رئیس جمهور از طریق فرودگاه شهر تاریخی «بم» وارد استان کرمان شد

به گزارش رکنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه به منظور افتتاح 10 طرح تولید و انتقال برق و 2 طرح آب‌رسانی و جمع‌آوری فاضلاب، با استقبال نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان ، استاندار و جمعی از مقامات محلی از طریق فرودگاه شهرستان تاریخی «بم» وارد این استان شد.

مهمترین طرحی که در این سفر افتتاح خواهد شد، بخش گازی 312 مگاواتی نیروگاه خودمصرف بوتیا با ظرفیت کل 450 مگاوات است که توسط شرکت فولاد بوتیای ایرانیان برای تامین برق مجتمع فولاد بوتیا و فولاد زرند احداث شده و مازاد تولید آن نیز به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد.

این نیروگاه دارای یکی از پیشرفته‌ترین توربین‌های کلاس F با بالاترین راندمان است و بخش بخار آن نیز به ظرفیت 138 مگاوات، طبق پیش‌بینی‌ها تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اما در نخستین برنامه این سفر، خط انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات به طول 57 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 970 لیتر در ثانیه، دو مخزن 10 و 5 هزار مترمکعبی و 40 کیلومتر خط برق، با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز به ظرفیت 250 لیتر از مجموع 1500 لیتر بر ثانیه آماده افتتاح است.

پروژه آب‌رسانی بم و بروات از سد نسا، بیش از 10 سال نیمه کاره رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ‌ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.

تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان 20 میلیون متر‌مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و 142 روستای مسیر به میزان حدود 10 میلیون متر‌مکعب در سال هدف (سال 1425)، چشم‌انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این پروژه 240 هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و فاز توسعه طرح آب‌رسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان نیز تعداد 422 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیز پس از سال‌ها معطلی در این سفر به افتتاح می‌رسد تا مردم و بخش صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند. این پروژه شامل 373 کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت 26 هزار و 550 مترمکعب در شبانه‌روز است.

افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت، از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است. جمعیت هدف این پروژه در فاز یک 210 هزار نفر طراحی شده است.

در ادامه برنامه‌های این سفر پست 132.20 کیلوولت سبزواران، خط 400 کیلوولت شاهماران2، خطوط 132 کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط 400 کیلوولت بم- جیرفت نیز با دستور رئیس جمهور افتتاح خواهند شد.

احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌رسانی به بیش از 6400 متقاضی فاقد برق، برق‌رسانی به 12 روستای فاقد برق، برق‌رسانی به 637 واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد 340 دستگاه نیز در این سفر افتتاح خواهند شد.

رئیس جمهور همچنین از عملیات احداث شبکه آب‌رسانی به مرکز استان که از خط انتقال آب خلیج‌فارس به بخش‌های صنعتی سیرجان منشعب شده است نیز بازدید خواهد کرد. احداث این خط به طول 146 کیلومتر از بهمن سال گذشته آغاز شده و با سرعت بسیار خوبی به پیش می‌رود، به طوری که 66 کیلومتر آن احداث شده و پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

با بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی امروز، بخشی از تنش آبی استان کرمان حل خواهد شد.

کدخبر: 904800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟