قیمت نان یارانه ای در آباده گرانتر از نان نیمه آزاد است!

پس از ابلاغ بخشنامه قیمت گذاری نان در دولت قبل که بر اساس آن استانداران مسئول قیمت گذاری نان شدند، استانها شروع به تعیین قیمت جدید نان کردند.

همزمان وزیر اقتصاد با جدیت تمام به دنبال هدفمندی یارانه نان بود به طوریکه در جمع خبرنگاران اعلام کرد با نصب نرم افزار جدید بر روی دستگاه های پوز نانوایی ها دیگر می توانیم بفهمیم که هر شماره ملی چقدر نان مصرف کرده است.

با اجرا این طرح عملا پول نقد از جریان خرید نان حذف شد و همین امر سبب مشکلاتی برای برخی شهروندان و حتی اتباع خارجی که کارت بانکی نداشتند شد.

پس از گذشت یکسال از این طرح، انتشار فیلمهایی در فضای مجازی و خبرهای احتکار نان مشخص شد که این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه های دیگر چیزی به جز هزینه برای بیت المال نداشته است و در نهایت مشخص نشد که این پروسه چه فایده ای برای کشور داشته است.

حالا این سیستم اینترنتی و بانکی باعث مشکلاتی برای استانهایی که قیمت را افزایش داده اند شده است. شهرستان آباده در استان فارس یکی از همین شهرها است که با وجود دستور استاندار برای افزایش قیمت هنوز 4 ماه است که قیمت نان در نانوایی های درجه 2 تغییری نکرده و هر پخت آنها معادل ضرر میلیونی است.

قیمت نان یارانه ای نوع دو ارزان تر اما نرخ آرد گران تر!

احمد ایزدی رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان آباده چند روز پیش به غلات نیوز گفت: قیمت نان یارانه ای نوع یک در استان فارس و شهرستان آباده طی مدت 6 ماه گذشته اصلاح شده اما از آخرین قیمت گذاری نان یارانه ای نوع دو، مدت 4 سال است که می گذرد و نانوایان ما متضرر شده اند.

وی در ادامه اظهارکرد، طبق اعلام اداره کل غله استان فارس برای آزادسازی آرد، در کنار فعالیت برخی واحدهای نانوایی با آرد کاملا آزاد، تعداد 14 واحد نانوایی در شهرستان آباده تبدیل به یارانه ای نوع دو شدند.

ایزدی گفت: قیمت نان یارانه ای نوع یک در مدت 6 ماه گذشته اصلاح شده اما از آخرین قیمت گذاری نان یارانه ای نوع دو در استان فارس و شهرستان آباده مدت 4 سال است که می گذرد.

وی افزود: در حال حاضر نرخ نان یارانه ای نوع یک علی رغم اینکه قیمت آردشان ارزان تر است هزارو 100 تومان است اما مبلغ نان یارانه ای نوع 2، هزار تومان است علاوه براین، کمک هزینه پرداختی از سوی دولت برای نانوایان نوع یک 40 درصد محاسبه می شود اما برای نانوایان یارانه ای نوع دو این کمک هزینه به 23 الی 24 درصد می رسد!

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان آباده درپایان گفت: همه هزینه های تولید ، قیمت آرد و کرایه حمل در بخش یارانه ای نوع دو بالاتر از نانوایان نوع یک است و اکنون نانوایان ما متضرر شده اند. از مسئولین خواستاریم هرچه سریع تر به این مسئله رسیدگی کنند.

عسکری زاده رییس شورای آرد و نان استان فارس در گفتگو با خبرنگار رکنا در خصوص علت تاخیر در اعمال افزایش نان گفت: قیمت نان در شورای اقتصادی استانداری مشخص می شود و برای این شهرستان نیز قیمت محاسبه شده است اما مشکل در تنظیمات نرم افزاری و تهران است.

وی ادامه داد: قیمت جدید هنوز در نرم افزار نانینو ثبت نشده است و علی رغم اینکه مسئولان استان بارها با تهران و بانک سپه مکاتبه داشته اند اما هیچ تغییری رخ نداده است و بر همین  اساس امروز عصر در استانداری جلسه نان تشکیل خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: تمام مسئولان استانی و معاونت اقتصادی به دنبال حل مشکلات نانوایان هستند تا خدای نکرده در جریان تامین نان شهرستان آباده خللی ایجاد نشود.

کدخبر: 962650 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟