تمهیدات این عفو گسترده درست بود/ نمی‌توانیم و نباید چشم خود را روی اتفاقات  ببندیم

علی ربیعی ، استاد دانشگاه و وزیر کار اسبق ، در حاشیه شرکت در مراسم چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد : یک جریان از خارج از کشور هدایت می‌شود که بازیگران آن از رسانه‌هایی با پول سعودی تا سیاستمداران کشورهای غربی و یا کینه‌توزان اسرائیلی هستند که این خواست را به سمتی می‌برد که قبلا تجربه تلخ تاریخی ملت ایران از آن هیچ سعادتی را درک نکرده است.

وی افزود : این‌ها با امید بستن به کشورهای خارجی، سعی دارند خواسته‌های طبیعی و زندگی معترضان را به سمت یک بی‌آیندگی خشونت‌آمیز همراه با سوءاستفاده مخالفان ایران منحرف کنند متاسفانه، عده‌ای در داخل، هیچ صدایی را نشنیده و نمی‌توانند یا قصد ندارند علل نارضایتی را درک کنند‌.

با اجبار نمی‌توان سیاست‌های فرهنگی را پیش برد

وی تاکید کرد: در بخش سیاست داخلی و در بخش فرهنگ، صحبت‌هایی که رهبری اخیرا داشتند و ضعیف‌الحجاب‌ها را خطاب قرار داده بودند، یک نوع سیگنال و پاسخ‌دهی بود. باید سیاست‌گذاری مبتنی بر  اجبار را تعیین تکلیف کنیم با اجبار نمی‌توانیم سیاست فرهنگی را دنبال کنیم تا مردم احساس کنند سبک زندگی آنها با اجبار مواجه نخواهد بود.

انقلاب ۵۷ یک ضرورت تاریخی بود

وزیر سابق کار انقلاب اسلامی ایران را یک ضرورت تاریخی خواند و تاکید کرد: علم جامعه‌شناسی تاریخی به ما می‌گوید که انقلاب۵۷ یک ضرورت تاریخی اجتناب‌ناپذیر و نتیجه خواسته‌های انباشت شده چند نسل بود.

سخنگوی دولت دوازدهم افزود: به اعتقاد من، پاسداشت انقلاب این است که ما از گذشتگان، دو درس بزرگ را از دو جنبه دریافت کنیم؛ نخست آنکه باید تلاش کنیم انقلاب کماکان بر اساس آرمان‌ها و اهدافی که به اعتقاد من انسانی و فرازمانی بوده است، تداوم یابد. از این جهت، باید نسبت به ارزش‌های بنیادین انقلاب، مطالبه‌گر بود. این نگرانی وجود دارد، آنچه که موجب انقلاب شد، بار دیگر در جامعه بازسازی نشود.

اعتراضات اخیر، یک صدای طبیعی از سوی مردم بود

ربیعی گفت: کسانی که در روزهای اول بازداشت شده بودند، بر اساس اطلاعی که من دارم هیچ‌گونه سابقه‌ای نداشتند و این نشان می‌دهد که این صدا، یک صدای طبیعی بود. یک سیگنال و کنش بزرگ در قبال این بازداشت‌ها عفوی بود که رهبری صادر کردند.

ای کاش این دستگیری‌های گسترده را نداشتیم

وی افزود: به لحاظ شناختی که از رئیس قوه قضائیه دارم، معتقدم که ایشان با هوشمندی‌، فهم خوبی از مسائل اجتماعی دارد. قوه قضائیه در دوران آقای محسنی اژه‌ای اقدامات قابل توجهی داشته است، یک دورانی بود که مسئولیت رئیس قوه قضائیه اظهارنظر در خصوص مسائل سیاست خارجی بود و به جای وزیر خارجه صحبت می‌کرد و در یک دوره‌ای هم عملکرد قوه قضائیه معطوف به مسائل دولت بود. احساس می‌کنم قوه قضائیه در این دوره مشغول به مسئولیت خود است به ویژه درخصوص ضابطه‌مند کردن امور ضابطان، شاید این مساله کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت اما کار بزرگی بود که از سوی قوه قضائیه انجام شد.

وی به آزادی‌های اخیر و صدور فرمان عفو اشاره کرد و گفت: تمهیدات مربوط به این عفو گسترده هم درست بود و ای کاش ما حتی این دستگیری‌های گسترده را هم نداشتیم. معتقدم به طور مداوم باید این‌گونه نگرش‌ها نسبت به غیرامنیتی کردن پدیده‌های اعتراضی را دنبال کنیم. به ما اعتراض کردند که چرا از آزادی‌های اخیر خوشحالی می‌کنید من می‌خواهم پاسخ دهم وقتی سینما و فیلم و .. را امنیتی می‌کنید و هرگونه کنش اجتماعی را نمی‌پسندید و با اساتید دانشگاه به بهانه‌های مختلف قطع ارتباط می‌کنید، حتی با کسانی که هیچ تردیدی در نگاه اسلامی و ایران‌دوستی آنها وجود ندارد، در این شرایط، بدون تردید عفو گسترده قوه قضائیه و پیدا کردن کانونی برای رسیدگی به امنیتی‌سازی‌های بیهوده می‌تواند مغتنم باشد.

منبع : ایلنا

کدخبر: 868906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟