فروش بالقوه تسلیحات به امارات، عربستان و اردن / پنتاگون تایید کرد

به گزارش رکنا، به نقل از فارس، وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور فروش احتمالی سلاح به متحدان خود در منطقه غرب آسیا از جمله اردن، امارات عربی متحده و عربستان سعودی را تایید کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مجوزها شامل فروش احتمالی جت‌های جنگنده «اف-۱۶» و تجهیزات مربوطه به اردن با هزینه تخمینی ۴.۲۱ میلیارد دلار است.

وزارت امور خارجه آمریکا درخواست اردن برای ۱۲ فروند جت جنگنده اف-۱۶، غلاف‌های هدف‌گیری و اجزای مهمات مربوطه از جمله کیت‌های هدایت شونده دم جنگنده را تایید کرد. پیمانکار اصلی این جت ها شرکت لاکهید مارتین است

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی با خرید ۳۱ سیستم توزیع اطلاعات چند منظوره - پایانه‌های کم حجم (MIDS-LVT) به مبلغ ۲۳.۷ میلیون دلار موافقت کرد تا سیستم های دفاع موشکی خود را ارتقا دهد.

به نوشته رویترز، پنتاگون گفت پایانه‌های پیشنهادی MIDS-LVT بر روی سکوهای دفاع هوایی در ارتفاع بالا (THAAD) عربستان سعودی نصب خواهند شد، در حالی که پایانه‌های MIDS-LVT (BU1) که قبلاً ارائه شده بود روی سیستم دفاع موشکی پاتریوت آن نصب شده بودند.

فروش ۳۰ میلیون دلار قطعات یدکی و نگهداری برای سیستم‌های دفاع موشکی هاوک به امارات نیز موافقت شده است.

بر این اساس، آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون، کنگره را از فروش احتمالی روز پنجشنبه مطلع کرد.

علی‌رغم تایید وزارت امور خارجه، این اطلاعیه‌ها حاکی از امضای قراردادها یا پایان مذاکرات نیست.

پیش از این نیز سفارت آمریکا در امارات اعلام کرده بود برای حمایت از امارات در برابر «تهدیدهای موجود» به این کشور ناو و جنگنده ارسال می‌کند.

آمریکا، علی‌رغم متهم کردن مستمر ایران به حمایت تسلیحاتی از گروه انصارالله از زمان آغاز جنگ یمن به طرق مختلف از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت کرده است.

جنگ یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

کدخبر: 769786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟