تولید میدان نفتی الفیل لیبی متوقف شد

«السنوسی الحلیق» شیخ و بزرگ قبیله «زوی» در لیبی در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود که توقف تولید این میدان نفتی در اعتراض به ربوده شدن فرج بومطاری وزیر دارایی پیشین این کشور رخ می‌دهد.

مدیریت میدان نفتی فیل که روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت تولید می کند، برعهده شرکت نفت و گاز "ملیته" و پروژه ای مشترک میان شرکت ملی نفت لیبی و شرکت "اینی" ایتالیا است.

مهندس نفت لیبی در این باره گفت که شماری از معترضان وارد میدان نفتی فیل شده و کارمندان را مجبور کردند که پس از توقف عملیات تولید ، آنجا را ترک کنند.

السنوسی الحلیق رهبر قبیله الزوی به رویترز گفت که تعطیلی میدان الفیل با هدف زیر فشار قرار دادن مقامات طرابلس برای آزادی فرج بومطاری، وزیر دارایی پیشین صورت می گیرد.

بومطاری روز سه‌شنبه پس از ورود به فرودگاه "معیتیقه" ربوده شد.

قبلیه الزوی در پیامی ضبط شده اعلام کرد که تا بومطاری آزاد نشود، تأسیسات نفتی بسته خواهد ماند.

الحلیق در این باره افزود: آمادگی وجود دارد که همچنین از تأمین آب طرابلس جلوگیری شود.

بومطاری که پیشتر وزیر دارایی دولت وفاق و نامزد ریاست بانک مرکزی لیبی بود، دو روز پیش بدون اعلام دلایل مشخصی در طرابلس ربوده شد.

قبیله «ازیه» که وزیر بازداشتی از اعضای آن است، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط او شده و عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی، سازمان امنیت داخلی و دفتر دادستانی را مسئول جان بومطاری دانسته است.

بزرگان این قبیله به دولت وفاق تا روز پنج‌شنبه آینده برای آزادی وزیر پیشین دارایی فرصت دادند و ضمن تهدید به بستن میدان‌های نفتی و بنادر صادرات نفت لیبی، نامزدی بومطاری برای منصب بانک مرکزی و حذف او از صحنه سیاسی را دلیل اصلی بازداشتش عنوان کردند.

لیبی همواره شاهد ربودن یا بازداشت مقامات پیشین و فعالان حقوقی و روزنامه‌نگاران توسط گروه‌ها و طرف‌های ناشناس است.

از سال ۲۰۱۱ و برچیده شدن حکومت معمر القذافی دیکتاتور لیبی، بخش نفت همواره اهرمی در دست طرف‌های سیاسی و قبایل لیبی برای تحقق خواسته‌ها و حل‌وفصل مشکلاتشان با دولت بوده به طوری که این کشور پیوسته شاهد بسته‌شدن میدان‌های نفتی و تحمیل زیان‌های هنگفت مالی بوده است.

منبع: ایرنا

کدخبر: 909187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟