متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد / نرخ تورم مسکن به 82.8 درصد رسید

به گزارش رکنا، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران ، در دی ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٦,٥ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٥٧.٥ درصد) ١١ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت (فروردین ١٤٠٠=١٠٠)

در دی ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٢٨٠,٤ رسیده است که نسبت به ماه قبل (٢٧٤.٤)، ٢.٢ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در دی ماه ١٤٠٢ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٢,٢ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٢.٩- درصد)، ٥.١ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در دی ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٦,٥ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٥٧.٥ درصد) ١١ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٤٠٢ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٨٢,٨ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(٨٥.٧ درصد)، ٢.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

متوسط قیمت آپارتمان­های مسکونی شهر تهران به تفکیک منطقه

در دی ماه ١٤٠٢ متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان­‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به ٨٠٦١٠٧ و ٧٧٠٤١٧ هزار ریال رسیده است. در این ماه منطقه ١ با متوسط وزنی قیمت ١٦٦٣٩٢٨ هزار ریال بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ٤٢٣٤٩٢ هزار ریال کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌­اند.

توضیح: شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است.

شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت‌ها را بهتر نشان می‌دهد. زیرا مشخصات و کیفیت واحدهای فروش رفته در دوره‌های مختلف در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نمی‌باشد. به عنوان مثال، تعداد واحدهای فروش رفته نوساز در یک دوره امکان دارد بسیار بیشتر از دوره قبل باشد که در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی با یکدیگر قابل مقایسه نخواهند بود.

شاخص قیمت محاسبه شده به روش هدانیک این مشکل را برطرف می‌کند و اثر تغییرات کیفیت در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد، بنابراین با وجود این‌که متوسط قیمت آپارتمان های مسکونی نسبت به شاخص قیمت برای عامه جامعه ملموس‌تر است با این حال به دلیل حذف تغییرات کیفیت در محاسبه شاخص قیمت به روش هدانیک؛ تغییرات قیمت در این روش بسیار دقیق‌تر از تغییرات قیمت در روش متوسط قیمت است.

در این گزارش در کنار شاخص قیمت، متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز آورده شده است. پیشنهاد می‌شود برای آگاهی از درصد تغییرات قیمت آپارتمان‌های مسکونی، از شاخص قیمت و برای آگاهی از سطح قیمت‌ها از میانگین قیمت استفاده شود.

شاخص و متوسط قیمت نهاده‌ های ساختمانی شهر تهران فصل پاییز ١٤٠٢ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠)

در فصل پاییز ١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ٤١,٢ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٧.٣ درصد) ٦.١ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص کل

در فصل پاییز١٤٠٢ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران ٢٢٠٣,٩ می‌باشد که نسبت به فصل قبل ٠.٣ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤١.٢ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ٤٥.٣ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم فصلی

در فصل پاییز١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل قبل(تورم فصلی) ٠,٣ درصد می‌باشد، که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١.٩درصد) ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

در این فصل، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی با ٣,٩ درصد مربوط به گروه اجرایی « موزاییک، کاشی، سرامیک» می­باشد، این در حالیست که گروه اجرایی « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده » با ٤.٨ درصد کاهش نسبت به دوره قبل مواجه شده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در فصل پاییز ١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ٤١,٢ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٧.٣ درصد) ٦.١ واحد درصد کاهش داشته است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه با ٧٢,٦ درصد مربوط به گروه اجرایی « یراق آلات درب و پنجره» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ٢٩.٦ درصد مربوط به گروه اجرایی « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده » می­باشد.

افزایش تورم سالانه

در فصل پاییز ١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ٤٥,٣ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٣.٥ درصد) ١.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه با ٧٠,٧ درصد مربوط به گروه اجرایی« یراق آلات درب و پنجره » و کمترین تورم با ٣٤.٨ درصد مربوط به گروه « سنگ» بوده است.

شاخص قیمت و تورم نهاده‌ های ساختمان‌ های مسکونی شهر تهران، به تفکیک گروه‌ های اجرایی (پاییز ١٤٠٢)

 گروه سیمان، بتن، شن و ماسه: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢٥٧٨,٤ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٢.٦ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٧.١ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل  ( تورم سالانه)  ٤٢.٢ درصد افزایش داشته است.

گروه گچ و گچ کاری: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢١٦٥,٣ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٢.٠ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٠.٧ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٤٠.٣ درصد افزایش داشته است.

گروه انواع بلوک، سفال و آجر: در این فصل عدد شاخص قیمت به ١٩٤٧,٣ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٣.٠ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٠.٠ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ( تورم سالانه) ٣٧.٤ درصد افزایش داشته است.

گروه موزاییک،کاشی و سرامیک: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢٠٨٤,٤ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٣.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٠.٨ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ( تورم سالانه) ٣٨.٠ درصد افزایش داشته است.

گروه سنگ: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢١٤٠,١ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٠.٦ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠.١ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه)             ٣٤.٨ درصد افزایش داشته است.

گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢١١١,١ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٤.٨ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٩.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٥١.٦ درصد افزایش داشته است.

گروه چوب: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢٧٤٩,٨ رسیده است که نسبت به فصل قبل هیچ تغییری نداشته است. و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩.٢ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٤٢.١ درصد افزایش داشته است.

گروه ایزو گام،قیرگونی و آسفالت: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢٨٨٥,٥ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٢.٤ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٦.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ( تورم سالانه) ٥١.٣ درصد افزایش داشته است.

گروه شیر آلات بهداشتی: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٢٨٩١,٣ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١.١ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٥٨.٠ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٥٥.٤ درصد افزایش داشته است.

گروه تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٣٢٩١,٠ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٠.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٦.٥ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٥١.٨ درصد افزایش داشته است.

گروه یراق آلات درب و پنجره: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٣٢٢٦,٠ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١.٨ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ( تورم سالانه) ٧٠.٧ درصد افزایش داشته است.

گروه نقاشی ساختمان: در این فصل عدد شاخص قیمت به ٣٠٠٨,٩ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٣.٢ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٢.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٣٦.٣ درصد افزایش داشته است.

گروه تأسیسات برقی: در این فصل عدد شاخص به ٣٥٩٨,٠ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٠.١ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٤٦.٧ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٦٠.١ درصد افزایش داشته است.

گروه شیشه: در این فصل عدد شاخص به ٢٨٠٩,٧ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٤٨.١ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٥٨.٦ درصد افزایش داشته است.

گروه خدمات: در این فصل عدد شاخص به ١٣٩١,٧ رسیده است که نسبت به فصل ٠.٧ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٣٥.٥ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل( تورم سالانه) ٤١.٠ درصد افزایش داشته است.

خلاصه نتایج متوسط قیمت آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی پاییز 1402

طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ١٣٦٥ به‌صورت شش‌ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود. از تابستان ١٤٠٠ این طرح بصورت فصلی اجرا می­شود. دراین آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت، جمع‌آوری می‌شود.

خلاصه آمارهای مربوط به برخی اقلام منتخب در پاییز سال ١٤٠٢ به‌صورت زیر می­باشد:

متوسط قیمت برخی اقلام مصالح ساختمانی -پاییز 1402

متوسط قیمت نهاده های ساختمانی

نتایج تفصیلی این طرح به زودی در درگاه ملی آمار به آدرس www.amar.org.ir  در بخش داده ها و اطلاعات آماری / شاخص های قیمت/ شاخص قیمت نهاده های ساختمانهای مسکونی/ نشریات، قرار خواهد گرفت.

اطلاعات تفصیلی گزارش تورم مسکن در تهران را از فایل زیر دانلود کنید.

کدخبر: 971731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟