خودروهای وارداتی نزدیک مرز ایران رسیدند/ چرا معاملات دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا باطل شد ؟

به گزارش رکنا، پس از چند سال که واردات خودرو به کشور متوقف شده بود بالاخره سخنگوی دولت در اواخر اردیبهشت ماه 1401 اعلام کرد: "یکی دیگر از بندهای هشت فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو محقق شد و با تصویب هیئت دولت، ‎واردات خودرو آزاد شد. این اقدام به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، صورت گرفت."

پس از آن شهریور ماه آئین نامه خودرو در دولت تصویب شد و بر اساس روال مصوبات دولت به مجلس رفت، هیئت تطبیق مجلس برخی ایرادات قانونی گرفت که با طی این رویه اوایل آبان آئین نامه واردات خودرو نهایی شد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت را بخوانید:

خودروهای وارداتی نزدیک مرز ایران رسیدند/ چرا معاملات دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا باطل شد ؟

ورود خودروهای کف بازاری بدون گارانتی به کشور صحت ندارد

امید قالیباف در پاسخ به این سوال که به طور مشخص چه زمانی خودروها وارد کشور می شود، زیرا به گفته سخنگوی گمرک تا به امروز هیچ خودرویی به کشور نرسیده است، گفت: طبق گفته آقای وزیر، ظرف یک هفته کاری دیگر شاهد ورود خودرو به کشور خواهیم بود. در حال حاضر مراحل ثبت سفارش انجام شده است و خودروهای وارداتی در نزدیکی مرز است. ظرف زمانی اعلام شده خودروها وارد کشور می شود و جای نگرانی نیست.

وی افزود: ورود 100 هزار دستگاه خودرو به کشور تا پایان سال برنامه ریزی شده است که در بازه های زمانی 3 و 6 ماهه وارد کشور می شوند. آنچه مشخص است این است تحویل فوری حدود 10 هزار خودرو به زودی انجام می شود و وارد کشور خواهد شد و خودروهای دیگر نیز ظرف زمانی گفته شده وارد خواهد شد. علت هم این است که طبق قانون ، خودروسازان باید مراحل سفارش، تولید و بارگیری را در شرکت تولیدکننده طی کنند.

قالیباف در پاسخ به این سوال که شنیده می شود که قرار نیست خودروهای وارداتی از شرکت های اصلی خریداری شود و خودروهای کف بازار منطقه که بدون گارانتی و پشتوانه های لازم است، وارد خواهد شد، گفت: ما باید به آیین نامه واردات خودرو متعهد و به آن پاسخگو باشیم. در آیین نامه واردات خودرو قید شده است که شرکت های واردکننده مکلف به ارائه خدمات پس از فروش هستند و باید در سطح کشور دارای نمایندگی باشند.

این که گفته می شود قرار است خودروی کف بازاری بدون گارانتی وارد کشور شود، صحت ندارد. ممکن است به صورت کمتر از یک درصد از 10 هزار خودروی فوری که قرار است وارد کشور شود، خودروی کف بازاری باشد اما اصل واردات خودرو براساس سفارشی است که به تولیدکننده های اصلی داده شده است. طبق آیین نامه مجوز واردات خودرو به شرکت هایی داده شده است که بتوانند این روند را طی کنند. وزارت صمت با نظارت دقیق و همه جانبه و مداوم در این خصوص حساسیت بالایی دارد.

قیمت خودروهای چینی در کشور با قیمت های منطقه اختلاف زیادی ندارد

سخنگوی وزارت صنعت در پاسخ به این سوال که در شرایط تحریم به سر می بریم و حتی شاهد خروج برخی خودروسازان فرانسوی و چینی طی این مدت بوده ایم، چگونه می توانیم در این شرایط واردات داشته باشیم و اگر مشکلی وجود ندارد چرا این خودروسازان کشور را ترک کردند، گفت: این سخن که گفته می شود خودروسازان به دلیل تحریم ها با مشکل مواجه هستند، درست نیست. خودروسازان خصوصی به طور بی سابقه ای با حداکثر ظرفیت خودرو تولید می کنند.

این خودروسازان در 8 ماهه امسال نسبت به 8 ماه سال گذشته 132 درصد رشد تولید داشتند و 114 هزار دستگاه خودرو تولید کردند و اغلب خودروهایی که تولید می شود چینی هستند.

وی در پاسخ به خبرنگار رکنا که خودروسازان خصوصی مونتاژکار چینی هستند و در واقع خودرویی تولید نمی کنند پس چرا باتوجه به افزایش 132 درصدی تولیدی که داشته اند خودروها همچنان بیش از میزان افزایش نرخ دلار و تورم کشور قیمت گذاری می شود؟ گفت: افزایش نرخ دلار، اخذ حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده خودروسازان از عواملی است که قیمت تمام شده خودروهایی که به صورت مونتاژ در کشور تولید می شود را بالا می برد.

اینکه گفته می شود قیمت این خودروها بسیار بالاتر از بازار منطقه است، درست نیست و اختلاف قیمت زیادی وجود ندارد. به طور کلی باتوجه به افزایش قیمت دلار و عوامل دیگر، کلیت قیمت ها در محصولات چینی و خودروهایی که به صورت سی کی دی تولید می شود از ثبات خوبی در یک سال اخیر برخوردار بوده است.

ماجرای افزایش عجیب و غریب قیمت دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا

قالیباف در پاسخ به افزایش عجیب و غریب قیمت دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا، گفت: اولین اقدامی که وزارت صمت انجام داد این بود که پس از اینکه دیگنیتی پرستیژ به قیمت بالایی رسید، معاملات را باطل کرد. در اقدام بعدی، معاونت حمل و نقل وزارتخانه با مدیران بورس کالا جلسه ای گذاشت. مصوبه این جلسه این بود که خودروسازان خصوصی و کم تیراژ که قصد عرضه در بورس کالا را دارند باید حداقل در هر عرضه کف 500 دستگاه را رعایت کنند و خودروهای پرتیراژ ایران خودرو و سایپا در هر عرضه 2 هزار دستگاه. در غیراینصورات معاملات باطل می شود. وقتی رقابت بر تعداد بیشتری از خودرو انجام شود، قیمت ها بالا نمی رود.

نکته دوم این است که وزارت صمت به دنبال این است که برای عرضه خودروسازان کم تیراژ یک روز خاص را در نظر بگیریم که تمام خودروسازان در همان روز عرضه ها را تجمیع کنند و بر روی تابلو قرار دهند. اگر در این خصوص با بورس کالا به توافق برسیم، باعث می شود که قیمت ها شکسته شود. وقتی که تمام شرکت های بخش خصوصی در یک روز، با کف عرضه ای که مصوب شده است، اقدام کنند، رقابت منطقی و قیمت منطقی ایجاد می شود و دیگر شاهد اتفاقی که برای دیگنیتی پرستیژ رخ داد، نخواهیم بود.

وی در آخر درخصوص طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو که تنها ویژه مادران (طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) و دارندگان خودروهای فرسوده (طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) است که به تازگی شامل مادران زیر 18 سال بدون گواهینامه هم می شود، در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر اینکه آیا آمار دقیقی از فروش این طرح ها در اختیار وزارت صمت قرار می گیرد؟ گفت: آمار این طرح ها به طور دقیق به وزارت صمت ارائه می شود. اینکه گفته می شود این طرح ها در حد شعار است و یا به نفع دلالان تمام خواهد شد، صحت ندارد. آمار دقیق ارائه می شود، زیرا وزارت صمت نیز باید به دستگاه های نظارتی پاسخگو باشد.

کدخبر: 854814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟