ذخیره آب سدهای کردستان به مرز 69 درصد رسید / موجودی آب سد دوستی 5 درصد است

به گزارش رکنا و طبق اعلام وزارت نیرو ، "آرش آریانژاد" در این خصوص گفت: در سال آبی جاری 350 میلی‌متر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 9 درصد و نسبت به دراز مدت 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های مؤثر و مناسب در حال حاضر 7 سد در استان کردستان سرریز داشته است.

وی افزود: سدهای عباس آباد و سبدلو بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان، زیویه کامیاران، قشلاق و آزاد سنندج از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری سرریز کرده‌اند.

وی در ادامه حجم کلی سدهای استان را در حال حاضر 1 میلیارد و 864 میلیون مترمکعب، اعلام کرد و گفت: ذخیره آب سدهای استان حدود 69 درصد است و این رقم در مدت مشابه سال گذشته 59 درصد بود.

آریانژاد همچنین به پیش بینی‌های انجام شده برای جلوگیری از خسارت احتمالی ناشی از سرریز به اراضی پائین دست این سدها اشاره و اظهار داشت: تیم مطالعاتی این شرکت چندین روز قبل از ورود جبهه‌های بارشی به استان، میزان بارش و ایجاد رواناب‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و حوزه‌های طرح و توسعه و بهره‌برداری بر بازگشایی یا بستن دریچه‌های تخلیه کننده تحتانی اقدام و عملا سرریزهایی که به وجود می‌آید، منجر به بروز خسارت نشده و خوشبختانه تا به امروز هیچگونه گزارش مبنی بر بروز خسارت ناشی از سرریز این هفت سد به این شرکت واصل نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: موجودی آب سد دوستی ۵ درصد است

محمدعلی نعمت‌نژاد در خصوص ۱۶ پروژه تامین آب شرب مشهد در سال جاری اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها ۴هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان است. اگر این اعتبار مصوب و به موقع تامین شود، با اجرای آن‌ها که توسط دو شرکت آب‌منطقه‌ای و آبفای مشهد در حال اجرا است و همچنین همراهی مردم، آب مورد نیاز کلانشهر مشهد در سال جاری تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی مشهد در تابستان سال جاری ۱۳ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برآورد شده است، عنوان کرد: توان تولید آب از منابع موجود برای شهر مشهد بدون در نظر گرفتن ذخیره چهار سد تامین‌کننده آب شرب، ۷۱۵۰ لیتر بر ثانیه است، بنابراین حدود ۶۰۵۰ لیتر بر ثانیه ناترازی داریم.

نعمت‌نژاد بیان کرد: موجودی آب چهار سد دوستی، کارده، طرق و ارداک که تامین‌کننده بخشی از آب شرب مشهد بوده‌اند تا روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲ به ترتیب ۵، ۱۳، ۱۲ و ۱۳ درصد اعلام شده که امیدواریم با افزایش بارندگی حجم ذخیره آبی سدها بهبود پیدا کند. برنامه‌ریزی تامین آب شرب مشهد برای سال جاری در حالت بدبینانه بدون در نظر گرفتن سدها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به میزان بارندگی در استان و شهر مشهد در سال آبی جاری تصریح کرد: پایان سال ۱۴۰۲ در استان ۷۸.۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشت، اما همین میزان بارندگی نسبت به دوره درازمدت ۲۸ ساله که ۱۱۷.۵ میلی‌متر بوده، ۳۲.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در شهر مشهد نیز با وجود افزایش ۱۴۶ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل اما نسبت به بارندگی بلندمدت ۱۱.۷ درصد کاهش بارندگی داریم.

وی افزود: از ابتدای سال آبی تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ در استان ۸۷.۸ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به دوره درازمدت که ۱۳۷.۵ میلی‌متر بوده، ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در شهر مشهد نیز با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، متاسفانه نسبت به متوسط بلندمدت ۲۵ درصد کاهش بارندگی داریم.

نعمت‌نژاد ادامه داد: امیدواریم ورودی آب به مخازن سدها افزایش پیدا کند، اما کارشناسان آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی برای شرایط بدبینانه، برنامه‌هایی را طراحی کرده‌اند و در دست اجرا دارند تا تامین آب شرب کلانشهر مشهد و سایر شهرهای استان با مشکلی مواجه نشود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی، نظارت بر بهره‌برداری از منابع مجاز، جلوگیری از حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیر مجاز، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها به طور جدی در دستور کار شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی و امورهای منابع آب شهرستان‌های استان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص وضعیت منابع آبی استان گفت: بر اساس آمار ۷۴ درصد از پهنه استان خراسان رضوی خشک و ۲۶ درصد دارای اقلیم نیمه خشک است. به دلیل برداشت‌های غیر اصولی از منابع زیرزمینی آب در سنوات گذشته، آسیب‌های جدی به آبخوان‌ها در خراسان رضوی وارد شده و از ۳۷ محدوده مطالعاتی استان، ۳۴ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

نعمت‌نژاد با بیان اینکه بر اساس آمار سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰حجم آب تجدیدپذیر استان ۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون متر مکعب بوده است، عنوان کرد: براساس ورودی و خروجی آبخوان‌ها در همان تاریخ ۹۵۲ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته‌ایم. تعداد چاه‌های آب مجاز فعال در استان ۱۶هزار و ۵۱۹ حلقه بوده که از این تعداد ۱۰هزار و۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی و ۶۵۰۰ حلقه نیز سایر مصارف است.

وی اضافه کرد: تعداد چاه‌های آب غیر مجاز شناسایی شده در استان ۶۵۳۸ حلقه چاه است. از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴هزار و ۹۶۲ حلقه چاه غیر مجاز با حجم برداشت ۳۲۹ میلیون متر مکعب را مسدود کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۱، ۱۳۷۲ حلقه چاه غیر مجاز با برداشت سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب و در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۶۱۵ حلقه چاه غیر مجاز دیگر مسدود شده است که سالانه ۳۲ میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: اضافه برداشت چاه‌های مجاز یک معضل اساسی است. برای کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز تاکنون ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی را که واجد شرایط بوده‌اند به کنتور هوشمند مجهز کرده‌ایم و از طریق سیستم پایش از راه دور که در ساختمان ستاد شرکت آب‌منطقه‌ای و نیز در دو شهرستان تربت جام و تربت حیدریه مستقر شده‌اند، برداشت چاه‌های کشاورزی را کنترل می‌کنیم.

نعمت‌نژاد افزود: این اقدامات در راستای تکالیفی بوده که سند سازگاری با کم‌آبی برعهده شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی قرار داده است. از سال ۱۳۹۰تا سال ۱۴۰۰ در حوزه رودخانه‌ها ۳۳۶۷ هکتار، در سال ۱۴۰۱، ۳۴۱ هکتار و در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۹۷ هکتار رفع تصرف و بازگشایی انجام شده که در مجموع ۱۰ سال گذشته ۳۹۸۶ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها رفع تصرف و بازگشایی شده است.

وی گفت: عبور از پیک مصرف تابستان ۱۴۰۲ کار بزرگ مدیران و کارشناسان دو شرکت آب‌منطقه‌ای و آبفای مشهد بود. با توجه به پیش‌بینی‌ها و برآوردهای کارشناسی در خصوص مشکلات تامین آب شرب مشهد در تابستان ۱۴۰۲، از سال قبل مطالعات و برنامه‌ریزی آغاز و پروژه‌هایی تعریف شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اتصال ۳۰حلقه چاه دستگاه‌های دولتی، کیفی‌سازی چاه‌های آب، حفاری چاه‌های جدید، اجرای مخازن ذخیره آب در مشهد، اجرای خطوط لوله جمع‌آوری آب چاه‌های داخل شهر و طراحی و اجرای سیستم پمپاژ از سطح در سد دوستی با ظرفیت ۳ متر مکعب بر ثانیه از جمله این پروژه‌ها بود که کارشناسان آب‌منطقه‌ای با حرکت جهادی و شبانه‌روزی آن‌ها را اجرا کردند و از پیک مصرف آب در تابستان ۱۴۰۲ عبور کردیم.

نعمت‌نژاد با اشاره به نقش بی‌بدیل تشکل‌های کشاورزی در اجرای پروژه‌های تامین آب تصریح کرد: در حال حاضر با ۳۰ تشکل کشاورزی در استان تفاهم‌نامه امضا کردیم که در اقدامات انجام شده در زمینه بهره‌برداری از چاه‌ها، مصرف برق و سایر مسائل و به ویژه پیوست اجتماعی پروژه‌های تامین آب نقش تشکل‌های کشاورزی پررنگ و موثر بوده است.‌

کدخبر: 986227 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟