.

طرح استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی اشتباه است

علی اکبر فرهنگی درباره به جریان افتادن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هرچند انتقادهایی به وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود دارد ولی معتقدم طرح موضوع استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی اشتباه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: طبق شنیده‌ها از سایر همکاران، تعداد امضای استیضاح‌کنندگان وزیر صنعت در حال کاهش است و در جلسات آینده کمیسیون موضوع استیضاح وزیر صمت بررسی خواهد شد.

انتقاد نمایندگان از اعلام زودهنگام خبر استیضاح وزیر صمت/ تعداد امضاها کاهش یافت

در همین راستا آصفری نماینده مردم اراک اعلام کرد بسیاری از نمایندگان مجلس که به دنبال استیضاح وزیر صمت بودند از این کار صرف نظر کردند و علاقمند هستند که آقای فاطمی امین برنامه های خود را دنبال کند تا معایب موجود در این حوزه رفع شود. وی همچنین تاکید کرده که تعداد امضاهای استیضاح وزیر صمت به حد نصاب قانونی برای اعلام وصول در صحن علنی مجلس نرسیده است.

نماینده مردم اراک با انتقاد از انتشار خبر زودهنگام اعلام وصول این استیضاح گفت: اعلام زودهنگام خبر استیضاح وزیر صمت در حالی که حتی اعلام وصول هم نشده، نشاندهنده این است که برخی افراد علاقمند هستند تا مجلس را از خارج مدیریت کنند.

حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع نیز اعلام کرد شنیده‌ها حاکی از کاهش امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح وزیر صمت است. وی افزود که این کمیسیون هنوز در این باره تشکیل جلسه نداده و در صورت روند کاهش امضاهای موافق استیضاح،‌ این موضوع از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز تنها از «موافقت با به جریان افتادن استیضاح» خبر داد و تاکید کرد که طبق آیین نامه داخلی مجلس با موافقت هیات رئیسه استیضاح وزرا به کمیسیون مربوطه ارسال می‌شود و وزیر و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند در مورد موضوعات استیضاح بحث و گفت و گو کنند و در صورتی که تعداد امضاهای استیضاح کاهش پیدا کند، استیضاح از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.

اعلام وصول استیضاح وزیر صمت غیر قانونی بود

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت از سوی هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: اعلام وصول استیضاح وزیر صمت از سوی هییت رئیسه مجلس کار درستی نبوده و غیر قانونی بود.

وی ادامه داد: در ابتدا باید استیضاح در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و گزارش آن به هیئت رئیس ارسال شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در صورتی که نظر کمیسیون درباره استیضاح مثبت باشد، گزارش کمیسیون مبنی بر موافقت با استیضاح به هییت رییسه مجلس ارسال می شود و پس از آن هیات رئیسه مجلس اقدام به اعلام وصول استیضاح می‌کند.

زاهدی خاطرنشان کرد : قبل از بررسی استیضاح در کمیسیون تخصصی، اعلام وصول استیضاح از سوی هییت رییسه مجلس اشتباه و غیر قانونی بود.

وی افزود: کمیسیون تخصصی در بررسی استیضاح وزیر صمت باید هزینه ها و مشکلاتی را که با استیضاح ایجاد می شود را نیز بررسی کند، زیرا با غزل وزیر و تا زمان مستقر شدن وزیر جدید در کارهای وزارتخانه خلل ایجاد خواهد شد.

کدخبر: 794751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟