۱۰ میلیارد دلار ایران در عراق آزاد می شود | صدور معافیت تحریمی آمریکا برای ایران؟

به گزارش رکنا، تارنمای آمریکایی واشنگتن فری بیکن روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: این اقدام معافیت چند میلیارد دلاری تحریم‌ها چی ایران را تمدید می کند که اولین بار در ماه ژوئیه صادر شد و فردا منقضی می‌شود.

فری بیکن ادامه داد: این اقدام به عراق اجازه می دهد تا پرداخت های مربوط به واردات برق از ایران را به حساب های بانکی متعلق به تهران در اروپا و عمان منتقل کند.

ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد بنیاد ضد ایرانی دفاع از دموکراسی‌ها و کارشناس تحریم‌ها که پیش از این در شورای امنیت ملی کاخ سفید کار می‌کرد، و از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حفظ تحریم ها با عصبانیت از این اقدام احتمالی به واشنگتن فری بینکن گفت: جهان در دوران پسا اکتبر به سر می‌برد اما کاخ سفید همچنان سیاست ۶ اکتبر را در قبال ایران اجرا می‌کند.

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر از سوی گروههای مقاومت اسلامی و حماس و برغم تکذیب نقش تهران در این عملیات از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: «چرا ایران پس از حمایت مالی از بدترین حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی و بدترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست، باید به بیش از ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد؟ مسدود کردن همه این حساب‌ها و دور نگه داشتن پول از دست تهران، منطقی‌تر است.»

توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی حاصل از فروش نفت تهران، ۲۸ شهریور ماه امسال برابر ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ پس از ماه‌ها مذاکره و رایزنی با میانجیگیری کشور قطر انجام شد و پنج زندانی ایرانی - آمریکایی با پنج زندانی ایران مبادله شدند.

جمهوریخواهان و مخالفان دولت دموکرات جو بایدن که با توافق تبادل زندانیان میان تهران- واشنگتن و آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی بشدت مخالفت هستند، هر موضوعی را مستمسک برای حمله به دولت بایدن و مخالفت با این توافق قرار می دهند که در تازه ترین فضاسازی و حمایت از رژیم اشغالگر قدس و ادعاهایش، عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین را مستمسک قرار داده اند که مقام وزارت خزانه داری آمریکا این ادعاها را نادرست و گمراه کننده اعلام کرد.

همزمان با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، وجوه (پول های ) مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شد که محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون . ۴۹۲ یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد و گفت: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. طی این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگار، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند و طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق توافق، انجام تمام پرداخت ها توسط کارگزاران بانک های قطری و سوئیفت انجام می شود و ۲۶ شهریور ماه نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و امروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به حساب بانک‌ها واریز شد. تمام منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می شود اما شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می یابد.

کدخبر: 946471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟