بازدید وزیر کشور از طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج

به گزارش رکنا ، احمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه این آئین اظهارداشت: این طرح از نظر مالی و سایر ظرفیت‌ها می تواند برای مردم در یاسوج و گردشگران موقعیت خوبی را ایجاد کند.

وی افزود: طرح هایی همچون سد، دریاچه و پارک گیاه شناسی که قرار است در این مکان احداث شود باید توسط یک سرمایه گذار صورت گیرد.

طبق اعلام مسوولان استانی در حوزه آب منطقه ای، ساماندهی این رودخانه حداقل یک‌هزار شغل ایجاد خواهد کرد و به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رودخانه بشار با عبور از مرکز شهر یاسوج و تقسیم این شهر به ۲ ناحیه سر رود شمالی و جنوبی منظره چشم نوازی را برای مردم استان و گردشگران در این شهر زیبا بوجود آورده بود اما به دلایل مختلفی با مشکلاتی روبرو شده است.

تغییر کاربری های بی مورد و دست درازی به بستر و حریم، برداشت شن و ماسه از بستر این رودخانه و ورود پساب کارخانه ها، ورود فاضلاب بیمارستانی از بی مهری های روا داشته نسبت به این رودخانه هستند.

گفتنی است؛ طرح تکمیل ساماندهی رودخانه بشار در حد فاصل پل اول تا پل مختار(در محدوده پارک مهرورزی شهر یاسوج) به طول ۲۰۰ متر و با مبلغ قرارداد بیش از ۲۹ میلیارد ریال اولیه و نهایتا حدود ۵۰ میلیارد ریال در دهه فجر ۱۴۰۱ افتتاح شد.

سال ۹۵ مطالعه ای بر روی همه رودخانه های کشور برای ساماندهی بستر آنها بدون استفاده از سازه های بتنی و غیر طبیعی انجام گرفت و در این میان رودخانه بشار از معدود رودخانه هایی بود که توانست نظر کارشناسان را برای سرمایه گذاری و ایجاد طرح های گردشگری سازگار با اقلیم و مسیرگذر رودخانه جلب کند.

گرچه سرمایه گذاری هم برای انجام این طرح پیدا شد اما بنا به دلایلی پروژه ساماندهی بستر بشار به سرانجام نرسید با این حال همین خود گویای اهمیت بشار در رونق شهر و استانی است که چند سالی است به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده و اهمیت آن در جنوب کشور به اندازه ای هست که گاهی از آن به عنوان شمالی در جنوب کشور یاد می شود.

رودخانه بشار علاوه بر تمامی ویژگی ها و مزیت هایش چالشی جدی هم برای توسعه شهر یاسوج محسوب می شود. رودخانه بشار همچون شاهرگی در شهر یاسوج و اطراف آن می چرخد.

رودخانه بشار از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است و از رودخانه‌های جنوب شرقی بویراحمد علیا سرچشمه می‌گیرد. سرچشمه اصلی این رود نهرهای گنجگون تیز آب و تنگ سرخ است.

این رودخانه در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند و پارک ساحلی رود بشار یاسوج در کنار آن قرار دارد. رودخانه بشار پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزه شمالی دنا، از شمال مناطق بویراحمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 891887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟