وضعیت بازار پوشاک مناسب نیست / قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد

به گزارش رکنا، مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با رکنا ابتدا درخصوص وضعیت بازار پوشاک کشور گفت: وضعیت بازار پوشاک کشور، وضعیت خوبی نیست و یکی از بدترین سال هایی است که در چند سال گذشته داشته ایم.

قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد

نامی درخصوص دلایل ایجاد این وضعیت گفت: بزرگترین دلیل این وضعیت بحث قدرت خرید مردم و تورم شدید و بی سابقه ای است که در تاریخ کشور اتفاق افتاده است. اگر از تورم واقعی که مصرف کننده احساس می کند صرفه نظر کنیم، تورم رسمی در چند سال اخیر بالای 40 درصد است. این درحالی است که درآمدهای عمده مردم به این اندازه افزایش پیدا نکرد. در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و مردم تا آنجا که توان داشته باشند و باتوجه به تورم شدیدی که در حوزه خوراکی ها و مسکن در چند سال اخیر بوجود آمده است، مجبور هستند که بیشتر هزینه های خود را به سبد خانوار اختصاص دهند تا بتوانند زندگی کنند و قدرت خرید مردم به موارد دیگر مثل پوشاک نمی رسد.

وضعیت بازار پوشاک مناسب نیست

مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران

نامی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بازار، وضعیت مناسبی نیست. از سوی دیگر بازار شب عید را پیش رو داریم که به صورت سنتی همیشه بهترین بازار بوده است اما از طرفی به صورت سنتی در ایام ماه رمضان شرکت ها و تولیدکنندگان با افت فروش مواجه می شوند. بنابراین امیدواریم این مسئله باعث کاهش خرید شب عید نشود، زیرا صنف پوشاک صدمه شدیدتری می بیند.

وی با بیان اینکه این وضعیت شامل فروش آنلاین، اینترنتی و آنلاین شاپ ها هم می شود، گفت: بازار پوشاک بسته به دهک های جامعه با کاهش فروش و خرید مواجه شده است و در برخی دهک ها به دلیل وضعیت درآمدی که دارند، تاثیر زیادی نداشته است، اما در دهک های مربوط به قشر متوسط رو به پایین اثرگذار بوده است. قشر متوسط در حال حاضر از بین رفته و به دهک های پایین اضافه شده است و قدرت خرید این بخش که جمعیت بیشتری را در برمی گیرد، کاهش پیدا کرده است.

آسیب واردات پوشاک قاچاق استوک و تاناکورایی به بازار پوشاک

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درخصوص تاثیر قاچاق در بازار پوشاک ایران گفت: در حال حاضر قاچاقی که رواج پیدا کرده و زیاد شده است، کالاهای استوک و تاناکورایی است که خیلی آزادانه هم به صورت مجازی و هم حقیقی در فروشگاه ها به فروش می رسد و از آنجایی که قیمت بسیار پایینی دارد و بسیار ارزان و کیلویی در خارج کشور خریداری و وارد ایران می شود، بعضا کیفیت مناسبی ندارد و از مد روز عقب است، اما باتوجه به سود سرشاری که دارد و ده ها برابر قیمت خرید به مردم می فروشند و این امکان را دارند که در عین حال با قیمت پایین تری در داخل بفروشند، بر روی کالاهایی که تولیدکنندگان در کشور به روز تولید و عرضه می کنند اثر می گذارد. آنچه به بازار پوشاک آسیب می زند، ورود غیرقانونی و قاچاق پوشاک به خصوص کالاهایی که به صورت استوک وارد کشور می شود است.

تامین قطعات و ماشین آلات از طریق واسطه ها / برای تامین ارز و تهیه مواد اولیه مشکل داریم

نامی در این خصوص افزود: در تمام زنجیره صنعت پوشاک بحث تحریم ها وجود دارد. مشکلاتی که در تمام این زنجیره وجود دارد شامل: تهیه مواد اولیه، بحث دور زدن تحریم ها، مشکل تبادلات مالی، تامین قطعات و ماشین آلات است.

برخی از شرکت های خارجی با شرکت های ایرانی کار نمی کنند و شرکت های ایرانی مجبور هستند از طریق واسطه ها قطعات و ماشین آلات را خریداری کنند و این مشکلات هزینه های تامین را سخت می کند. در برهه های مختلف شرکت ها برای تامین ارز و تهیه مواد اولیه در صف های طولانی قرار می گیرند که باعث می شود هزینه های سرمایه گذاری و خرید مواد اولیه باتوجه به تورم و بهره ای که در کشور وجود دارد، به شدت افزایش پیدا کند.

مصاحبه کامل رکنا با مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران را در اینجا بخوانید.

کدخبر: 975920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟