گزارشی از زیر زمین تهران، آنجایی که زباله ها جمع می شوند + فیلم
حجم ویدیو: 47.03M | مدت زمان ویدیو: 00:06:23

وقتی شهروندان زباله های تهران را در جوی ها می ریزند، حجم وسیعی از زباله های تهران در کانال های تنگ و تاریکی در زیر زمین جمع می شوند. کانال هایی مملو از زباله های تهران که سرشار از بوی متعفن و رفت و آمد موش ها و دیگر جانوران موذی است و کارگران خدمات شهری ناچارند که برای جمع آوری زباله های تهران، تا زانو در این کانال های پر از گل و لای بروند و از میان لجن ها، زباله های تهران را جمع آوری کنند.

کالورت شماره 3 تهران؛ کانالی مملو از زباله ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز به منطقه 16 تهران، همجوار با اتوبان آزادگان رفتیم تا ببینیم در کانال کالورت شماره 3 تهران چه خبر است؟ کانالی که بخشی از جوی های متعدد روباز و سرپوشیده شهر تهران به آن وصل می شوند و محل جمع آوری بخش زیادی از آب های سطحی و البته زباله هایی است که مردم به داخل جوی های آب می ریزند.

رطوبت زیاد و بوی مشمئزکننده لجن، مهمترین نشانه های کانال کالورت شماره 3 تهران است و در این میان گل و لای و پسماندهایی زیادی که شهروندان در آب های سطحی و حتی فاضلاب تهران رهاسازی می کنند نیز در این کانال جمع شده اند و کارگران شهرداری باید با دشواری های زیاد تمام این زباله ها را جمع آوری و کانال را لایروبی کنند.

مجید دیری، معاون آبراه ها و قنوات شهری اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران درباره این کانال به خبرنگار رکنا گفت: این شبکه زهکشی، کانال کالورت خروجی سوم شهر تهران است که بخشی از آب های سطحی شهر را از نطقه مبدا تونل رسالت جمع آوری می کند و با استفاده از یک شبکه آبراهه به طول حدود 50 کیلومتر از شهر تهران خارج می کند.

وی افزود: این کانال 3.7 متر قطر دارد که شامل 2 کالورت یکی با ابعاد 4.5 در 4 متر و دومی با ابعاد 2.5 در 4 متر می شود و آب های سطحی پس از عبور از این کانال های کالورت دوقلو به تخلیه گاه اصلی یعنی حوضچه تعدیل سیلاب صالح آباد می ریزد.

کار سخت کارگران شهرداری در میان لجن و زباله

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که کارگران خدمات شهری برای لایروبی کانال کالورت شماره 3 تهران، کار بسیار دشواری پیش رو دارند. در واقع، با توجه به عدم وجود امکانات لازم برای لایروبی مکانیزه در تهران، بخش زیادی از زباله های موجود در این کانال به صورت دستی و با استفاده از دست جمع آوری می شود.

در واقع، کارگران شهرداری ناچارند که خودشان به درون کانال کالورت شماره 3 تهران بروند و از لابه‌لای گل و لای و لجن و موش، زباله هایی را که مردم داخل جوی های شهر رها کرده اند، جمع آوری کنند. این زباله ها شامل بطری های پلاستیکی، سبد، پتو و ... می شود و کارگران شهرداری در حالی که لجن تا زیر زانوان آنها می رسد، با دستان خودشان این سطل ها را درون کانال کالورت حمل می کنند.

کارگران شهرداری که برای جمع آوری پسماندهای موجود در کانال کالورت شماره 3 تهران به درون کانال می روند، بیشتر از سه ساعت نمی توانند داخل کانال کار کنند، چراکه در این کانال بوی متعفنی وجود دارد که به همراه گاز حاصل از زباله، شرایط را برای تنفس کارگران بسیار دشوار می کند.

البته گاهی دستگاه مخصوص تنفس به کارگران شهرداری داده می شود تا احتمال بروز مشکل تنفسی برای این کارگران به حداقل برسد. اما نباید این نکته را فراموش کرد که اغلب کارگران شهرداری که مشغول جمع آوری زباله از کانال های آبراهه و فاضلاب شهر تهران هستند، حداقل حقوق قانون کار را دریافت می کنند و بعضا هفته ای سه بار به درون این کانال ها می روند.

دریچه های فاضلابی که بسته شده اند

در انتهای کانال کالورت شماره 3 تهران به قسمتی می رسیم که در آن، روان آب سطحی شهری از منطقه 19 وارد منطقه 16 می شود. البته این قسمت فقط مخصوص جمع آوری روان آب سطحی نیست و به گفته کارگران شهرداری، بخشی از فاضلاب شهری هم به این کانال ریخته می شود. البته به دلیل این که دریچه های فاضلاب به صورت غیرفنی تعبیه شده اند، بخش زیادی از این دریچه ها بسته شده اند، ولی بازهم ادرار انسانی وارد این بخش از فاضلاب شهری می شود.

در همین رابطه، علیرضا شکیبا، مسئول مسیل های منطقه 16 تهران درباره کانال زهکشی منطقه 16 در محله صالح آباد تهران به خبرنگار رکنا توضیح داد: کانال ماندگاری زهکشی شده منطقه 16 تهران، از حوضچه ماندگاری آغاز می شود و طول آن از میدان شوش تا آزادگان به حدود 3 هزار و 300 متر می رسد که 2 هزار و 200 متر آن روباز و یک هزار و 100 متر آن سرپوشیده است.

وی افزود: این کانال جمع کننده اصلی آب های سطحی مناطق 12 و 16 تهران محسوب می شود که آب های سطحی جنوب شهر را جمع می کند و متاسفانه حجم زباله های موجود در آن زیاد است. طول این حوضچه ماندگاری 7 متر، عمق آن 5 متر و عرض آن 6 متر است.

شکیبا ادامه داد: هفته ای 3 نوبت زباله با استفاده از بیل مکانیکی از کانال سرپوشیده جمع آوری می شود که هر نوبت یک کامیون پر از زباله از این کانال تخلیه می شود. البته ما روزی یک بار هم از کانال های روباز زباله جمع آوری می کنیم. همچنین در خود نهرهای این منطقه نیز روزانه 2 تن زباله جمع آوری می شود.

وی در پایان تصریح کرد: یونولیت، پلاستیک، چوب، تخته و ظروف یک بار مصرف مهمترین زباله هایی است که از جوی ها، نهرها و کانال های مناطق 12 و 16 جمع آوری می شود.

کدخبر: 741357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟