آزادراه منجیل-رودبار بازار کار لوشان، منجیل و رستم آباد را تخته کرد و این شهرها را از رونق انداخت!

به گزارش رکنا، این هفته قطعه هشت و دو دهم کیلومتری منجیل به رودبار آزاد راه قزوین ـ رشت افتتاح شده است. مسیری که رسانه‌های هوادار دولت اصرار دارند دولت یک ابرپروژه ملی را بهره برداری کرده  و قرار بوده «سید ابراهیم رییسی» آن را افتتاح کند. اما تنها «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و  «محسن منصوری» معاون اجرایی در مراسم افتتاح آن شرکت کرده‌اند.

 حالا انتقادها از عدم راه‌اندازی مسیر برگشت میان رودبار ـ منجیل بالا گرفته و بذرپاش دلیل آن را ملاحظات اجتماعی و کسب و کار مردم بیان کرده است. البته اعداد و ارقام اعلام شده وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه احداث نیز با ارقام اعلام شده معاونانش یکی نیست و تفاوت‌هایی دارد.

آزادراه قزوین  ـ رشت به طول ۱۳۸ کیلومتر طرح ریزی شده که ۱۳۰ کیلومتر آن در سه فاز تا سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این مسیر پر رفت و آمدترین محور ارتباطی به سوی شمال کشور و گیلان است که نقش ویژه‌ای در حمل و نقل عمومی و جابجایی مسافر دارد.

 بار محصولات کشاورزی صادراتی گمرک آستارا و محموله‌های بندر انزلی از این محدوده می‌گذرد. تعداد زیادی از مسافران نیز ترجیح می‌دهند که از همین مسیر ابتدا به شمال و استان اردبیل مسافرت کنند و در زمان اوج سفر و تعطیلات سال همیشه پرترافیک محسوب می‌شود.

احداث قطعه پرماجرا و بحث مسیر حدودا هشت کیلومتری میان شهرهای منجیل و رودبار که ساخت آن بارها بنا بر دلایل مختلف به تعویق افتاده بود، از سال ۱۳۹۸ در دولت حسن روحانی کلید خورده است. مسیر ورودی به گیلان از منجیل به رودبار (همین قطعه) بالاخره دوشنبه ۲۱ اسفند به بهره برداری رسید تا بنابر پیش بینی‌ها بار ترافیکی را خنثی کند و خودروها زودتر بتوانند وارد گیلان شوند. در عین حال هنوز خبری از ساخت مسیر برگشت خودرویی رودبار به منجیل و محور خروجی نیست.

علاوه بر دشواری راه سازی در مسیر کوهستانی و زلزله خیزی این محدوده، ملاحظات اقتصادی نیز بخشی از ماجرای این آزادراه بوده که چندین شهر از جمله لوشان، منجیل، رودبار و رستم آباد را تحت تاثیر قرار داده است.

این موضوع توسط مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز مورد تأکید قرار گرفته و در این مورد تصریح کرده است: «درخواست مدیران و معتمدین منطقه این بوده که محور برگشت (به سوی قزوین) از داخل شهر باشد که اجابت شده و ما یک محور را باز می‌کنیم. البته در محور برگشت از درون شهر (رودبار) باید اصلاحات ترافیکی انجام دهیم و محور تعریض شود.»

با احداث آزادراه بازار زیتون شهرهای لوشان، منجیل و رستم آباد تخته شده و این شهرها از رونق افتاده‌اند

بذرپاش طول مسیر را هشت و نیم کیلومتر و هزینه انجام شده این پروژه را دو هزار و چهارصد میلیارد تومان و ارزش روز آن را پنج هزار میلیارد تومان بیان کرده است.

در عین حال «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه؛ طول مسیر ساخته شده را هشت کیلومتر و ۲۰۰ متر بیان کرده که دو هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است و ارزش روز آن پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

بزرگنمایی آزادراه منجیل -رودبار

 در این میان موضوعات اختلاف آمار وزیر، عدم احداث مسیر بازگشت و ملاحظات اجتماعی چیزی است که مورد انتقاد عمومی قرار دارد.

عبور مسیر برگشت مسافران از درون شهر رودبار یک نوع رانت محسوب می‌شود و سال‌ها بزرگان این شهر از جمله نماینده اسبق شهرستان بخاطر همین موضوع به تهران رفت و آمد کرده‌اند تا بتوانند بازار شهرشان را حفظ کنند

 اساسی‌ترین انتقاد بزرگنمایی پروژه و پایان آن است. در حالی که هنوز مسیر خروجی از رودبار ماجرای خاص خود را دارد و کار تعریض مسیر درون شهر رودبار به آسانی گفته‌های مقامات دولتی نیست و در فرصت مانده به نوروز بعید به نظر می‌رسد بتوان این مشکل را حل کرد.

موضوع بعدی ملاحظات اجتماعی درباره بازار و واحدهای تجاری است که عمدتا بر پایه خدمات و کسب و کار فروش کالا به مسافر است و ظاهرا بر پایه فروش محصول زیتون و فرآورده‌های آن استوار است. این در حالیست که ساخت این آزاد راه بازار زیتون فروش‌های لوشان، منجیل و رستم آباد را تخته کرده و این شهرها دیرزمانی است که از رونق افتاده‌اند.

آزاد راه کسب وکار منجیل را تعطیل کرد

یک شهروند سرشناس اهل منجیل در مورد تبعات این موضوع برای شهرهای بین راهی می‌گوید: عدم عبور آزاد راه از داخل شهر ما باعث تعطیلی غذاخوری‌ها و مغازه‌ها شده و بسیاری از مشاغل تعطیل و یا مجبور به مهاجرت شده‌اند و بیشتر به قزوین و رشت مهاجرت کردند. ساخت مجتمع‌های بین راهی برای استقرار همین فروشندگان نیز نتوانسته زیان‌های این تغییر وضعیت را جبران کند.

عبور مسیر برگشت مسافران از درون شهر رودبار یک نوع رانت محسوب می‌شود و سال‌ها بزرگان این شهر از جمله نماینده اسبق شهرستان بخاطر همین موضوع به تهران رفت و آمد می کردند تا بتوانند بازار شهرشان را حفظ کنند.

البته یکی از فعالان صنعت زیتون معتقد است: اصلاح ترافیکی و تعریض مسیر درون شهر رودبار حالت موقتی دارد و ناشی از کمبود اعتبار دولت برای اجرای مسیر برگشت است.

وی همچنین افزود: مقدار حداقلی فروش روزانه مغازه‌های رودبار حدودا ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان است. این رقم در مورد مغازه‌های بزرگتر و روزهای شلوغ از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. مردم رودبار از موضوع عدم تعطیلی بازار شهر خوشحال هستند.

این در حالی است که سناریو عبور مسیر برگشت از درون شهر رودبار پیش از این برای شهر منجیل نیز اجرا شد تا تنش ایجاد نشود اما همان زمان به یکباره با اجرای مسیر موقت عملا شهر منجیل از پروژه حذف شده و حتی زمین‌های پادگان تیپ زرهی منجیل را نیز تملک کردند تا موانع برداشته شود. همین اتفاق هم دیر یا زود در مورد رودبار می‌افتد و باید با واقعیت کنار بیاییم.

منبع: مرور

کدخبر: 980609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟