ایران ارزان‌ ترین و ترکیه گران‌ ترین بنزین را دارد

به گزارش رکنا، قیمت بنزین در کشورهای مختلف بسته به متغیرهای گوناگون متفاوت است. طبق آخرین آمار ارائه شده از قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران، کشور ایران ارزان‌ ترین و ترکیه گران‌ ترین بنزین را عرضه می کنند.

ایران تنها کشوری در دنیا است که قیمت بنزین در آن دو نرخی است. در ایران قیمت بنزین سهمیه‌ ای لیتری 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری 3 هزار تومان است.

این در حالی است که پایین ترین نرخ قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران لیتری 17 هزار تومان در کشور قطر است و بالاترین آن لیتری 60 هزار و 500 تومان است در کشور ترکیه است.

قابل ذکر است که در این کشورها میزان دستمزد کارگران بالا و نرخ تورم پایین است و برهمان اساس نیز قیمت بنزین گرانتر است.

قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران

ترکمنستان ۲۱۵۰۰ تومان

افغانستان  ۵۰۴۰۰ تومان

پاکستان     ۵۰۰۰۰ تومان

عمان         ۳۱۰۰۰ تومان

امارات       ۴۰۳۰۰ تومان

عربستان     ۳۱۰۰۰ تومان

کویت         ۱۷۰۰۰ تومان

عراق          ۲۸۵۰۰ تومان

ترکیه          ۶۰۵۰۰ تومان

ارمنستان    ۳۸۵۰۰ تومان

آذربایجان    ۲۹۵۰۰ تومان

تاریخچه افزایش قیمت بنزین در کشور

گفتنی است قیمت هر لیتر بنزین در سال 1357 یک تومان بود که در سال 1359 به 3 تومان افزایش یافت. این نرخ بنزین به مدت یک دهه یعنی تا سال 1369 ثابت بود و در سال 1369 به 5 تومان رسید.

سال 1374 قیمت هر لیتر بنزین دو برابر شد و به 10 تومان افزایش پیدا کرد و پس از آن قیمت بنزین به صورت سالانه و تدریجی افزایش یافت تا اینکه در سال 1383 به 80 تومان رسید.

در سال 1386 برای اولین بار سهمیه بندی سوخت در کشور آغاز شد و قیمت بنزین به 100 تومان رسید. سپس در سال 1389 که با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ ها همراه بود، قیمت بنزین سهمیه‌ ای به 400 و بنزین آزاد به 700 تومان رسید و تا 1393 این قیمت‌ ها ثابت ماند تا اینکه در سال 1393 مجددا افزایش پیدا کردند.

در نهایت سال 1393 بنزین سهمیه‌ ای با قیمت 700 و بنزین آزاد با قیمت 1000 تومان عرضه شد که یک سال بعد با اجرای تک نرخی شدن، قیمت بنزین به 1000 تومان رسید و آخرین مرحله افزایش قیمت بنزین نیز در آبان‌ ماه 1399 اتفاق افتاد.

میزان دستمزد و رشد اقتصادی در کشورهای همسایه

وقتی بحث قیمت بنزین در دیگر کشورها و ارزانی آن در ایران به میان می آید، نباید نرخ تورم و میزان دستمزد کارگران را فراموش کرد.

بر اساس آخرین آمار میزان دستمزد در کشورهای همسایه ایران، قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار دارد. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار)، امارات حداقل ۱۵۰۰ درهم امارات (۴۰۸ دلار)، عربستان حداقل ۱۶۰۰ ریال سعودی (۴۲۶ دلار) و کویت حداقل  ۱۰۰ دینار کویت (۳۲۷ دلار) را ثبت کرده است. ترکیه نیز با اینکه در سال جاری با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم کرده و حداقل دستمزد آن ۸۰۰۰ لیر ترکیه (۴۲۵ دلار) اعلام شده است.

میزان افزایش حقوق

اما وضعیت ایران بسیار بد است. در ایران نرخ دستمزد، ۷۳ میلیون ریال (۱۴۶ دلار) گزارش شده است. این رقم در مقایسه با دیگر کشورها با اختلاف فاحشی پایین است که دلیل آن کم‌ ارزش‌ بودن ریال، رشد اقتصادی اندک و افزایش نرخ تورم است.

اگر در سال پایه 1390، مقدار حقوق 100 واحد بوده در سال 1401 به عدد 475 واحد رسیده است. حال بر مبنای نرخ تورم، اگر در سال پایه 1390 قیمت  کالا و خدمات 100 واحد بوده، در سال 1401 به عدد 1567 واحد رسیده است. یعنی حدود 302 درصد سفره حقوق بگیران و بازنشستگان طی سال های گذشته کوچکتر شده است.

سعید تاجیک، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تازگی گفته است طی ۵۰ سال گذشته، اقتصاد ایران۱۴ برابر و اقتصاد قطر ۲۹۸ برابر، عمان ۲۳۷ برابر، عراق ۵۱ برابر و ترکیه ۳۵ برابر شده است.

این موضوع به ما می گوید اگرچه قیمت بنزین ایران، ارزان ترین قیمت بنزین میان کشورهای همسایه است اما از نظر میزان دستمزد، رشد اقتصادی و نرخ تورم وضعیت مناسبی ندارد.

کدخبر: 947598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟