200 هزار میلیارد تومان به ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن اختصاص یافت / مجلس حداکثر 10 درصد می تواند در بودجه تغییر ایجاد کند

به گزارش رکنا، در حالی کشور با بحران های عظیمی روبرو است که به گفته برخی صاحب نظران لایحه بودجه 1402 توان مهار یا حل آنها را ندارد، زیرا اراده و دغدغه ای از سوی اغلب مسئولین بر اولویت بخشی نسبت به آنها دیده نمی شود و مانند دهه های گذشته بخش هزینه های جاری دولت و بودجه سازمان ها و نهادهایی که خروجی آنها مشخص نیست در اولویت قرار دارند.

بحران محیط زیست، آلودگی هوا، فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور، بحران آب، بحران حقوق و دستمزد به ویژه در خصوص کارگران، معلمان و بازنشستگان، بحران معیشت و فقر، بحران مسکن، بحران اشتغال، فروپاشی اکوسیستم و نابودی محیط زیست، سرخوردگی جوانان، رکود اقتصادی طولانی مدت، بحران منابع طبیعی، دانش آموزان بازمانده از تحصیل، خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه از جمله مواردی است که در لایحه بودجه 1402راهکارهای شفافی در جهت حل آن ها به چشم نمی خورد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با دکتر حجت الله فیروزی، نماینده مردم شهرستان فسا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را بخوانید:

درآمدهای کشور کاهش یافته است

حجت الله فیروزی، نماینده مردم شهرستان فساو عضو کمیسیون صنایع و معادن و عضو کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص کلیت بودجه ۱۴۰۲ گفت: طبیعی است باتوجه به شرایط کشور که در سخت ترین شرایط تحریمی بعد از انقلاب هستیم و به دلیل 2 سالی که کشور درگیر بیماری کرونا بود، وضعیت اقتصادی ایران آن وضعیت مطلوب و قاعده مند که توقع داریم یک کشور در شرایط معمولی از آن برخوردار باشد نیست و اقتصاد کلان کشور مشکلات مختلفی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه درآمدهای کشور کاهش یافته است افزود: درآمدهای اصلی کشور که حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی است به دلیل تحریم ها و عدم امکان فروش، عملا محقق نمی شود و به همین نسبت درآمدهای کشور کاهش یافته است. درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمد دوم کشور که اغلب به کسب و کارها و پویا بودن اقتصاد کشور مربوط است، به دلیل دوران کرونا و پساکرونا هنوز از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و پیش بینی ها از درآمدهای مالیاتی هنوز به طور کامل محقق نشده است. اگر چه در سال 1401 با ایجاد مشوق هایی از سوی سازمان مالیاتی به نوعی درآمدهای مالیاتی کشور افزایش یافت ولی هنوز تا اخذ مالیات از مشمولان واقعی فاصله زیادی داریم.

بنابراین چون درآمدهای کشور در این دو حوزه مطلوب نیست به همین میزان مشکلات در حوزه های اقتصادی وجود دارد و برای همه برنامه هایی که مورد نظر دولت، مجلس و صاحب نظران حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، منابع کافی وجود ندارد و به طور کامل قابل تحقق نیست. در چنین شرایطی همه دولت ها و از جمله دولت ایران به بخش هایی که اولویت کشور است می پردازند و منابع را به سمت اولویت ها سوق می دهند.

حقوق ها به نسبت تورم افزایش نیافت

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در ادامه گفت: اگر بخواهیم به طور کلی به تحلیل لایحه بودجه دولت بپردازیم باید با در نظر گرفتن ملاحظاتی از جمله تحریم ها، کرونا و پسا کرونا و اینکه درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده و از طرفی هزینه های قبلی نسبت به تورم افزایش یافته است، به آن پرداخت. هر چند میزان افزایش میزان حقوق و دستمزدها براساس مطالبه و توقع مردم نیست و مردم حق دارند و باید حقوق ها به نسبت تورم افزایش پیدا می کرد. اما امکان افزایش بیش از 20 درصد حقوق که در کمیسیون تلفیق رای آورده است به دلیل کاهش منابع کشور نبود.

بخشی از جامعه حقوق بگیر که شامل شاغلین و بازنشستگان می شوند از افزایش 20 درصدی دستمزد گله مند هستند. البته پیشنهاد دولت افزایش پلکانی تا سقف 20 درصد بود اما آنچه در کمیسیون تلفیق رای آورد بر این اساس است که برای همه 20 درصد پیش بینی شود. حرف مردم درست است تورم زیاد است و درآمدها کم است و توقع این است که افزایش بیشتری باشد اما باتوجه به منابع کشور و شرایط فعلی امکان افزایش بیش از این وجود نداشت.

بخشی از بودجه 1402 استانی می شود

فیروزی با بیان اینکه لایحه بودجه 1402 دولت چند امتیاز و نکات مثبت دارد. گفت: امتیاز نخست مربوط به تبصره 18 است که در این تبصره موضوعات، منابع و هزینه های مختلفی مطرح می شد، رویکرد دولت در تبصره 18 ، استانی کردن بخشی از منابع است و بخشی از منابع به استان ها اختصاص پیدا می کند و در یک صندوق یا یک حساب در هر استان بخشی از منابع ملی نگهداری می شود تا بتوانند منابع دیگر را نیز جذب کنند و در نهایت با کمیته برنامه ریزی که در هر استان تشکیل می شود، این منابع به حوزه اقتصاد و اشتغال اختصاص پیدا کند. یک رویکرد بسیار مثبت و تحول در بودجه این است که بخشی از بودجه استانی شده است.

200 هزار میلیارد تومان به ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن اختصاص یافت

فیروزی در ادامه درخصوص امتیاز دوم بودجه 1402 گفت: در تبصره 14 تدابیر متعددی در حوزه درآمدها و هزینه ها وجود داشت که یک پروژه کامل با گستردگی و ایرادات همراه بود. در حال حاضر این تبصره به حوزه تامین یارانه گندم، یارانه دارو و پرداخت یارانه مردم منحصر شده است و از آن گستردگی و جداول متعدد با موضوعات متعدد پرهیز شده است.

امتیاز سوم این است که در تبصره 16 به میزان 200 همت (هزار میلیارد تومان) برای سه موضوع ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن اختصاص یافته است. این رویکرد باعث شفافیت و تخصصی شدن موضوع در این تبصره ها شده است.

قیمت سوخت و خوراک متناسب با هر صنعتی تعیین می شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه اتفاق خوب دیگر بودجه 1402 مربوط به سوخت صنایع و خوراک پتروشیمی ها است، گفت: دولت یک رقم ثابت را مشخص کرد و نسبت به آن درآمدی را شناسایی کرد. دولت خوراک پتروشیمی ها را 7 تومان پیش بینی کرد که باعث نگرانی پتروشیمی ها شد و از اینکه باید خوراک را به قیمت 7 تومان دریافت کنند، احساس ضرر کردند.

اتفاقی که در کمیسیون تلفیق رخ داد این بود که در نهایت کف و سقف قیمت سوخت و خوراک آزاد شد. بدین ترتیب دولت می تواند با آزادی عمل و متناسب با درآمد، هزینه، سود و ضرر هر صنعت تصمیم بگیرد و نرخ را تعیین و تنظیم کند و در نهایت هم بتواند به درآمدی که پیش بینی کرده است برسد و هم از ضرر صنایع و پتروشیمی ها جلوگیری کند.

این موضوعات در کمیسیون تلفیق تبادل نظر شد و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم و قرار بر این است در صحن علنی مجلس به تصویب مجلس برسد.

مجلس حداکثر 10 درصد می تواند در بودجه تغییر ایجاد کند

فیروزی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که آیا در شرایط تحریم و کمبود منابع نباید بودجه برخی نهادها و سازمان هایی که طی این چند دهه خروجی مشخصی نداشتند، به بخش های عمرانی و زیرساختی کشور تخصیص یابد؟ آیا بهتر نیست دولت در اولویت ها تجدیدنظر کند، گفت: در حال حاضر جداول و جزئیات بودجه بررسی نشده است و نمی توان در مورد بودجه سازمان ها و نهادها اظهار نظر کرد. زیرا در حال حاضر 20 تبصره احکام بودجه بررسی شده است.

قابل ذکر است که بودجه به حوزه های مختلف عمرانی، زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... اختصاص پیدا می کند و لایحه ای است که دولت متناسب با ماموریت مجموعه ها پیشنهاد می دهد. مجلس در حد معینی می تواند این بودجه ها را تغییر دهد و به این شکل نیست که مجلس بتواند 100 درصد لایحه بودجه دولت را تغییر دهد. مجلس در بهترین حالت 5 تا 10 درصد می تواند در بودجه تغییرات اعمال کرد. آن هم تغییراتی که کلیدی و زیربنایی باشد.

تعیین قیمت نان و بنزین در بودجه 1402

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اساسا نظارتی بر عملکرد سازمان ها و نهادهای فرهنگی که اغلب دارای ردیف بودجه های کلان هستند، وجود دارد و آیا مشخص است که در طول یک سال چه خروجی و دستاوردی برای مردم و کشور داشته و آیا هزینه و مخارج آنها بررسی می شود؟ گفت: بر بودجه دولت نظارت هایی وجود دارد. کمیسیون بودجه مجلس، دیوان محاسبات کشور و سایر مجموعه های نظارتی به طور مستمر بر جداول بودجه دولت نظارت دارند اما نمی توان به بهانه نظارت ها دست دولت را بست. نوک پیکان اجرای ماموریت ها و مسئولیت های کشور به سمت دولت است و نمی توان خیلی به دولت فشار آورد و دولت را محدود کرد. بودجه 1402 اولین بودجه این دولت است. اگرچه بودجه قبلی را هم دولت ارائه کرد اما اغلب مربوط به موضوعات و مشکلات گذشته بود و دولت در این بودجه مستقل تر عمل کرده است.

وی در آخر درخصوص تعیین قیمت نان و قیمت بنزین در بودجه 1402گفت: هیچ تصمیمی در کمیسیون تلفیق درخصوص افزایش قیمت بنزین و قیمت نان در بودجه 1402 نیست و فرض بر این است که این دو کالا افزایش نخواهند یافت.

کدخبر: 870829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟