مترو پرند با پیشرفت 30 درصدی تحویل دولت سیزدهم شد

به گزارش رکنا، علیرضا جعفری یادآور شد: مصوبه احداث پروژه مترو پرند مربوط به 89 است و کارهای اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال 1390 آغاز شد و تا 1392 ادامه یافت. از سال 92 تا 1400 به بعد کار، عملا تعطیل شد و پروژه در 1400 با پیشرفت فیزیکی 30درصد تحویل دولت سیزدهم شد.

وی ادامه داد: از سال 1400 با توجه به سیاست و برنامه‌هایی که در دستور کار دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی در دستور کار قرار گرفت تکمیل این پروژه سرعت گرفت.

وی بیان کرد: این پروژه با اعتبار 750 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و 200 میلیاردتومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تکمیل شد. با توجه به آنکه این خط، ادامه مترو تهران است تجهیزات الکترونیکی و واگن‌های آن نیز توسط شهرداری تهران تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  اضافه کرد: قطار حومه‌ای پرند به طول 18 کیلومتر از شهر آفتاب به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) و از آن فرودگاه به شهر جدید پرند ادامه پیدا می‌کند.

جعفری یکی از موضوعاتی که در شهرهای جدید در کنار احداث واحدهای مسکونی دنبال می‌شود را ارتقای کیفیت خدمات در شهرهای جدید و تسهیل و تسریع در حمل و نقل عنوان و تصریح کرد: با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل و نقلی در شهرهای جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهرهای جدید بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین تسریع و تسهیل در حمل و نقل شهرهای جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاستگذاری‌ شهرهای جدید است که در این بین، تکمیل خطوط قطارهای حومه ای در شهرهای جدید با هدف ارتباط با کلانشهرها و سایر شهرها در برنامه است.

جعفری در خصوص  مهم‌ترین خطوط ریلی در شهرهای جدید گفت: 5 خط قطارهای حومه ای از جمله مسیر تهران-هشتگرد به طول 25.8 کیلومتر که در دی ماه سال 98 به بهره‌برداری رسید، متروی تهران-پرند به طول 19 کیلومتر که  آماده بهره‌برداری  تا پایان این هفته است و متروی مشهد-گلبهار به طول 40 کیلومتر و با پیشرفت 45 درصد، متروی اصفهان-بهارستان به طول 15 کیلومتر و با پیشرفت 52 درصد، اصفهان-فولادشهر و اصفهان-مجلسی از جمله خطوط مهم قطارهای حومه ای در شهر های جدید به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: طراحی قطار حومه‌ای تهران-پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه 777 در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده تا احداث این خط ریلی با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود.

کدخبر: 949966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟