شکایت ترکیه از نیروی های سپاه پاسداران به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی / عصبانی شدن محمد خاتمی

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی روز سوم شهریور به انتقادات و اعتراضات نسبت به سید محمد خاتمی اشاره کرده‌است. همچنین او به چالش تازه میان ایران و ترکیه در پی طرح شکایت این کشور از سپاهیان نیز پرداخته و در بخشی دیگر بازدید از دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را روایت کرده‌است.

متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

به دفتر مطالعات [سیاسی و بین‌المللی] وزارت امورخارجه رفتم. اکنون مرکز معاونت آموزش و پژوهش شده است. از مجموعه‌ای از نقشه‌های قدیمی که از خارج و داخل جمع کرده‌اند، بازدید کردم؛ نسخه‌های جالبی در بین آنها یافت می‌شود. سپس از کتابخانه عمومی بازدید کردیم‌ که گفتند، بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب دارد. مرکز اطلاع‌رسانی تصویری را دیدیم‌ که با هزاران ویدئو که از مؤسسه‌ای در آمریکا خریده‌اند، تشکیل شده. تاریخ را با فیلم و تصویر و صدا تنظیم کرده‌اند؛ کار مهمی است. اینترنت هم دارند و اتصال می‌دهند.

در جمع مدیران [آقایان صادق خرازی، معاون آموزش و پژوهش، محمد مسجدجامعی، مدیرکل فرهنگی، نورالله مرادی، رئیس‌ کتابخانه تخصصی و علی موجانی، مدیرکل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امورخارجه]، توضیحات را گوش دادم. گفتند، بیش از ۵۰ میلیون سند انباشته‌شده در وزارت امورخارجه وجود دارد که بسیاری از آنها ارزش انتشار دارد. چند جمله‌ای در دفتر یادبود نوشتم؛ برای خبر. برای عیادت آیت‌الله [محمد] فاضل لنکرانی [از مراجع تقلید] به منزل آقای [عباس] ملکی رفتم؛ چشم راست را به خاطر آب مروارید، عمل‌کرده و لنز گذاشته‌اند.

تا شب در خانه مطالعه می‌کردم. روزنامه‌های جناح راست، اعتراضات و انتقادات زیادی به مصاحبه اخیر [آقای سیدمحمد خاتمی] رئیس‌جمهور دارند؛ اولاً به بهانه عدم حضور خبرنگاران جراید و ثانیاً مدعی مطالب سست، بی‌دلیل، کلی‌گویی و گاهی خلاف و شعارگونه بوده و مورد تعرض قرار داده‌اند و اعتراض به [حکم] دادگاه نظامی در مورد پرونده قتل‌های زنجیره‌ای تند است. آقای خاتمی گفته، فقط در هفته اول دخالت‌ کرده و آقای [محمد] نیازی [رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح] می‌گوید، از اول تا امروز مداخله داشته‌اند.

امروز در خرم‌آباد لرستان، حزب‌اللهی‌ها علیه دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه لرستان سمینار دارند، تظاهرات کرده‌اند و آقایان [عبدالکریم] سروش و [محسن] کدیور را که به عنوان سخنران، به فرودگاه رسیده بودند، به شهر راه ندادند و شورای تأمین [استان] هم به آنها توصیه کرده که به تهران برگردند.

[آقای ولادیمیر پوتین] رئیس‌جمهور روسیه، مسئولیت سیاسی غرق‌شدن زیردریایی [اتمی کورسک] را به عهده گرفته و استعفای فرماندهان نظامی را نپذیرفته و گفته است که احساس گناه و شرم دارد. در ترکیه، از جمعی از سپاهیان ایران به دادگاه شکایت شده که با همکاری حزب‌الله، در ترکیه مرتکب تخلف شده‌اند. به رهبری و من و [علی] فلاحیان [وزیر اسبق اطلاعات] هم اشاره شده و می‌تواند، باعث تیرگی بیشتر روابط بشود.

منبع  : شرق

کدخبر: 922717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟