کیمیایی اولین ستاره کارگردانی سینما / اصغر فرهادی وارث خاچیکیان و کیمیایی

سینمای ایران ، مسیری پرفراز ونشیب را طی کرده است. سینمای ایران از آبی و رابی شروع شد و دختر لر اولین فیلم باصدای ایران شد. سینمای ایران با نام هایی همچون ساموئل خاکیچیان، مسعود کیمیایی گره خودرده است.شاید برخی ها سینمای ایران را صدساله بدانند اما اولین فیلم در سینمای ایران آبی و رابی بودکه ساخته شد.

به گزاش رکنا، سال ۱۳۷۹ برای سینمای ایران جشن صدسالگی گرفتند که حتی از وانت کردن پراید هم خنده دارتر بود ! در حالیکه فرانسه و انگلیس و روسیه چنین ادعایی نداشتند ، دوستان «عشق جشن» فیلمبرداری از جشن گل فرانسه با حضور مظفرالدین شاه قاجار را ملاک تولد سینما گرفتند.

اولین فیلم سینمای ایران «آبی و رابی» در ۱۳۰۸ است  اما دختر لر و سایر محصولات تا ۱۳۱۵ در هندوستان ساخته شد و پس از آن هم  به کلی با جنگ جهانی دوم این صنعت تعطیل شد. تولد واقعی سینما  که هر سال تولید و اکران مداوم داشته باشیم با فیلم طوفان زندگی در ۱۳۲۷ رخ داد.

ساموئل خاکیچیان

 ساموئل و موج اول

تا سال ۱۳۳۴ اساساً هیچکس در ایران نمی دانست که یک فیلم را شخصی به نام کارگردان می سازد. تهیه کنندگان نیز به فیلمبردار پول می دادند و او همه کار می کرد.تا اینکه جوانی لاغر اندام ، با دانش سینمایی و تسلط به نور، دکوپاژ و میزانسن، به عرصه آمد و وقتی فیلم «چهارراه حوادث» با آن فروش خیره کننده روبرو شد, برای نخستین بار نام رژیستور نیز در تبلیغات فیلم ها و پوستر ها آمد.

موفقیت این فیلم موج اول سینما را به راه انداخت، ناصر ملک مطیعی سوپراستار شد و تا یک دهه تمام آثار اقتباسی از این نوع فیلم‌ها بود ، تا ظهور گنج قارون و موج دوم ....

اولین کارگردان ستاره

اما اولین کارگردانی که نامش در پوستر فیلم ها درشت تر از نام ستارگان و عنوان فیلم آمد ، «مسعود کیمیایی» بود ؛ دستیار ساموئل خاچیکیان در «خداحافظ تهران».

«قیصر» در سال ۴۸ اکران و همه رکوردهای سینما را جابجا کرد. موج سوم یا سینمای هنری به راه افتاد و از آغاز دهه پنجاه نام مسعود کیمیایی در بالای پوستر فیلم هایش می آمد . شکل تبلیغات فیلم ها عوض شد و حالا دیگر می نوشتند فیلمی از .... و سپس نام بازیگران می آمد .

در واقع کیمیایی راه خاچیکیان را تکمیل کرد و دیگر همه فهمیدند که نفر اول هر فیلم کارگردان است . از آنجا به بعد بود که دیگر فقط نمی گفتند فیلم فردین، فیلم بهروز ، و واژه فیلم کیمیایی نیز وارد ادبیات روزمره سینما شد .

میراث تاریخی

ساموئل خاچیکیان و مسعود کیمیایی در سالهای پس از انقلاب نیز به فیلمسازی ادامه دادند. آن ها تا آخرین فیلمشان میراث خود را حفظ کردند ؛ فیلم ساموئل ، فیلم کیمیایی ، و در پی آنها اساتیدی چون تقوایی ، بیضایی ، مهرجویی ، کیارستمی و ... که هرکدام امضا و سبک خود را داشتند. تا اینکه این پرچم به اصغر فرهادی رسید و همانطور که شایسته نابغه‌ای چون اوست ، هنر را به منتهای درجه تکمیل کرد .

افتخار ایران ، استثنای آسیا

 اصغر فرهادی اولین برنده اسکار از خاورمیانه شد. او در کلکسیون افتخاراتش تنها قله را کم داشت اما فقط برای افزایش سطح استاندارد نیامده بود.او تنها کارگردان آسیایی شد که دو بار برنده جایزه اسکار شده و از این نظر با بزرگان تاریخ هالیوود هماوردی کرد .

 حالا اصغر فرهادی به چنان شهرت و جایگاهی در سینمای جهان رسیده که نامش بزرگتر از نام فیلم ، شرکت تهیه کننده و ستاره های بین المللی می آید . حالا اوست که با حضورش به جشنواره ها اعتبار می دهد و دیگر کسی کاری ندارد که چه کسی در فیلم بازی میکند ، همه منتظر فیلم جدید فرهادی هستند!

او صاحب امضا و صاحب سبک در سینمای جهان شده و بطور طبیعی نامش بالاتر و درشت تر از سایر عوامل فیلم می آید .

 

کدخبر: 735185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟