اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است / بیش از 2 هزار خانوار سرگردانند! + فیلم و عکس های تاسفبار

به گزارش رکنا، پس از 16 سال هنوز ساخت و تحویل پروژه های مسکن مهر به اتمام نرسیده که پروژه های نیمه کاره طرح نهضت ملی مسکن نیز به آن افزوده شده است. نهضت ملی مسکن یکی از طرح هایی است که قرار بود به قول رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی وقت، از تجربه خوب مسکن مهر استفاده کند اما هم اکنون به سرنوشت واحدهای ناتمام مسکن مهر دچار شده است. واحدهایی که نه تنها فاقد زیرساخت های ضروری و مناسب همچون حمل و نقل، جاده مناسب، بیمارستان، مدرسه، امکانات رفاهی و تفریحی، کلانتری و ... است بلکه مشخص نیست حتی همان واحدهای خام بدون زیرساخت، چه زمانی به دست مردم می رسد.

اگرچه تا امروز اخباری مبنی بر افتتاح پروژه های مسکن ملی به گوش می رسد اما اغلب این پروژه ها، تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر دولت محمود احمدی نژاد است. در هفته دولت مجموعا از 60 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر 30 هزار واحد تکمیل و تحویل مردم شد و 30 هزار واحد دیگر باقیمانده است که 20 هزار واحد آنها در پردیس و 10هزار واحد دیگر در شهرهای جدید هشتگرد، گلهبار و سایر شهرهای جدید قرار دارد.

براساس آخرین آمار حدود 6 میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این میزان، 152 هزار و 25 نفر در طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید هشتگرد ثبت‌نام کردند که از این تعداد متقاضی 22 هزار و 280 نفر تایید نهایی شدند و تاکنون برای 27 هزار و 821 متقاضی واحد تعریف شده است.

از آنجا که با شروع ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، اخذ پیش پرداخت از متقاضیان در سال 1399 آغاز شد، قرار بود واحدها طی دو سال تکمیل و به دست مردم برسد اما حالا پس از سه سال متقاضیان باید حدود 100 میلیون تومان دیگر پرداخت کنند که البته به گفته متقاضیان، شرکت عمران مهلت دو ماهه ای را برای پرداخت تعیین کرده است.

باوجود این متقاضیان می گویند ما با این شرایط سخت اقتصادی چطور می توانیم 100 میلیون تومان تهیه کنیم؟ آن هم برای پروژه هایی که بعد از سه سال میزان وام، مبلغ نهایی، تعداد اقساط، متراژ واحدها و از همه مهم تر زمان تحویل واحدهای آن مشخص نیست و هنوز یک قرارداد مشخص بین متقاضی و سازنده وجود ندارد.

متقاضیان می گویند باتوجه به مراحل واریز آورده در طرح نهضت ملی مسکن، آورده متقاضیان متناسب با مراحل ساخت اخذ می شود و وقتی ما تا امروز مبالغی را واریز کردیم و هنوز اغلب پروژه ها حتی به مرحله فوندانسیون هم نرسیده است، چرا باید 100 میلیون تومان دیگر واریز کنیم؟ چرا تاوان تاخیر ساخت و عدم پیشرفت پروژه ها را مردم باید بپردازند؟

فنداسیون حافظ

متقاضیان می گویند چرا دولت در ابتدا واقعیت را به ما نگفت. زیرا به گفته پیمانکاران، قیمت واحدها قرار است به روز محاسبه شود و تنها تفاوتی که قیمت این واحدها با قیمت مسکن در بازار آزاد دارد این است که بخشی از پول توسط دولت پرداخت می شود و متقاضی باید در قالب وام اقساطی بپردازد.

متقاضیان می گویند حتی با فرض بر این، پیمانکار باید متعهد به پیشرفت پروژه باشد و در غیراینصورت متعهد به جبران خسارات باشد و در صورت توقف پروژه نباید پول مردم را برداشت کند.

به نظر می رسد روند ساخت برخی پروژه های طرح نهضت ملی مسکن با مشکلاتی مواجه شده و یا به طور کلی متوقف شده است و با گذشت بیش از 3 سال از شروع طرح و واریز پیش پرداخت 40 میلیون تومانی و حتی واریز 2 قسط 50 میلیون تومانی، هنوز تکلیف برخی پروژه ها مشخص نیست و در مرحله پی کنی و فونداسیون است و متقاضیان مانده اند و سامانه ای که صرفاً فقط مشخصات فردی و اطلاعات پروژه و مبالغ پرداختی را نشان می دهد و هیچ گونه قرارداد رسمی بین دولت و شخص وجود ندارد.

پروژه های آراد، حافظ، بهراد، خورشید، یاس، فَهَندِژ، اطلس، نیما، هسا، کسری، مینا، رامین و ده ها پروژه دیگر، از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید هشتگرد (مهستان) هستند که در این گزارش به 5 پروژه که سرنوشت بیش از 2 هزار متقاضی مسکن است، پرداخته می شود.

پروژه آراد

پروژه آراد با 608 واحد، یکی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید هشتگرد است که به تازگی از سوی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برای متقاضیان این پروژه پیامک پرداخت 100 میلیون تومانی با این مضمون ارسال شده است:

"متقاضی محترم نهضت ملی مسکن، با سلام؛ احتراماً با توجه به پیشرفت پروژه حداکثر تا مورخ 1402/06/15 مبلغ یکصد میلیون تومان به حساب مسدودی خود (افتتاح حساب شده نزد بانک مسکن از بابت طرح نهضت ملی مسکن ) واریز نمایید."

پروژه آراد هشتگرد

این سرنوشت من نیست، سرنوشت بسیاری از افرادی است که می خواهند روزی آنجا زندگی کنند

درخصوص وضعیت پروژه آراد، یکی از متقاضیان این پروژه به خبرنگار رکنا گفت: "وقتی گفتند "مسکن ملی"، ما با هزار امید و آرزو ثبت نام کردیم. در شرایط بد مالی گفتند 50 میلیون تومان واریز کنید. 99/11/01 واریز کردیم. قرار بود مرحله به مرحله مبالغ دیگر را پرداخت کنیم و گفتند نهایتا دو سال دیگر خانه تحویل داده می شود و بقیه پول خانه را اقساطی پرداخت کنید.

در تیرماه 1401 مبلغ 40 میلیون تومان و مرداد ماه امسال هم 50 میلیون تومان دیگر واریز کردیم. تا الان که شهریور 1402 است مبلغ 150 میلیون تومان واریز کرده ایم اما خبری از خانه نیست.

وقتی از ابتدا متوجه شدیم که شرکت سازنده این پروژه ستاد فرمان امام است، خوشحال شدیم چون هر پروژه ای که دست گذاشتند به خاطر پشتوانه ای که دارند پیش رفته است و به موقع تحویل دادند و نتیجه گرفتند اما بعد از چند سال وقتی رفتم سرزدم دیدم چند ساختمان ساخته شده اما پروژه نیمه کاره و متوقف بود.

چند کارگر در حد نگهبانی آنجا هستند و مشخص است هیچ اقدامی انجام نشده است. جای پروژه کاملا مشخص است و از روز اول خوب شروع کردند اما کاملا تعطیل شده است.

سوال که کردم گفتند قرارداد دو ساله است و ستاد فرمان امام باید دو ساله تحویل شرکت عمران دهد. الان بعد از سه سال هیچ اتفاقی نیفتاده است. یعنی کسی که سه سال پیش ثبت نام کرده و قرار بود دو سال بعد صاحبخانه شود و در آنجا زندگی کند، هیچ چیزی روشن نیست و مشخص نیست چرا این پروژه به این شکل پیش می رود. در حالی که پروژه های پرند و پردیس حداقل اسکلت بندی انجام شده است.

اینجا پول ها واریز شده و قرار بود کسانی که واریز نکردند حذف شوند و افراد جدیدی ثبت نام کنند که آن هم انجام نشده است. پس چرا پروژه مسکن ملی هشتگرد مسکوت مانده است و مدام در هفته دولت می شنویم پروژه های مسکن ملی افتتاح شدند اما پروژه 608 واحدی آراد در شهرجدید هشتگرد که پروژه کوچکی است مشخص نیست چه زمانی انجام می شود و چرا بین ستاد فرمان امام با شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ناهماهنگی وجود دارد؟

وقتی آنجا می رویم می بینیم که هیچ تکاپویی نیست و مشخص است پروژه تعطیل است. به تازگی سومین واریزی را انجام دادم و هنوز پول را برداشت نکردند. مشخص است که پروژه متوقف است و در حال انجام نیست.

این سرنوشت من نیست. سرنوشت خیلی از افرادی است که می خواهند روزی آنجا زندگی کنند."

پروژه آراد پیشرفتی ندارد

پروژه آراد هشگرد

یکی از متقاضیان پروژه آراد با ارسال عکس فوق می گوید: "این آخرین پیشرفت یکی از 7 یا 9 بلوک این پروژه است. بقیه بلوک ها همین اندازه هم پیشرفت نداشتند. مطالبه ما این است که برای کسانی که از سال 99، سه واریزی را طبق اعلام شرکت عمران انجام دادند و حدود 400 نفر هستند، پیشرفت واحدها چقدر بوده و واحدها چه زمانی تحویل می شود؟

چرا واحدهایی که پیشرفت داشتند، کمتر از 400 واحد است؟ بسیاری بعد از دو سال واریزی هنوز خاک پروژه را هم ندیدند.

وی با ارسال فیلم فوق می گوید: این فیلم فضای داخلی یکی از واحدها که فکر کنم 70-80 متری است. فقط سفت کاری و لوله کشی ها انجام شده است و خبری از نازک کاری نیست. یعنی با ارفاق می شود نهایتا 40 درصد از کل کار این بلوک، نه کل پروژه"

ما تا امروز هزینه 40 متر خانه را به قیمت روز واریز کردیم

متقاضی دیگر پروژه آراد تاکید می کند: "زمانی که ما 50 میلیون تومان اول را واریز کردیم، هزینه ساخت متری 2 میلیون و 700 هزار تومان بود. یعنی ما هزینه ساخت 20 متر را پرداخت کردیم. زمانی که 50 میلیون تومان دوم را واریز کردیم، هزینه ساخت متری 3 الی 4 میلیون تومان بود. یعنی ما هزینه ساخت 15 متر دیگر را هم واریز کردیم و زمانی که ما 50 میلیون تومان سوم را واریز کردیم، هزینه ساخت متری 6 الی 7 میلیون تومان بود و ما هزینه ساخت 7 متر دیگر را هم واریز کردیم.

یعنی ما حداقل هزینه ساخت 40 متر از این واحدها را واریز کردیم. بنابراین اگر قرار است هزینه ساخت اضافه شود، باید بر بقیه متراژ باشد. مثلا اگر 40 متر باقی مانده، نهایتا باید 300 تومان دیگر پرداخت شود که اگر 200 تومان هم وام بدن، متقاضی نهایتا باید ۱۰۰ میلیون تومن دیگه واریز کنه. ضمن اینکه اساسا افزایش هزینه ساخت ناشی از تاخیر دولت و بانک و عمرانه و ربطی به متقاضی نداشته."

پروژه آراد - ۲۱ تیر 1401 که باتوجه به آخرین عکس و فیلم، پیشرفتی نداشته است

متقاضی دیگر پروژه آراد می گوید: "خیلی از ما اگر می دانستیم قراره این طور حساب کنند که از واحد نوساز و آماده گران تر تمام شود، همان موقع فشاری به خودمان می آوردیم و با وام و ... یک واحد آماده در اندیشه یا هشتگرد می خریدیم که تا الان چند برابر رشد کرده بود، ولی به دولت اعتماد کردیم و هزینه این اشتباه را هم باید بپردازیم. نه من بلکه بقیه کسانی که مسکن ملی ثبت نام کردند با اینکه تجربه مسکن مهر را داشتند و می دانستیم با چه کسی طرف هستیم ولی باز فریب حرف های آنها را خوردیم ."

پروژه حافظ

یکی دیگر از پروژه هایی که در شهر جدید هشتگرد در حال ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است، پروژه 396 واحدی حافظ در فاز 7 است. سال تخصیص این پروژه 1399 است و از متقاضیان بین شهریور تا اسفند 1399 نفری 49 میلیون تومان دریافت شده است.

اما پروانه ساخت این پروژه اسفند ماه 1401صادر شده است. مساله قابل توجه این است که در پروانه ساخت این پروژه با 396 واحد فقط 47 انباری و 294 پارکینگ قید شده است که مشخص است به دلیل پایین آمدن هزینه ساخت به این مسئله که در شهرها از مشکلات اساسی است توجه نشده و بعدها ساکنین را با معضل نبود جای پارک مواجه خواهد کرد.  

پروژه حافظ هشتگرد

جواز پروژه حافظ هشتگرد

 50 میلیون تومان 3 سال پیش، پول یک گوشی موبایل هم نیست

در این خصوص گفتگوی خبرنگار رکنا با یکی از متقاضیان این پروژه را بخوانید:

پروژه+حافظ+هشگرد+

تصویر سمت راست: پروژه حافظ هشتگرد، شهریور ماه  1402

تصویر سمت چپ: تصویر گرافیکی از طرح نهایی پروژه حافظ هشتگرد

چه زمانی ثبت نام کردید؟

از 99/06/06 جزو اولین کسانی بودم که 40 میلیون تومان واریز کردم و پس از آن برای عرصه 9 میلیون دیگر واریز کردم. همان تاریخ یک پروفایل در سایت شرکت عمران ایجاد و طی یک سال اخیر کل مبلغ را به مرور برداشت کردند.

پس از آن برای واریزی های بعدی پیامی دریافت نکردید؟

پس از آن هر دفعه که برای پیگیری با شرکت عمران تماس گرفتیم با این ماه و دو ماه دیگر و سه ماه دیگر گفتند برای واریزی اطلاع می دهیم تا یک هفته پیش که پیامی ارسال کردند مبنی بر اینکه 95 میلیون تومان واریز کنید. ما 50 میلیون تومان را به سختی تهیه کردیم و با فروختن طلا، خودرو و رفتن به یک خانه ای با پول پیش کم تر برای بخشی از رهن، این پول را تهیه کردیم اما همه ما ضرر کردیم. سه سال پیش می توانستیم با 50 میلیون تومان 206 بخریم و امروز 50 میلیون تومان ارزشی ندارد و پول یک گوشی موبایل هم نیست.

طی این مدت چه پاسخی به شما می دادند؟

قرار بود خانه ها را دو ساله تحویل دهند. طی این 3 سال بهانه شان این بود که دنبال کارهای اداری هستیم و شهرداری جواز ساخت نمی دهد. بالاخره یک فرد از طرف شرکت پیمانکار یک گروه پرسش و پاسخ در تلگرام ایجاد کرد تا پاسخ سوالات و ابهامات ما را بدهد.

آخرین حرفشان چیست؟

در این گروه تلگرامی می گویند طی دو سال آینده حتما خانه را تحویل می دهیم و از زمان تحویل کلید تا یک سال تنفس دارید و پس از یک سال واریز اقساط شروع می شود. بعد از پرداخت 95 میلیون تومان باید 4 مرحله دیگر پول واریز کنیم.

نگرانی های شما چیست؟

اولین نگرانی ما این است که 50 میلیون پرداخت کردیم و ارزش پولمان صفر شد و هیچ کاری نکردند. آیا باید بعد از پرداخت این 95 میلیون تومان سه سال دیگر صبر کنیم؟ چه کسی پاسخ از دست رفتن ارزش پول ما را می دهد؟ یعنی ما باید تاوان عقب افتادن پروژه ها را بپردازیم؟

دوم اینکه در این گروه تلگرامی گفته می شود برای واحدهای 120 متری باید در کل 600 میلیون تومان پرداخت کنیم، این در حالی است که واحدها 80 الی 120 متری است و مشخص نیست برای واحدهای 80 متری چقدر باید واریز کنیم و به طور شفاف بیان نمی شود. از سوی دیگر در هیچ کدام از اخباری که از سوی شرکت عمران و دولت منتشر می شود، خبری از پرداخت 600 میلیون تومانی توسط متقاضی نیست، این 600 میلیون تومان از کجا آمده و چرا با وعده های دولت مغایرت دارد.

سوم اینکه من سال 96 مسکن یکم ثبت نام کردم که علیرغم اینکه تعلق گرفت و نمی توانستم استفاده کنم، 20 میلیون تومان بدون سود در بانک سپرده کردند. در حال حاضر می گویند افرادی که مسکن یکم به آنها تعلق می گیرد، می توانند این وام را در مسکن ملی استفاده کنند. ولی هیچ کس اطلاعی در مورد این مساله ندارد و یک بار که با شرکت عمران تماس گرفتم، گفتند موضوع مربوط به مبلغ وام شما است و برای مثال اگر وام 500 میلیون تومان است، می توانند 80 میلیون تومان این وام را با سود کمتر از وام مسکن یکم استفاده کنید. چون وام مسکن یکم در هشتگرد 80 میلیون تومان است. این مساله هم روشن نیست.

به گفته پیمانکار، دلیل توقف و تاخیر در پروژه مشکل نظام مهندسی و خاک برداری بسیار زیاد بوده چون پروژه روی تپه است. کارهای اداری انجام شده و قرار است دو سال دیگر اگر مشکل دولتی وجود نداشته باشد، تحویل واحد صورت گیرد.

چهارم اینکه مراحل بعدی پرداخت هر 6 ماه یک بار با مبالغ بیش از 95 میلیون تومان است. در پاسخ باید بگویم ما اگر پول داشتیم که سه سال پیش خانه دار شده بودیم. با شرکت عمران صحبت کردیم که این 95 میلیون تومان را با تاخیر دو ماهه پرداخت کنیم. قبول کردند اما برای واریزی های بعدی چه کنیم؟ یعنی 6 ماه دیگر باید بیش از 100 میلیون تومان پس انداز کنیم؟

ما سر وعده مقرر پول پرداخت کردیم اما دولت سر حرف خود نماند

پروژه حافظ طرح نهضت ملی مسکن هشگرد

پیام متقاضی دیگر پروژه حافظ هشتگرد: "سلام دوست عزیز خبرنگار، ما شکایتمند هستیم چون سر وعده پول پرداخت کردیم به دولتی که سر حرف خودش نبود. روز اول ثبت نام پول آوردیم و هزینه محضر و هزینه عرصه را به حساب بانک واریز کردیم. در مصاحبه تلویزیونی همان سال گفتند قیمت تمام شده متری 2 میلیون و 700 هزار تومان تمام می شود و دو ساله تحویل می دهند. 100 میلیون هم وام دارد. همان سال گفتند ممکن است وام با سود 13 درصد باشد که می گفتند صحبت می کنند سود وام مثل مسکن مهر 4 درصد شود، ولی حتی به حرف های خودشان هم عمل نکردند، در صورتیکه تمام آن مصاحبه ها در شبکه خبر موجود است.

وقتی وزیر مسکن و معاونش دروغ می گویند، چه کاری می شود انجام داد؟ "هرچه بگندد نمکش میزنند. وای به روزی که بگندد نمک."

من نمی دانم آیا پول ما را به ارزش روز حساب می کنند یا بدون تغییر حساب می شود، چون سه سال از بلوکه شدن پول ما می گذرد و کسی که متضرر شده ما هستیم.

خواهش می کنم حداقل امتیاز فروش را به ما بدهند تا با یک سود جزئی از این طرح دیربازده و پر هزینه که برای قشر ضعیف نیست خارج بشویم. ممنون می شوم کمک کنید."

پروژه حافظ طرح نهضت ملی مسکن هشگرد

متقاضی دیگر پروژه حافظ می گوید: "از سال 99 تا به امروز 50 میلیون تومان آورده اولیه را واریز کردیم و پس از 3 سال پیغام دادند برای فونداسیون 100 میلیون واریز کنید.

ما چگونه در این شرایط این پول را واریز کنیم؟ آن هم برای فونداسیون.

پس در این سه سال چه کار می کردند؟ مشخص نیست، شاید تا 10 سال دیگر هم واحدهای ما آماده نشود.

50 میلیون تومان سه سال گذشته امروز حداقل 600 میلیون تومان ارزش دارد. چه کسی پاسخ از دست رفتن ارزش پول ما را می دهد که یک قدم هم در این پروژه جلو نرفته اند."

جریمه دیرکرد پروژه را نباید مردم بپردازند

پروژه حافظ طرح نهضت ملی مسکن هشگرد

متقاضی دیگر می گوید: "یکی از اصلیترین خواسته های ما همینه که چقدر پول براساس چه میزان پیشرفت باید پرداخت شود و قراردادی داشته باشیم که شامل همه جزییات باشد. فازهای پروژه، زمان اتمام پروژه، متراژ واحد، موقعیت واحد، امکانات واحد تحویلی، مراحل پرداخت، تعهدات و جریمه پیمانکار در صورت عدم پیشرفت به موقع. اینها هم باید منصفانه باشد.

تمامی مبالغ پرداختی باید از ابتدا مشخص و شامل عدد صریح قید شده باشد. اگر هم قراره براساس تورم باشد باید رقم بر اساس آمار امسال قید شود و  بعد بر اساس نرخ تورم رسمی اعلامی باشد نه هر ضریب نرخ دلخواه خودشان.

ضمنا مبالغ هم باید برابر مبالغ اعلام شده در هنگام آغاز پروژه باشد. آن موقع اعلام کردند در کل 200 میلیون تومان می شود. جریمه دیرکرد پیمانکار را نباید اعضاء بپردازند. ما طبق روال، واریزی ها را داشتیم و اگر پروژه روی زمین مانده باید مشخص شود چه کسی مسئول دیرکرد بوده و جبران کند."

پروژه حافظ طرح نهضت ملی مسکن هشگرد

متقاضی دیگر می گوید: "این دوستان پیمانکار و خود شرکت عمران اگه راست می گویند اول آن وامی که قرار بود به ما پرداخت شود را بگیرند و خرج پروژه کنند و برادریشان را ثابت کنند. بعد دوباره طلب پول کنند.

در ضمن زمانی که از ما پول گرفتند صحبت 300 تا 400 میلیون تومان تا زمان تحویل بود. الان صحبت بالای یک میلیارد تومان است و واقعا مسخره است، واقعا کسی هست که همچین پولی بدهد؟ آن هم بدون هیچ حساب و کتابی!

مگر تاحالا این همه دوستان که رفتند عمران هشتگرد، بهشون یک جواب واضح و روشن دادند که چرا اگر ظرف دو ماه پرداخت نکنیم امتیاز از بین میرود و به شخص دیگری واگذار می شود و پولی را هم که تا به حال دادیم به عنوان ضرر و زیان ضبط می شود؟"

وضعیت پروژه بعد از 3 سال و اخذ 20 میلیارد تومان از متقاضیان!

پروژه حافظ طرح نهضت ملی مسکن هشگرد

متقاضی دیگری با انتشار عکس های فوق می گوید: این تصاویر مربوط به 7 شهریور ماه 1402 است. چه کسی قرار است تاخیر و قصوری که در این پروژه صورت گرفته است را پیگیری کند؟ کارفرمای این پروژه شرکت عمران شهر جدید هشتگرد است و پیمانکار شرکت آرمانیر است. وضعیت پروژه بعد از گذشت 3 سال و دریافت حدود 20 میلیارد تومان از متقاضیان این است...

فرد دیگری می گوید: "فکر میکنم که مشکل از شرکت آرمانیر است. وگرنه شرکت عمران برای همه پروژه های مسکن ملی یک مدل عمل میکند. همه یک روند اداری را باید طی کنند. پس چرا فقط پروژه حافظ به مشکل خورده؟؟؟

پروژه های دیگه هم بودند که روی کوه بودند. این اصلا جواب منطقی نیست که چون روی کوه بوده ۳ سال طول کشیده است. اگر شروع کار از 20 شهریور بوده، پس چگونه خاکبرداری کردند؟؟؟

من فکر میکنم مشکل از پیمانکار است. طبق دستورالعمل شرکت عمران شهرهای جدید 15درصد پس از پایان اجرای فونداسیون باید پرداخت کنیم، پس چرا الان پول می خواهند؟ مگر فونداسیون تمام شده؟"

فنداسیون حافظ

پروژه فَهَندِژ

یکی دیگر از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید هشتگرد، پروژه 128 واحدی فَهَندِژ است.

متقاضی این پروژه به خبرنگار رکنا گفت: "من پروژه 128 واحدی فهندژ هستم که سال 99 مبلغ 50 تومان پول واریز کردم. مرداد ماه امسال 40 تومان برداشت کردند، اما هیچ اطلاعی از شروع پروژه ندارم و خط تلفن شرکت عمران مسکن هم مدام اشغاله."

متقاضی دیگر این پروژه گفت: "پروژه های مسکن ملی مشکلاتش واضح و عجیبه. من پروژه 128 واحدی فهندژ هستم. اسفند سال 99 مبلغ 50 میلیون تومن واریز کردم و تازه مرداد ماه امسال مبلغ را برداشت کردند و فقط گود برداری کردند. روزی که ثبت نام کردیم گفتند قیمت تمام شده متری 2 میلیون و 700 هزار تومان است و الان میگن حداقل متری 10 میلیون تومان تمام می شود. تازه هنوز هیچ چیزی از این پروژه معلوم نیست و سال به سال هم قطعا قیمت ساخت و هزینه های جانبی آن بیشتر میشه."

پروژه اطلس

پروژه دیگر طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید هشتگرد، پروژه 460 واحدی اطلس در انتهای بلوار امام رضا (ع) است.

photo_2023-08-30_09-39-36

متقاضیان پروژه اطلس هشتگرد می گویند: "طبق آخرین اطلاع از وضعیت پروژه عملیات خاک برداری شروع شده و همچنین تامین میلگرد هم انجام شده و به محل پروژه منتقل شده است.

یکی از متقاضیان می گوید: برای بنده از مبلغ اولیه پول برداشت شده است. این مجتمع دارای 460 عضو است. من خودم با هشتگرد زیاد فاصله دارم اما انگار خاک برداری انجام شده ولی همه اینها از زبان خود افراد سازمان عمران هشتگرد است اما به طور کلی از پیشرفت پروژه بی خبر هستیم."

پروژه بهراد

پروژه دیگر طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید هشتگرد، پروژه بهراد با 580 واحد است.

پروژه بهراد مسکن ملی هشگرد 1

هزار و یک شب گذشت و خبری از واحدها نیست

یکی از متقاضیان پروژه بهراد به خبرنگار رکنا گفت: "سه سال پیش ثبت نام کردم و هزار و یک شب از روزی که 50 میلیون تومان واریز کردیم گذشته است. 50 میلیون تومانی که امروز کم کم 500 میلیون تومان ارزش دارد. این در حالی است که بعد از سه سال پروژه هیچ پیشرفتی نکرده و فقط یک فونداسیون زدند.

حالا می گویند 100 میلیون تومان ظرف 15 روز واریز کنید. چرا طی این سه سال این پول را در چند نوبت طلب نکردند؟ ما اگر پول داشتیم که مسکن ملی ثبت نام نمی کردیم. در این شرایط که مستاجر هستم، پول اجاره و رهن را تهیه می کنم و قسط وام رهن را می دهم از کجا 100 میلیون تومان دو هفته ای جور کنم؟

حداقل چند ماه قبل خبر می دادند. چرا تیرماه که زنگ زدم و گفتم من می خواهم خانه رهن کنم شما پول می خواهید یا نه. گفتند تا آبان ماه هیچ پولی نمی خواهیم.

مشخص نیست ماه های دیگر چقدر پول می خواهند. تکلیف از بین رفتن ارزش پول ما چه می شود؟ آیا این انصاف است؟ اگر در این سه سال 50 میلیون تومان را در بورس سرمایه گذاری کرده بودم 200 میلیون تومان پول داشتم یا اگر سکه 7 میلیون تومانی خریده بودم که الان 28 میلیون تومان است، ارزش پولم حفظ می شد."

3 ساله ملت را اسیر کردید برای هیچ!

یکی از متقاضیان پروژه بهراد با ارسال دو فیلم از پروژه به خبرنگار رکنا گفت: امروز 10 شهریور 1402 است و اینجا پروژه بهراد است. همانطور که می بینید بعد از 4 سال از ثبت نام فعلا خاک برداری شده است. 4 سال پیش زمان آقای روحانی 50 میلیون تومان از ما گرفتند که قرار بود دیگر پولی نگیرند. الان گفتند تا 15 شهریور 100 میلیون تومان واریز کنید. در این شرایط اقتصادی که مستاجر هستم از کجا یک هفته ای 100 میلیون تومان تهیه کنم. بعد از دیدن پروژه دلسرد شدم. بعد از 4 سال همین...

سال 98 ثبت نام کردم و مرداد ماه سال 99 مبلغ 55 میلیون تومان پول دادم. الان 100 میلیون تومان برای خاک برداری می خواهند؟ 4 سال ملت را اسیر کردند برای...

چطوری دو هفته ای 100 میلیون تومان تهیه کنیم؟

متقاضی دیگر این پروژه به خبرنگار رکنا گفت: "لطفاً در مورد پروژه بهراد هم پیگیری کنید. الان برای ما پیامک واریز آورده مرحله دوم از سوی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد به این شرح آمده که با توجه به پیشرفت پروژه حداکثر تا مورخ 1402/06/15 مبلغ یکصد میلیون تومان به حساب مسدودی خود (افتتاح حساب شده نزد بانک مسکن از بابت طرح نهضت ملی مسکن ) واریز نمایید.

100 میلیون تومان واقعا زیاده. با این مشکلات زندگی چه جوری در عرض دو هفته 100 میلیون تومان جور کنیم. اولش گفتند آورده متقاضی برای هر مرحله 40 میلیون تومان است ولی الان 100 میلیون تومان می خواهند."

وی در ادامه گفت: "خدا خیرتون بده پیگیری کنید. مشکل اصلی نبستن قرارداد با ما است و ارزش پول واریزی سه سال پیشمونه که از دست رفته است. منظورم از قرارداد اینه که مشخص باشه چقدر دیگر باید ما آورده داشته باشیم؟ کی واحد را تحویل می دهند؟ چون تکلیف پروژه ها مشخص نیست. من آخر سال 98 ثبت‌ نام کردم. مهر 99  مبلغ 49 میلیون تومان واریز کردم. همین چند روز پیش پیامک واریز 100 میلیونی آمد."

صدای ما را به گوش مسئولین برسانید

پروژه بهراد مسکن ملی هشگرد 3

پروژه بهراد مسکن ملی هشگرد 4

متقاضی دیگری با ارسال عکس جدیدی از پروژه بهراد می گوید: "از پروژه بهراد هست و ممنون میشم که شما بتونید صدای ما را به گوش مسئولین برسانید و هر جایی لازم باشه من میام. الان دقیقا دو سال و هفت ماهه ما دقیقا 49 میلیون تومان پول واریز کردیم و آن موقع گفتند دو ساله تحویل می دهیم و 150 میلیون تومان شما می دهید و بقیه هزینه را دولت توسط وام پرداخت می کند.

 متاسفانه طی این مدت هر چقدر تماس گرفتیم، مراجعه کردیم هیچ کس جوابگو نبود. یا میگفتند سازنده هنوز پیدا نشده یا میگفتند مشکل داره. به هر حال نشد. مهر ماه پارسال پیام دادند داخل واتساپ که به گروه تلگرام بپیوندید.

حدود 500 نفر وارد کانال شدند و چند تا فیلم گذاشتند که پروژه توسط چند بیل مکانیکی و کامیون و لودر در حال گود برداری است. ولی بعد از یک ماه کانال پاک شد. ما دوباره بلاتکلیف ماندیم.

والا اگر ما 50 میلیون تومان سه سال پیش را سکه خریده بودیم الان حداقل 200 میلیون تومان پول داشتیم. الان پیامک آمده که 15روزه 100میلیون تومان باید واریز کنید وگرنه حذف می شوید. اگر این همه آدم می توانستند 15روزه 100 میلیون تومان جور کنند که دیگه نمی رفتند تو اون بیابون این واحدهایی که معلوم نیست چی هست را بخرند.

بعد هم هیچ مدرکی دستمان ندادند و می گویند وقتی قرارداد می بندیم که 70 درصد پروژه انجام شده باشد. حالا نه دستمون به جایی بنده نه پروژه آنچنان پیشرفتی کرده و پول هم بدیم معلوم نیست دوباره چند سال باید بمونیم و چقدر باید پول بدیم و پول و که بگیرند دوباره جواب ندادندهاشون شروع میشه.

چرا وام دولتی رو نمیگیرند تا یه مرحله ای بره و اینکه حداقل کم کم از ما درخواست پول کنند؟"

پرسش ها و دغدغه های مهم متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش رکنا، بررسی 5 پروژه مسکن ملی هشتگرد نشان می دهد که ساخت اغلب این پروژه ها یا متوقف مانده است و یا حتی به مرحله پی کنی ساختمان هم نرسیده است. یک پروژه شرکت سازنده اش مشخص و پروژه دیگر نامشخص است. یک پروژه به تازگی جواز ساخت گرفته و در مرحله فونداسیون است و جواز ساخت پروژه دیگر مشخص نیست. هیچ نظمی در روند ساخت پروژه ها وجود ندارد و از یک مدل واحد پیروی نمی کنند. این در حالی است که متقاضیان همه پروژه ها آورده اولیه را واریز کرده و بعضی از آنها تا 3 واریزی هم داشته اند و قرار بود بعد از دو سال خانه دار شوند.

آنچه مشخص است دغدغه همه متقاضیان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید هشتگرد این است که چرا مبنای محاسبه قیمت هر سال تغییر می کند و سود مبلغی که 3 سال پیش پرداخت کردند، محاسبه نمی شود؟

چرا پروژه باتوجه به تعداد واحدها و حدود 20 میلیارد تومانی که حدود 3 سال پیش پرداخت شده، بدون پیشرفت مانده است و چرا به رغم اینکه پروژه پیشرفتی نداشته از حساب های مردم پول برداشت شده است؟

مبلغ پرداختی اولیه کجا هزینه شد و چرا با تورم افزایش قیمت واحد بعد از سه سال با ما حساب نمی شود؟

مردم نگران هستند که چه ضمانتی وجود دارد که اگر دوباره پول واریز کنند، پروژه پیشرفت کند و باز این مبلغ هم از حساب های آنها برداشت شود؟

مردم می پرسند طبق شرایطی که شرکت عمران در پروفایل آنها قرارداده باید بعد از اتمام فونداسیون مبلغ را پرداخت کنند. چرا وقتی پروژه هیچ پیشرفتی نداشته باید پرداخت داشته باشند؟

شرکت عمران گفته است متقاضیان باید 80 درصد مبلغ را پرداخت کنند تا با آنها قرارداد بسته شود. یعنی برای مثال 500 میلیون تومان! سوال متقاضیان این است که این قانون از کجا آمده است و چه ضمانتی وجود دارد که سال بعد 80 درصد مبلغ را  800 میلیون تومان محاسبه نکنند؟

چرا در پروفایل هر شخص شماره بلوک ،طبقه، شماره واحد، متراژ و زمان تحویل را مشخص نمی کنند و بر مبنای همان واحد قیمت گذاری انجام نمی شود؟

پرسش دیگر متقاضیان این است که تا چه سالی قرار است با ما به روز محاسبه کنند، شاید این پروژه تا 5 سال طول کشید، آن زمان قیمت واحد 4 میلیارد تومان می شود و سهم ما هم 2.5 میلیاردتومان، آن زمان تکلیف ما چیست؟

مردم به دنبال قراردادی هستند که مطابق روند پیشرفت پروژه پول پرداخت کنند و زمان تحویل، متراژ و کیفیت واحدها در آن قید شده باشد.

شروع به کار پروژه های نیمه کاره از سوی پیمانکار چه زمانی آغاز می شود؟

در آخر مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها و نهادهای ذیربط باتوجه به روند پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن پس از گذشت حدود سه سال، باید پاسخگوی سوالات و دغدغه های مردم باشند و این اطمینان و تضمین را به مردم بدهند که این پروژه ها با بی مهری به سرنوشت پروژه های مسکن مهر دچار نخواهد شد.

کدخبر: 923831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟