چطور شهاب سنگ را از سنگ معمولی تشخیص دهیم؟

به گزارش رکنا، همیشه تشخیص سنگ قیمتی ، از سایر سنگ ها، یکی از علایق مردم بوده است. در این میان، تشخیص سنگ هایی که از فضا به زمین رسیده اند، می تواند بسیار جذاب باشد. اگر به سنگی با ویژگی های زیر برخوردید، شک نکنید که یک شهاب سنگ در دست گرفته اید.

شهاب سنگ بیابان آتاکاما

تصویر بالا، یک شهاب سنگ در بیابان آتاکاما، یکی از خشک ترین بیابان جهان که پوشیده از شن زار و نمک زار است

خاصیت مغناطیسی: 95 درصد شهاب سنگ ها به آهنربا کشش دارند؛ اما باید توجه داشت برخی سنگ های زمینی هم به آهنربا می چسبند. شهاب سنگ های ماه؛ مریخ و اکوندرایت ها، کمتر از یک درصد آهن دارند. پس گران بها ترین سنگ ها، جذب آهنربا نمی شوند.

خاصیت مغناطیسی شهاب سنگ

پوسته گداخته: اگر شهاب سنگ تازه افتاده باشد یک پوسته گداخته نیم تا یک میلی متر روی آن وجود دارد. گاهی پوسته سوخته مانند چرم ترک می خورد و سیاه می شود. رنگ درون بیشتر شهاب سنگ ها روشن است ولی اگر نوع کربنی باشد درون آن سیاه است.پوسته گداخته روی شهاب سنگ های ماه گاهی حفره دار است. سنگ های کهن ممکن است در اثر فرسایش چنین اثراتی را روی خودشان نداشته باشند. در موارد خاصی، بیابان روی سنگ ها پوسته ای به نام desert varnish ایجاد می کند که نباید با پوسته گداخته اشتباه گرفته شود.

شهاب سنگ 3

تخلخل: شهاب سنگ ها عموما فاقد تخلخل بالا هستند. البته شهاب سنگ های ماه به طور استثنا دارای سوراخ های زیادی بر روی سطح خودشان هستند. اگر سنگ شما سوراخ های زیادی دارد، این یک سنگ آتشفشانی است و باید با سایر روش ها تست شود.

آزمایش رنگ خاکه: رنگ خاکه اغلب شهاب سنگ ها سفید، بی رنگ یا کمرنگ است در حالی که سنگ های زمینی مشابه نظیر هماتیت و مگنتیت دارای رنگ خاکه قرمز یا قهوه ای هستند.

رنگ خاکه

نبش های تیز: شهاب سنگ ها نبش های تیز ندارند. زمانی که وارد جو می شوند، نبش های تیز آن ها می پرد و یا ذوب می شود. 

شهاب سنگ

کندورال: کوچک، رنگارنگ، کره مانند هستند و در اکثر شهاب سنگ های سنگی وجود دارد در حالی که در سنگ های زمینی یافت نمی شوند.

نشانه فشار انگشتی: بیشتر شهاب سنگ ها فرورفتگی هایی شبیه به اثر انگشت دارند و اغلب فاقد برجستگی هستند.

رگه یا لایه: شهاب سنگ ها به طور معمول لایه لایه نیستند و رگه هم ندارند. اغلب به صورت خالص هستند؛ اما در موارد بسیار کم رگه و گاهی خرده سنگ نیز در آن ها دیده می شود ولی در رابطه با آئرولیت رگه های سیاه و غیر فلزی می تواند به عنوان معیار تشخیص باشد.

وزن و چگالی: شهاب سنگ ها به طور معمول دارای وزن و فشردگی بیشتر از سنگ های زمینی هستند. چگالی بیشتر سنگ های آسمانی 3 تا 8 است. روش اندازه گیری چگالی شهاب سنگ ها نظیر اندازه گیری وزن مخصوص برای گوهر سنگ ها و با استفاده از ترازوی دیجیتال است. به طور کلی اگر سنگی آهنی باشد و چگالی آن بین 7 تا 8 نباشد، احتمالا شهاب سنگ نیست.

کدخبر: 804903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟