2 میلیارد متر مکعب آب بارش‌ های اخیر سیستان و بلوچستان هدر رفت

به گزارش رکنا، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد بحران جنوب استان سیستان و بلوچستان گفته است: در پی بارندگی‌ های اخیر و خسارت‌ های سنگین نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب آب را در منطقه سیستان و بلوچستان از دست داده ایم.

این درحالی است که مردم این منطقه از کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی رنج می برند و هدر رفت آب به میزان 2 میلیارد متر مکعب بسیار فاجعه است و حاکی از عملکرد غلط مسئولین در مدیریت منابع آب کشور است.

گفتنی است، در 169 روز ابتدایی سال آبی جاری در مجموع 12 میلیارد و 570 میلیون متر مکعب آب وارد سدهای ایران شده است که نسبت به ورودی 15 میلیارد و 130 میلیون متر مکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهش 17 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌ محیطی، 11 میلیارد و 140 میلیون متر مکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 9 میلیارد و 700 میلیون متر مکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، 15 ‌درصد افزایش نشان می‌ دهد.

درحال حاضر با وجود 23 میلیارد و 130 میلیون متر مکعب آب ذخیره‌ شده در سدهای کشور، 47 ‌درصد ظرفیت مخازن سدها پر و 53 ‌درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 24 میلیارد و 540 میلیون متر مکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌‌‌ دهنده کاهش 6 درصدی در این بخش است.

14 سد مهم کشور ذخایر آبی زیر 20 ‌درصد دارند و به‌‌‌ عبارتی بیش از 80 درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است.

در 19 سد کشور نیز ذخایر آبی نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌‌‌ بارش بوده، بین 25 تا 91 درصد کاهش داشته است.

کدخبر: 979756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟