کارنامه آمریکا در حوزه حقوق بشر از داخل تا غرب عالم گسترده است

به گزارش رکنا به نقل از دولت، علی بهادری جهرمی در نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی که در خانه اندیشه ورزان جوان برگزار شد، با اشاره به علت حضور خود در این جشنواره، اظهار کرد: حضور من به احترام این فعالیت خودجوش و مردمی و مردمی بودن این جشنواره است.

وی با اشاره به رویکرد دولت آمریکا در قبال حقوق بشر یادآور شد: یکی از حرفه‌ای ترین و قوی ترین ابعاد حرکت ایالات متحده امریکا پیشرو بودن این کشور در دروغ‌گویی است. این کشور هنرمندانه دروغ‌ها را واقعیت و حقایق را به شکل وارونه نشان می‌دهند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق اقدامات این کشور و استفاده تبلیغاتی آن از موضوع اخلاق نگاه ابزاری آمریکا به مقوله حقوق بشر و وارونه جلوه دادن آن است که در ابعاد نظری و حتی عملی دیده می‌شود.

بهادری‌جهرمی در همین زمینه گفت: یکی از مهم‌ترین مصادیق این مقوله تفصیل و حاکم کردن نگاه کانت به عنوان یک نظریه‌پرداز اخلاقی در بشریت است. در حالی که نگاه کانت به انسانیت و نژادهای مختلف به‌گونه‌ای است که سیاه پوستان را به دلیل سیاه بودن پوست‌شان مستحق هر اهانتی می‌داند و در همین خصوص نگاه اسلام و مسلمانان را به انسان‌ها وارونه جلوه می‌دهد.

وی تاکید کرد: وارونه جلوه دادن حق و باطل هنر آمریکاست و این موضوع در حوزه نظر و عمل به خوبی قابل بررسی است.

سخنگوی دولت افزود: کارنامه آمریکا در حوزه حقوق بشر از داخل امریکا تا شرق و غرب عالم گسترده است و شاهد مصادیق آن هستیم. آنها ادعای آزادی پوشش دارند اما از حضور زنان پوشیده و با حجاب در اماکن مختلف جلوگیری می‌کنند. ادعای حمایت از خانواده دارند اما با همین ادعا به پاشیده شدن خانواده‌ها کمک می‌کنند.

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه تحریم با ادعای حقوق بشری امریکایی‌ها و غربی‌ها ناسازگار است، گفت: آنها از حقوق بشر دم می‌زنند اما از تحریم و حق تحریم حمایت می‌کنند. به‌راحتی از حق علم و پژوهش‌های صلح آمیز از حقوق افراد اشخاص ملت‌ها و حتی کشورها کوتاهی کرده و با عنوان تحریم آنها را از حق قانونی خود محروم می‌کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا حتی حقوق موسسات و شرکت‌های امریکایی را نیز تحت تاثیر قرار داده، گفت: طبق برآوردها شرکت‌ها و موسسات آمریکایی 40 میلیارد دلار تحریم‌های امریکا را دور زدند یعنی در داخل خود امریکایی‌ها نیز این تحریم بر ضد افراد و اشخاص است. اما آنها همجنان از تحریم حمایت می‌کنند.

سخنگوی دولت بیان کرد: چه کسی با سیاست‌های خود 6 میلیون سوری را آواره کرد؟ چه کسی با فشار دادن یک دکمه و با انجام حمله اتمی 220 هزار ژاپنی را نابود کرد؟ مسئله‌ای که آثار آن هنوز در نسل‌های آینده این کشور دیده می‌شود. تحقیق شود چه کسی داعش را ایجاد کرد و چه کسی 8 هزار مسلمان را در بوسنی کشت چه کسی این وضعیت را برای افغانستانی‌ها ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مصادیق بی شماری برای رفتارهای ضدحقوق بشری آمریکا می‌توان برشمرد، ادامه داد: هسته حقوق بشر آمریکایی می‌تواند ابعاد و زوایای مختلف رفتار متناقض آمریکا را در مقوله حقوق بشر نمایان سازد و می‌توان از این فرصت برای بیان حقایق موجود بر عملکرد امریکا در حوزه حقوق بشر و پوشالی بودن این ادعا استفاده کرد.

بهادری‌ جهرمی افزود: دولت طی هفته‌های گذشته لایحه‌ای را درباره حمایت از شهروندان و اتباع ایرانی که با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا متضرر شدند تنظیم کرده زیرا حمایت حقوقی از مردم و شهروندان ایرانی را وظیفه خود می‌داند.

کدخبر: 901662 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟