تامین برق صنایع در چهار ماهه گرم امسال از بخش خانگی پیشی گرفت

به گزارش رکنا،"مصطفی رجبی مشهدی" در نشست خبری روز دوشنبه مورخ ۲۷ شهریور‌ماه ۱۴۰۲ با اصحاب رسانه گفت: وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم برای جبران ناترازی موجود در صنعت برق دو راهکار کلی را در پیش گرفت که یکی افزایش ظرفیت تولید برق از مسیر‌های ممکن و دیگری نیز مدیریت میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف بود تا از این طریق میزان تاثیر ناترازی بر امکان تامین برق مورد تقاضا را به حداقل برساند.

وی افزود: در سال جاری که در واقع دومین سال مدیریت مصرف برق در دولت سیزدهم بود، وزارت نیرو موفق شد برق همه بخش‌ها اعم از خانگی، عمومی، تجاری، اداری و صنایع کوچک را بدون هیچ‌گونه محدودیتی تامین کند و تامین برق صنایع بزرگ نیز به واسطه تعامل میان وزارت نیرو و صمت با بهترین شکل ممکن نسبت به سال‌های گذشته انجام شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس آمار و ارقام موجود میزان رشد تامین برق صنایع تا این لحظه نسبت به سال قبل ۸.۱۵ درصد افزایش داشته است.

۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند

وی بیان کرد: در سال جاری به واسطه اجرای طرح پاداش سراسری صرفه‌جویی در مصرف برق، ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان بخش خانگی پرداخت شد و ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند.

سخنگوی صنعت برق کشور همچنین با اشاره به همراهی مطلوب مشترکان بخش خانگی با صنعت برق در فصل گرم سال جاری اضافه کرد: به واسطه همراهی مشترکان بخش خانگی با صنعت برق و صرفه جویی آن‌ها و نیز مدیریت مطلوب مصرف در تابستان سال جاری شاهد این بودیم که برای اولین بار میزان مصرف برق بخش صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت.

وی در همین رابطه افزود: همواره و در سال گذشته میزان مصرف برق صنایع در فصل تابستان به میزان ۸۰ درصد مصرف برق بخش خانگی بود، اما امسال شرایط تغییر کرد و میزان مصرف برق صنایع نسبت به بخش خانگی افزایش یافت.

رجبی مشهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان مصرف برق کشور در اوج بار سال جاری به رقم ۷۳هزارو ۴۶۳ مگاوات رسید که چیزی حدود ۴۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف برق کشور در اوج بار سال گذشته بیشتر بود و با این وجود تامین برق بخش‌های مختلف بدون هیچ مشکلی انجام شد.

وی ادامه داد: در سال جاری و به واسطه تداوم افزایش دما در نقاط مختلف کشور که بیش از ۳۵ روز بود شاهد شکستن مکرر میزان مصرف برق کشور تا ۳۶ مرتبه بودیم و این در حالی است که سال گذشته تنها ۱۷ بار رکورد مصرف برق کشور شکست.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در تابستان سال جاری و در سایه همراهی خوب بخش اداری با صنعت برق در این بخش چیزی حدود ۸۵۰ مگاوات صرفه جویی رقم خورد که ۳۰ درصد آن در ساعات اداری و ۶۰ درصد آن نیز در ساعات غیر اداری اتفاق افتاد و معادل احداث یک نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی بود.

وی در همین باره گفت: در بخش اداری همچنین توانستیم با وارد مدار کردن ۲۵۶ مگاوات مولد تامین برق، بخشی از نیاز مصرف برق این بخش را از طریق مولد‌ها تامین کنیم.

رجبی مشهدی تصریح کرد: امسال سال گرمی را پشت سر گذاشتیم که دبیر کل سازمان ملل متحد و بسیاری از متخصصان داخلی و خارجی نیز به آن اشاره کردند و مدعی شدند که این میزان افزایش دما در هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به گرمای شدید هوا در تابستان سال جاری بیان کرد: در ایران نیز به واسطه افزایش دمای جهانی و نیز استقرار گنبد حرارتی در منطقه غرب آسیا شاهد ۱.۵ تا ۲ درجه افزایش دما نسبت به میانگین بلند‌مدت بودیم که به ازای هر یک درجه ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق کشور اضافه کرد.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: در تابستان سال جاری متاثر از افزایش شدید دما ۳۲ هزار مگاوات برق برای تامین برق مورد نیاز سیستم‌های سرمایشی مورد استفاده قرار گرفت که توسط ۱۰ میلیون کولر گازی، ۲۰ میلیون کولر آبی و دیگر تجهیزات خنک کننده استفاده شد.

وی در ادامه گفت: در شهریور امسال و ناشی از گرمای شدید هوا رشد تقاضای مصرف برق به ۸.۳ درصد رسید و در مجموع از ابتدای خرداد تا کنون شاهد رشد ۶.۳ درصدی تقاضای برق بودیم. این در حالی است که در سال قبل میزان رشد برق ۳.۲ درصد بود و این یعنی میزان رشد تقاضای مصرف برق امسال دو برابر سال گذشته بود.

رجبی مشهدی اظهار داشت: در دو سال گذشته وزارت نیرو موفق شده است به میزان ۷۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند که عمده این رقم از طریق احداث نیروگاه‌های جدید حرارتی ایجاد شده و میزان ۱۵۶۳ مگاوات آن نیز از طریق ارتقای ظرفیت نیروگاه‌ها تامین شد.

کدخبر: 929636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟