پرهای شاهین سایپا با بارش تگرگ ریخت / بدنه این خودرو از حلبی است؟

به گزارش رکنا، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد بارش تگرگ باعث خرابی بدنه، سقف و کاپوت یک خودروی شاهین سایپا شده است. موضوعی که نه تنها به طور قطع از قیمت خودرو کاسته می شود بلکه قابل تعمیر و صافکاری مناسب نیست و احتمالا باید قطعات بدنه خودرو به طور کلی تعویض شوند.

وضعیت نازک شدن ورق بدنه خودروها از سال های قبل هم بدتر شده است. اگرچه تولیدات داخلی در سال های گذشته مطابق با استانداردهای جهانی نبوده اما حداقل کیفیت محصولاتی چون پراید و پژو و سمند به شکلی نبوده است که با بارش یک تگرگ دچار فرورفتگی شود. آنچه مشخص است هم اکنون خودروسازان کیفیت را فدای کمیت کرده و به این شایعه که اخیراً رواج پیدا کرده و بدنه اغلب خودروهای داخلی از حلبی ساخته می شوند، قوت می دهند.

مساله دیگر این است که مگر استاندارهای 85 گانه یکی از شروط اصلی تولید خودرو در داخل ایران نیست؟ مگر به بهانه همین شرط برخی خودروسازان خط تولید برخی محصولات خود مثل پژو پارس را متوقف نکرده و متقاضیان را مجبور به طرح تبدیل با قیمت بالاتر و یا انصراف نمی کنند؟ پس چگونه است که خودروهایی مانند تارا، شاهین و ... بدون وجود ابتدایی ترین استانداردها تولید و با بالاترین قیمت به فروش می رسند؟

پیش از این نیز ویدئوهایی مبنی بر بی کیفیتی خودروهای داخلی که به طور مستقیم با جان و امنیت مردم سروکار دارند، منتشر شده است که در گزارش رکنا «ایران خودرو و سایپا با جان و مال مردم بازی می کنند / تولید ملی یا توهین ملی!» به تفصیل به آن پرداخته ایم.

ضعف مدیریت، ممنوعیت واردات، عدم تست تصادف در داخل، دور زدن قوانین و استانداردهای سازمان ملی استاندارد و کم کاری بازرسان کنترل کیفیت در شرکت های خودروسازی، انحصار در صنعت خودروسازی و قطعه سازی، کم فروشی قطعه سازان، نبود متولی و ناظر مشخص در صنعت خودرو، دولتی و سیاسی بودن صنعت خودرو، فرسودگی خطوط تولید، پایین بودن کیفیت و امنیت محصولات و عدم ارتقای سطح خدمات فروش و خدمات پس از فروش از جمله مشکلاتی است که شرکت های به ظاهر خودروساز را در پایین ترین رده جهانی قرار داده است و این در حالی است که همین محصولات بی کیفیت با بالاترین قیمت به دست مردم می رسند.

اما مساله مهم این است که علیرغم هشدارها و توصیه ها همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و کیفیت محصولات نه تنها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم شده است و هیچ اراده ای برای تغییر وجود ندارد و مردم مستاصل بین انتخاب های بد و بدتر مانده اند.

علیرغم انتقادهای رهبر انقلاب اسلامی، رئیس پلیس راهور، نمایندگان مجلس و کارشناسان و همچنین افزایش آمار تصادفات و خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای تولید داخل و آلودگی هوا به دلیل بی کیفیتی خودروها اما همچنان مافیای خودرو تنها به کمیت می اندیشند و مردم آخرین اولویت این صنعت محسوب می شوند.

اخیرا نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با 116 میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: اگر خودروها با استاندارد بین‌ المللی در کشور تولید می‌ شد، مصرف بنزین در کشور 60 میلیون لیتر در روز بود و می‌ توانستیم 50 میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.

بنابراین در این شرایط خودروسازان نه تنها به توصیه ها و هشدارها توجه نمی کنند بلکه به اسم حمایت از تولید داخل بیشترین استفاده را از منابع مالی، ارزی و طبیعی کشور که متعلق به مردم است، می برند و به حقوق مردم بی اعتنایی کرده و سرمایه های کشور را هدر می دهند.

کدخبر: 962153 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟