وضعیت گندمکاران اسفناک است / مثل این است که با تولید دشمنی دارند !

به گزارش رکنا، امروز شنبه محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی از دستور فوری رئیس‌ جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت فوری مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: بر این اساس 50 هزار میلیارد تومان در جلسه اخیر تصویب شد که در حال پرداخت است.

همچنین وزیر جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد در سال زراعی آینده با پایداری در تولید گندم به خودکفایی کامل در تولید این محصول راهبردی دست یابیم.

وزیر جهادکشاورزی در حالی از خودکفایی کامل و پایداری تولید گندم در سال زراعی آینده ابراز امیدواری کرده که بعد از پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران در فروردین ماه 1402، بیش از 4 ماه است که بخش دیگری از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده و کشاورزان پولی ندارند که کشت سال آتی را آغاز کنند. دولت هم طبق روال این مدت وعده و وعید می دهد.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی این احتمال وجود دارد که گندمکاران با مشکل مواجه شده و حتی سال آینده به کشت دیگری روی آورند. بنابراین اگر سریعا مطالبات آنها پرداخت نشود سال آینده نه تنها به خودکفایی کامل نمی رسیم که مجبور به واردات بیشتر گندم خواهیم شد.

گفتنی است امروز شنبه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت 16هزار و 147میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران در سه روز گذشته خبر داد.

با فرض درست بودن این خبر، طبق قانون مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی که در اسفند ماه 1401مصوب شد، مطالبات کشاورزان باید ظرف 24 ساعت پرداخت شود و اگر به هر دلیلی پرداخت نشود باید سود زمان تاخیر طبق سود روزشمار بانک مرکزی محاسبه و به همراه قیمت گندم به کشاورزان پرداخت شود اما متاسفانه نه اصل پول به طور کامل پرداخت شده و نه سود آن و این برخورد مسئولان کاملا خلاف قانون است.

طبق آخرین وعده وزیر جهاد کشاورزی در میانه مرداد ماه قرار شد تا پایان مرداد بخش دیگری از مطالبات پرداخت شود اما تا امروز یک ریال هم پرداخت نشده است.

آیا دولت و مسئولان ذیربط به اثرات این اهمال کاری ها واقف هستند؟ چرا استراتژیک ترین کالای کشور را در معرض خطر تولید قرار داده اند؟ وقتی می توانیم تولید کنیم چرا مسیر را به سمت واردات می بریم؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران را بخوانید:

علی قلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور

مطالبات گندمکاران هنوز پرداخت نشده است

علیقلی ایمانی در این خصوص گفت: تا این لحظه مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است. فروردین ماه امسال حدود 72 هزار میلیارد تومان از کل مطالبات کشاورزان بر مبنای نرخ 11 هزار و 500 تومان پرداخت شد. کل مطالبات کشاورزان بر مبنای 10 میلیون و 500 هزار تن و نرخ 11 هزار و 500 تومان بیش از 115 هزار میلیارد تومان است که 40 هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است. اگر همین میزان بر مبنای نرخ 15 هزار تومان محاسبه شود، باقی مانده مطالبات گندمکاران حدود 80 هزار میلیارد تومان می شود اما مشکل این است که نرخ جدید را هم اعلام نمی کنند.

چرا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود عمل نمی کنند؟

مدیرعامل بنیاد گندمکاران در پاسخ به این سوال که چرا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود عمل نمی کنند؟ گفت: قرار است 50 هزار میلیارد تومان تا پایان این هفته از محل شرکت نفت پرداخت کنند که تا این لحظه هیچ مبلغی پرداخت نشده است. یعنی قرار است مطالباتی که بر مبنای نرخ 11 هزار و 500 تومان است و بسیار عقب افتاده است را پرداخت کنند تا به باقی مطالبات با نرخ 15 هزار تومان برسند که داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص گفته است باقی مطالبات تا آخر شهریور ماه پرداخت می شود.

وضعیت گندمکاران اسفناک است

ایمانی درخصوص وضعیت کشاورزان گفت: وضعیت گندمکاران اسفناک است از ابتدای سال بسیاری از کشاورزان هیچ پولی دریافت نکرده اند و برخی هم با نرخ 11 هزار و 500 تومان بخشی از مطالبات خود را گرفته اند. هم اکنون زمان کشت در مناطق سرد و معتدل به زودی آغاز می شود و کشاورزان به کود، بذر، ماشین آلات، ... برای آمادگی نیاز دارند اما این در حالی است که مطالبات سال گذشته خود را دریافت نکرده اند.

مثل این است که با تولید دشمنی دارند

ایمانی در پاسخ به این سوال که این وضعیت در تولید سال آتی تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: صددرصد تاثیرگذار است. نه تنها کشاورزان پولی دریافت نکرده اند بلکه هنوز قیمت سال جدید هم مشخص نیست که کشاورزان تصمیم بگیرند با توجه به نرخ جدید آیا به صرفه است گندم بکارند. این صدماتی است که به تولید وارد می شود و مثل این است که کسی با تولید دشمنی دارد و تولید را نمی خواهد.

اگر کسی تولید را بخواهد قطعا یک فکری خواهد کرد. به قول معروف "هم چوب را می خوریم هم پیاز را، هم پول می دهیم". هم مردم و کشاورزان را ناامید و بی اعتماد کردید و هم پول را پرداخت خواهید کرد، چرا همان اول پرداخت نمی کنید که کشاورزان ناراضی شوند و مقابل ریاست جمهوری به رئیس دولت معترض شوند و حق خود را مطالبه کنند. کشاورزان از خوزستان به تهران آمدند اما بنر را از دستشان گرفتند و گفتند برو به زودی حل می شود.

وی در آخر درخصوص جلسه با کشاورزان گفت: هیچگونه جلسه ای با کشاورزان و گندمکاران برگزار نشد. هفته گذشته جلسه شورای قیمتگذاری بود که بدون نتیجه پایان یافت و قرار شد دوشنبه این هفته یک جلسه دیگر برای تعیین تکلیف نرخ سال جدید برگزار شود.

کدخبر: 922915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟