بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است

به گزارش رکنا، صفدر نیازی شهرکی در حاشیه افتتاح واحد  امور خاک کشاورزی مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان اظهار داشت: دی ماه سال جاری آیین نامه حفاظت از خاک در 31 ماده ابلاغ شد.

وی در ادامه  افزود: اصلاح و بازسازی خاک های شور قلیا و یا شور و قلیا ،مطالعات خاک شناسی ، توقف ورود آلودگی به خاک، شناسایی و بازسازی خاک های تخریب یافته ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و کشاورزی و ... از مواد این آیین نامه است.

وی ادامه داد و گفت: در سال 1402 ، 35 میلیارد تومان ردیف بودجه ای برای مطالعات خاک در نظر گرفته شد که تاکنون فقط 5 میلیارد تومان آن اعطا شده است.

نیازی شهرکی با بیان اینکه طی دیداری با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حدود 8 میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب و خاک خوزستان تخصیص داده شد اظهار داشت: برای سال 1403 نیز برنامه ریزی ها جهت اختصاص 200 تا 300 میلیارد تومان اعتبارات ملی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد وگفت: بخش کشاورزی با مصرف 80 درصد آب ، بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است و تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده آب کمتری در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد.

نیازی شهرکی با بیان اینکه در 2 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشور  آبیاری تحت فشار اجرا شده گفت:  آبگیری هوشمند آخرین تکنولوژی کشور است که در این روش با استفاده از سنجنده ها جنس خاک، میزان آب ، دمای هوا و ... مشخص شده و بر اساس آن آبگیری گیاه صورت می گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود:  روش آبگیری هوشمند در 27 پایلوت با همکاری 17 شرکت دانش بنیان در حال انجام است .  

نیازی شهرکی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه توجه خوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته به طوریکه برای  200 هزار هکتار آبیاری تحت فشار، 150 هزار هکتار آبیاری زیر سطحی، 180 هزار هکتار شبکه های آبیاری برنامه ریزی شده است.

وی افزود: در حال حاضر 800 هزار هکتار شبکه های آبیاری در سطح کشور وجود دارد که شامل پوشش انتقال آب با لوله، قنوات، حفاظت خاک و موارد دیگر است.

 

کدخبر: 969029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟